Connect with us

Petua Berguna

6 Petua Mudah Mengecutkan Cyst

Published

on

Ovarian Cysts adalah nama yang diberikan kepada cyst atau kantung yang berisi lendir atau air yang berada di dalam kilang telur ovari. Lendir atau cecair ini boleh jadi seperti air, pekat likat dan ada diantaranya yang mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi.

Ovarian Cyst adalah kejadian yang kerap berlaku dikalangan wanita muda dan kebanyakkannya wanita tidak menyedari yang mereka mengalaminya kerana ia jarang memberikan simtom atau gejala. Ia hanya akan disedari apabila sesorang wanita itu membuat ultrasound ketika menghadapi masaalah kesuburan. Kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakkan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidak-suburan anda.

6 Petua Mudah Mengecutkan Cyst:

1. Haba (Heat)

Haba dikatakan agak berkesan dalam mengurangkan kekejangan otot atau sakit di bahagian perut kerana cyst ovari.

• Letakkan pad panas atau botol air panas di kawasan pelvis dan bawah abdomen anda.

• Lakukan ini untuk sekurang-kurangnya 15 minit.

• Ikut cara ini setiap kali anda mengalami sakit di bahagian abdomen untuk kelegaan cepat.

2. Castor Oil

Pek minyak kastor adalah ubat lama untuk cyst ovari. Minyak Castor membersihkan badan tisu yang berlebihan dan toksin. Ia juga merangsang sistem limfa dan peredaran darah, yang membantu mengurangkan dan mengecutkan cyst ovari.

Nota: Jangan gunakan pek minyak kastor semasa haid. Jika anda cuba untuk hamil maka tidak menggunakan ubat ini selepas ovulasi.

3. Mandi Garam Epsom

Mandi garam Epsom akan juga amat membantu mengurangkan kesakitan dan gejala-gejala lain yang berkaitan dengan cyst ovari. Kandungan Magnesium yang tinggi kandungan sulfat dalam garam Epsom bekerja sebagai relaxant otot yang seterusnya mengurangkan kesakitan.

1 Tambah satu cawan garam Epsom untuk tab mandi anda dipenuhi dengan air suam.

2 Tambah lima hingga 10 titik minyak pati seperti lavender, mawar atau melati.

3 Kacau selama beberapa minit supaya garam larut.

4 Rendam badan yang lebih rendah anda di dalam air ini selama 20 hingga 30 minit.

5 Amalkan ini sekali setiap hari.

4. Chamomile Tea

Teh herba seperti teh chamomile juga dianggap sebagai ubat terbaik untuk merawat cyst ovari dan kesakitan yang berkaitan dan tidak selesa. Kesan sedatif lembut teh chamomile akan mengurangkan kesakitan dan membantu anda untuk berehat. Juga, sifat panas teh ini juga akan membantu mengawal haid yang tidak teratur dengan merangsang aliran darah di bahagian pelvis dan rahim.

1 Campurkan dua sudu teh chamomile kering dalam secawan air panas.

2 Tutup dan curam selama lima minit.

3 Terikan, tambah satu sudu teh madu dan minum teh.

4 Anda boleh minum dua hingga tiga cawan teh chamomile setiap hari sehingga anda menghilangkan masalah ini.

5. Cuka Apple Cider

Cuka Apple cider boleh membantu mengecut cyst ovari yang disebabkan oleh kekurangan kalium. Ia mempunyai kandungan kalium dan disyorkan oleh pakar-pakar kesihatan.

1 Tambah satu sudu cuka sider epal ke dalam segelas air suam.

2 Campurkan satu sudu besar sirap pekat tali hitam.

3 Minum satu atau dua gelas penyelesaian ini setiap hari.

4 Lakukan cara ini sehingga sista hilang sepenuhnya.

5 Rawatan ini juga akan membantu dengan gejala pendarahan haid yang berlebihan dan juga kembung dan kekejangan sepanjang tempoh.

6. Ubi bit

Ubi bit mengandungi sebatian yang dikenali sebagai betacyanin yang meningkatkan keupayaan hati untuk membersihkan toksin daripada sistem anda. Plus, sifat alkali daripada ubi bit membantu mengimbangi keasidan dalam badan anda. Ini seterusnya mengurangkan keterukan gejala banyak cyst ovari.

1 Campurkan satu setengah cawan jus ubi bit yang baru dikeluarkan dengan satu sudu setiap gel lidah buaya

2 Minum ini sekali setiap hari sebelum makan sarapan pagi anda.

Continue Reading
Advertisement
1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Petua Berguna

Sebelum Keluar Bekerja, Amalkan Perkara Ini Untuk Kekalkan Kebahagiaan Rumah Tangga Anda

Published

on

Sebelum Keluar Bekerja, Amalkan Perkara Ini Untuk Kekalkan Kebahagiaan Rumah Tangga Anda

Setiap perkahwinan, mana mungkin kita harapkan kecundang di kemudian hari. Mestilah kita doakan yang baik-baik dan indah sahaja sepanjang bersama pasangan, sehingga akhir hayat.

“Hai sekelian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, daripadanya pula Allah menciptakan pasangannya, dan dari keduanya dikembangkan laki-laki dan wanita-wanita yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah dengan (menggunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain; dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu.” (An-Nisa’: 1)

Tips yang ingin admin kongsikan ini, bukan sahaja untuk pasangan yang baru berkahwin. Juga boleh diamalkan bagi pasangan-pasangan lama yang ingin memupuk kembali rasa cinta seperti pertama kali mengucapkan “Aku terima nikahnya”.

Tips bahagia dalam rumah tangga merupakan sesuatu yang selalu kita dengar, samada di media cetak atau elektronik. Ramai pakar motivasi memberikan petua dan cara tersendiri, namun masih lagi ramai yang merasakan tidak bahagia.

Kehidupan rumah-tangga bukan semata-mata satu tuntutan atau Sunnah Rasulullah S.A.W, malah ia adalah merupakan satu medan untuk kita belajar lebih menghargai dan mensyukuri nikmat dari Allah

Sebelum diri berangkat pergi bekerja seharian, biasakanlah diri cium anak dan isteri anda. Cara yang mudah ini memberi serba sedikit kebahagiaan kepada mereka yang menyatakan kasih sayang ayah terhadap anak dan isteri.

Ketahuilah bahawa kening perempuan merupakan sumber ketenangan dan semangat untuk suami, kerana kening adalah saksi dari ketaatan pada Tuhan. Pada kening perempuanlah Tuhan menghebuskan sumber ketenangan. Maka tidak hairanlah, jika suami dapat merasakan ketenangan setelah mengucup kening isterinya.

Perempuan menciumkan tangan suami bukan semata menempelkan bibirnya. Ternyata ada doa yang dipanjatkan di tangan suami, meletakkan doa di sana, kerana dengan tangan itulah suaminya bekerja demi orang-orang yang dicintai dan disayanginya.

Ciuman adalah salah satu saranan untuk menyampaikan rasa sayang kepada orang yang kita cintai. Kucupan lembut dan mesra dari suami kepada isteri atau dari seorang kepada anak-anaknya amat diperlukan.

kredit zayan

Continue Reading

Petua Berguna

Ibu Bapa Jangan Sesekali Beri Air Rebusan Ini Kepada Bayi, Ini Sebabnya

Published

on

Ibu Bapa Jangan Sesekali Beri Air Rebusan Ini Kepada Bayi, Ini Sebabnya

Banyak petua orang dulu-dulu yang masih menjadi amalan sehingga ke hari ini, meskipun ada yang tidak ditentu sahkan keberkesanannya dari sudut sains dan kesihatan. Antaranya, petua memberi bayi minum air rebusan nasi atau air kanji sebagai tambahan kepada susu anak-anak.

Menerusi satu perkongsian oleh Dr Imelda Balchin, amalan memberikan air kanji kepada bayi adalah tidak digalakkan sama sekali kerana air daripada rebusan nasi ini hanyalah mempunyai karbohidrat dan tidak cukup protein buat bayi membesar dengan sihat.

Berikut merupakan perkongsian beliau:

Jangan laaa bagi baby minum air rebusan nasi atau air kanji. Ini petua orang tua-tua pada zaman dulu. Petua orang dulu tu untuk zaman dulu, bukan untuk zaman sekarang. Kita kena faham,

  1. Zaman dulu, kematian ibu bersalin ialah 20 kali ganda lebih tinggi dari zaman sekarang. Zaman dulu, ibu-ibu bersalin di rumah tanpa bidan bertauliah. Punca utama kematian ibu bersalin zaman dulu ialah pendarahan yang tidak terhenti semasa dan selepas bersalin. Bila ibu meninggal dunia dan tiada ibu susuan lain, mana depa nak cari susu formula? Kalau bagi susu lembu atau susu kambing, bayi akan dapat sakit perut, cirit-birit dan demam, sebab bayi manusia susah nak hadamkan protin dari susu lembu dan kambing. Protin yang susah hadam ini juga membebankan buah pinggang bayi yang masih belum cekap dan akibatnya ramai bayi zaman dulu pun sakit atau meninggal dunia. Jadi zaman dulu, depa terpaksa bagi air kanji.
  2. Zaman dulu, jika ibu-ibu yang mengalami pendarahan yang teruk ini hidup, mereka sangat lemah, sebab zaman dulu tak ada transfusi darah. Ibu-ibu yang kekurangan darah yang teruk ini tak boleh bangun dan badan tak boleh buat susu sehingga kuat semula. Sebab itu mereka tiada pilihan, mereka bagi bayi minum air kanji. Mereka tak bagi ibu bangun, dan ibu kesejukan kena pakai setokin. Bila kekurangan darah, kita kena tahu saluran darah ke kaki akan menguncup untuk mengalihkan darah ke organ-organ ibu yang penting. Sebab itu lah kaki ibu-ibu yang bersalin di zaman dulu sangat sejuk dan kena pakai setokin kerana mereka ada lebih masalah kekurangan darah.
  3. Zaman dulu, ada banyak pantang larang untuk ibu-ibu baru bersalin. Mereka yang bersalin di rumah zaman dulu ada lebih masalah obstetric fistula, iaitu koyakan teruk yang menyebabkan ada lubang di antara pundi kencing dan vagina. Sebab itulah bila mereka minum, air dari pundi kencing yang bocor boleh meleleh keluar ke vagina. Sebab itu lah zaman dulu depa kata kalau minum air banyak selepas bersalin, boleh dapat becak, basah, busuk, rahim kembang. Sebab itu lah zaman dulu, orang tua tak bagi ibu yang baru bersalin minum, sebab ramai ibu di zaman dulu dapat obstetric fistula. Jika ibu tak minum, tak boleh buat susu. Sebab itulah depa terpaksa bagi bayi minum air kanji.

Zaman sekarang, ibu-ibu bersalin di Hospital, kami pastikan pendarahan berlebihan dihentikan untuk menyelamatkan nyawa ibu. Ada ibu, ada susu ibu. Zaman sekarang, Ibu yang lemah sebab kekurangan darah akan ditambah balik darah ibu dengan transfusi darah, supaya kuat semula dengan cepat sebelum pulang ke rumah. Ibu sihat, ada susu ibu.

Zaman sekarang, kami tak benarkan masalah obstetric fistula ini berlaku lagi. Kami tak benarkan ibu melalui proses labour terlalu lama berhari-hari dan kami tak benarkan ibu teran terlalu lama berjam-jam. Jika susah nak bersalin, kami buat pembedahan Caesar, atau kami bantu dengan vacuum. Jika koyak, kami jahit semula. Kami tak benarkan ibu-ibu dapat obstetric fistula seperti zaman dulu dan seperti yang masih lagi berlaku kepada 140 ribu ibu setahun di benua Afrika di zaman sekarang. Kami akan pastikan yang ibu-ibu selepas bersalin TIADA becak, dan boleh kencing dengan betul, melalui saluran kencing yang betul, sebelum dibenarkan pulang ke rumah dari Hospital. Jadi ibu-ibu yang bersalin di zaman sekarang, digalakkan minum air dengan cukup supaya tidak kehausan dan boleh buat susu ibu banyak-banyak.

Kami galakkan ibu-ibu supaya kerap menyusukan bayi supaya meningkatkan produksi susu badan. Kami tak bagi ibu pantang makanan berkhasiat di Hospital supaya boleh buat susu ibu. Jika ibu sakit dan tak boleh buat susu, baru bagi bayi tambahan susu formula, bukan air kanji dan bukan susu lembu atau susu kambing.

Kenapa tak boleh bagi air kanji? Sebab air kanji hanya karbohidrat, tak cukup protin untuk bayi membesar. Sebab inilah di Indonesia di mana masih ramai yang masih mengamalkan air kanji untuk bayi ada masalah pembesaran bayi yang TERBANTUT. Sebab inilah kerajaan Indonesia membuat kempen AIR SUSU IBU untuk rakyat Indonesia, semoga berhenti memberi air kanji kepada bayi.

Nak bagi air kanji atau bubur nasi, boleh bagi selepas umur 6 bulan sebagai makanan pelengkap.

Semoga ilmu pengetahuan ini bermanfaat untuk anda semua. Yakin lah dengan perkhidmatan Kementerian Kesihatan Malaysia dan doktor-doktor perubatan Malaysia. Dengarlah nasihat kami. Kami hanya mahukan kesihatan yang terbaik untuk ibu-ibu dan bayi.

Continue Reading

Petua Berguna

Anda Sukar Untuk Hamil? Jom Baca 6 Tanda Rahim Wanita Jatuh Atau Jatuh Peranakan

Published

on

Assalamualaikum. Selamat petang semua. Ibu harap anda semua sihat. Ibu Dhia dalam entri kali ini ingin berkongsi pada semua tentang satu situasi yang kerap berlaku oleh ibu-ibu selepas bersalin iaitu Rahim Jatuh. Mesti semua pernah dengar kan? Masalah rahim jatuh ini amat bahaya sekiranya tidak dirawat seawal mungkin.

Punca-punca rahim turun

1. Jatuh terhentak yang kuat
2. Angkat benda yang berat
3. Tidak berpantang dengan baik selepas bersalin
4. Tolak benda dengan kaki terutama sekali menggunakan ibu jari
5. Obesiti (Berat berlebihan)
6. Pergerakan yang lasak

Kesan akibat peranakan jatuh

1. Sakit perut yang luar biasa.
2. Keluar cecair dari rahim.
3. Keputihan/lendir putih yang banyak dari kebiasaan.
4. Sakit pada ari-ari.
5. Sakit pada dinding faraj.
6. Sakit ketika ‘bersama’ suami.
7. Rasa kejang pada bahagian bawah perut.
8. Terasa seperti mahu bersalin/macam ada benda nak keluar dari faraj.(Ini peringkat yang teruk).

Tanda awal rahim jatuh

1. Selalunya waktu petang lepas asar badan rasa nak demam, kaki tangan rasa sejuk.
2. Terasa nak buang air kecil dengan kerap.
3. Sakit pinggang dan sengal-sengal di bahagian bawah perut.(ari-ari)
4. Kalau berdiri, terasa seperti rahim seakan jatuh dan rasa sengal.
5. Cepat rasa penat kalau buat kerja.
6. Peha dan betis rasa kebas-kebas.

Cuba Check

1. Baring lurus, jangan guna bantal.
2. Sapu minyak pada perut dan atas ari-ari especially di bawah pusat.
3. Gosok minyak ke seluruh tempat perlahan-lahan.
4. Mulakan dengan urutan di sebelah kiri perut dan bawa ke tengah.
5. Urut sebelah kanan perut dan tarik ke tengah.
6. Bernafas seperti biasa.
7. Cuba tekan bahagian bawah pusat, betul-betul di atas ari-ari. Kalau rasa sengal dan ada rasa benjolan kecil, itu tanda peranakan anda dah jatuh.

Harapnya dengan perkongsian ini, dapat membantu anda semua menjalani kehidupan yang lebih sihat dan ceria. Lepas baca, tunggu apa lagi? Share la jika bermanfaat ya

Continue Reading

Trending