Connect with us

Petua Berguna

6 Petua Mudah Mengecutkan Cyst

Published

on

Ovarian Cysts adalah nama yang diberikan kepada cyst atau kantung yang berisi lendir atau air yang berada di dalam kilang telur ovari. Lendir atau cecair ini boleh jadi seperti air, pekat likat dan ada diantaranya yang mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi.

Ovarian Cyst adalah kejadian yang kerap berlaku dikalangan wanita muda dan kebanyakkannya wanita tidak menyedari yang mereka mengalaminya kerana ia jarang memberikan simtom atau gejala. Ia hanya akan disedari apabila sesorang wanita itu membuat ultrasound ketika menghadapi masaalah kesuburan. Kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakkan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidak-suburan anda.

6 Petua Mudah Mengecutkan Cyst:

1. Haba (Heat)

Haba dikatakan agak berkesan dalam mengurangkan kekejangan otot atau sakit di bahagian perut kerana cyst ovari.

• Letakkan pad panas atau botol air panas di kawasan pelvis dan bawah abdomen anda.

• Lakukan ini untuk sekurang-kurangnya 15 minit.

• Ikut cara ini setiap kali anda mengalami sakit di bahagian abdomen untuk kelegaan cepat.

2. Castor Oil

Pek minyak kastor adalah ubat lama untuk cyst ovari. Minyak Castor membersihkan badan tisu yang berlebihan dan toksin. Ia juga merangsang sistem limfa dan peredaran darah, yang membantu mengurangkan dan mengecutkan cyst ovari.

Nota: Jangan gunakan pek minyak kastor semasa haid. Jika anda cuba untuk hamil maka tidak menggunakan ubat ini selepas ovulasi.

3. Mandi Garam Epsom

Mandi garam Epsom akan juga amat membantu mengurangkan kesakitan dan gejala-gejala lain yang berkaitan dengan cyst ovari. Kandungan Magnesium yang tinggi kandungan sulfat dalam garam Epsom bekerja sebagai relaxant otot yang seterusnya mengurangkan kesakitan.

1 Tambah satu cawan garam Epsom untuk tab mandi anda dipenuhi dengan air suam.

2 Tambah lima hingga 10 titik minyak pati seperti lavender, mawar atau melati.

3 Kacau selama beberapa minit supaya garam larut.

4 Rendam badan yang lebih rendah anda di dalam air ini selama 20 hingga 30 minit.

5 Amalkan ini sekali setiap hari.

4. Chamomile Tea

Teh herba seperti teh chamomile juga dianggap sebagai ubat terbaik untuk merawat cyst ovari dan kesakitan yang berkaitan dan tidak selesa. Kesan sedatif lembut teh chamomile akan mengurangkan kesakitan dan membantu anda untuk berehat. Juga, sifat panas teh ini juga akan membantu mengawal haid yang tidak teratur dengan merangsang aliran darah di bahagian pelvis dan rahim.

1 Campurkan dua sudu teh chamomile kering dalam secawan air panas.

2 Tutup dan curam selama lima minit.

3 Terikan, tambah satu sudu teh madu dan minum teh.

4 Anda boleh minum dua hingga tiga cawan teh chamomile setiap hari sehingga anda menghilangkan masalah ini.

5. Cuka Apple Cider

Cuka Apple cider boleh membantu mengecut cyst ovari yang disebabkan oleh kekurangan kalium. Ia mempunyai kandungan kalium dan disyorkan oleh pakar-pakar kesihatan.

1 Tambah satu sudu cuka sider epal ke dalam segelas air suam.

2 Campurkan satu sudu besar sirap pekat tali hitam.

3 Minum satu atau dua gelas penyelesaian ini setiap hari.

4 Lakukan cara ini sehingga sista hilang sepenuhnya.

5 Rawatan ini juga akan membantu dengan gejala pendarahan haid yang berlebihan dan juga kembung dan kekejangan sepanjang tempoh.

6. Ubi bit

Ubi bit mengandungi sebatian yang dikenali sebagai betacyanin yang meningkatkan keupayaan hati untuk membersihkan toksin daripada sistem anda. Plus, sifat alkali daripada ubi bit membantu mengimbangi keasidan dalam badan anda. Ini seterusnya mengurangkan keterukan gejala banyak cyst ovari.

1 Campurkan satu setengah cawan jus ubi bit yang baru dikeluarkan dengan satu sudu setiap gel lidah buaya

2 Minum ini sekali setiap hari sebelum makan sarapan pagi anda.

Continue Reading
Advertisement
1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Petua Berguna

India Cipta Cip Telefon Dari Taik Lembu “Najis Lembu Mampu Mengurangkan Radiasi Dan Melindungi Manusia”

Published

on

India Cipta Cip Telefon Dari Taik Lembu “Najis Lembu Mampu Mengurangkan Radiasi Dan Melindungi Manusia”

New Delhi: Cip mesra alam untuk telefon pintar diperbuat daripada najis lembu.

Penemuan itu diperoleh sebuah agensi di bawah kerajaan India, Rahstriya Kamdhenu Aayog (RKA) yang mengumumkan penghasilan cip anti-radiasi yang mampu mengurangkan kadar radiasi daripada penggunaan telefon pintar itu.

Media tempatan melaporkan, Pengerusi RKA, Vallabhbhai Kathiria berkata, cip diberi nama Gausatva Kavach ini dikilangkan syarikat Shrijee Gaushala di bandar Rajkot, India.

Katanya, najis lembu mampu mengurangkan radiasi dan mampu melindungi manusia.

“Secara saintifiknya, cip ini boleh digunakan di telefon pintar untuk melindungi manusia dari penyakit.

“Kami sudah memulakan penyelidikan ini. Kami mahu ada penyelidikan yang kami dianggap sebagai mitos.

“Pelakon terkenal Bollywood Akshay Kumar juga mengamalkan meminum air kencing lembu untuk kesihatan,” katanya.

Menurutnya, cip itu boleh disimpan di dalam kenderaan dan pengurangan radiasi dapat dilihat secara signifikan. Ia dijual pada harga 50 Rupee (kira-kira RM2.80) hingga Rs70 (kira-kira RM4) setiap satu. RKA ialah institut penyelidikan di bawah Kementerian Perikanan, Penternakan Haiwan dan Tenusu di India.

Ia juga berperanan mengendalikan penternakan mengikut garis moden dan saintifik dan mengambil langkah untuk memelihara, memperbaiki keturunan,melarang penyembelihan lembu, anak lembu, lembu lain dan ternakan.

Agensi itu adalah badan penasihat tertinggi tinggi dengan mandat untuk membantu kerajaan India mengembangkan program yang sesuai untuk pemuliharaan, pembangunan lestari dan peningkatan genetik baka asli.

Continue Reading

Petua Berguna

Cara Bersihkan Kuisyen Kereta Hanya RM10 Je! Kalau Hantar Kedai Confirm Kena Kaw2

Published

on

Cara Bersihkan Kuisyen Kereta Hanya RM10 Je! Kalau Hantar Kedai Confirm Kena Kaw2

Kalau kereta famili biasanya tak sah kalau kusyennya tiada kesan kotoran hasil tumpahan air minuman, makanan, malah air liur anak pun ada. Punyalah banyak dah nampak macam peta. Jika dah begini keadaannya rasanya wajar dicuci. Kita boleh hantar di kedai dan sediakan kos pembersihanyang mungkin cecah lebih RM100.

Tapi kan buat apa nak bazirkan duit kalau kita boleh bersihkan sendiri, modal pun tak sampai RM10. Yang kena tambah cuma tenaga, itu pun tak banyak. Caranya dikongsi oleh Farizah Mohamed.

Kalau hantar kedai mahal

Nak share benda best untuk cuci kusyen kereta. Takdelah berpeta/berdebu lagi. Boleh juga bersihkan karpet, sofa & tilam ! Nak hantar cuci kat kedai mahal kan! Jom buat sendiri. Murah je beli kat MR. DIY RM6+ saja. Memang puas hati. Saya ajar macam mana nak cuci bagi bersih ya Ada 2 jenis foam cleaner ni. Yg saya beli ni RM6.75. Satu lagi utk tough stain RM15.25 mungkin lagi best. Boleh try. Saya beli yg RM6+ ni sebab siap dengan berus sekali.

Step by step bersihkan kusyen

  1. Vacum dulu kusyen kereta. Ini supaya habuk/debu tak kacau proses pembersihan.
  2. Kemudian goncang tin foam cleaner. Selepas itu sembur dengan jarak lebih kurang 10cm dari kusyen. Banyak pun tak apa. Semburan akan keluarkan buih-buih putih.

3. Lepas tu guna berus yang disertakan pada penutup untuk gosok kotoran dan supaya meresap dalam kusyen tu.

4. Tunggu dalam 2-3 minit, biar meresap kemudian boleh berus lagi. Lagi best ambil kain basah dan tonyoh pada kotoran.

5. Kalau tak puas hati spray lagi. Kesan kotoran yg dah lama mungkin kena buat 2-3 kali dan kena gosok. Lepas dah ok boleh la jemur jap kereta kat matahari bagi kering. Tadaa…bersih dah! Jimat pun jimat!

Hasilnya!

Continue Reading

Petua Berguna

10 Tanda-Tanda Yang Perlu Isteri Tahu Bila Suami Ada Orang Lain

Published

on

10 Tanda-Tanda Yang Perlu Isteri Tahu Bila Suami Ada Orang Lain

Tanda Suami Curang

Benar dan tidak disangkal, ramai juga isteri curang. Namun, apa yang selalu kita dengar ialah suami curang. Tanda suami curang itu tidak perlu dicari. Tiba masanya, ia bocor sendiri. Jangan ingat suami yang baik di depan anda itu tidak curang. Usah pandang remeh. Banyak tanda suami curang pada isteri, yang isteri sendiri tidak sedar. Percayalah, suami yang tampak bagai seorang ‘family-man’ itulah yang cukup berbahaya. Mereka pandai merahsiakan sesuatu dari isteri sendiri.

Mari kita tengok, apakah ciri-ciri atau punca suami curang?

1. Marah-marah apabila isteri tanya lokasi suami

Bila isteri tanya, “Malam semalam pergi mana?”. Suami jawab, “Eh, pergi rumah Mizan la, tengok bola Manchester United lawan Arsenal. Kalau tak percaya, pergilah ‘call’ Mizan tu”, sambil mendengus. Tampak biasa bukan?

Percayalah, bila lelaki bersikap defensif apabila ditanya ke mana dia pergi, itu adalah satu petanda besar yang tidak baik. Kalau betul, buat apa nak tinggikan suara? Seperkara lagi, suami sangat fobia dengan fungsi ‘location tracking’. Fungsi moden ini, contohnya dari Maxis, iaitu produk Maxis Friend Finder akan membuatkan suami tidak senang duduk.

2. Menjadi samada lebih ghairah atau tidak ghairah dengan isteri

Kalau suami tidak melayan isteri di ranjang untuk memenuhi tuntutan sek sual, ia sesuatu yang pelik. Walau apa pun alasannya, lelaki normal tidak akan menolak ajakan isteri untuk melayari bahtera rumahtangga.

Namun, apabila suami ghairah tidak bertempat, lain dari kebiasaan, ia juga satu petanda dia menyimpan perempuan lain. Suami sebenarnya rasa bersalah dan ingin menebus kesalahan itu dengan melayani isteri sebaiknya. Lebih teruk, apabila suami telah ‘bersama’ dengan skandalnya itu, ia akan menaikkan hormon testosteron. Lantas, isteri di rumah juga menjadi mangsa rakusnya, walaupun ia halal.

3. Tiba-tiba berperwatakan kemas & berpenampilan menarik

Dulu tidak pernah peduli dengan penampilan diri. Sekarang, tiba-tiba suami ‘tuck-in’ baju ke dalam seluar. Baju kemeja atau t-shirt, hatta jika ingin pergi ke kedai, suami akan seterika sendiri. Suami juga sudah pandai beli minyak wangi. Seluar dalam yang sebelum ini isteri beli, suami sudah pandai memilih. Janggut dan misai sudah pandai ‘trim’.

Hati-hati bila perkara di atas berlaku. Pada zahirnya, nampak seperti perubahan positif, sebenarnya ‘ada udang di sebalik batu’.

4. Perubahan sikap suami yang ketara

Sekadar ingatan, antara tanda lain ialah ‘mood‘ suami juga berubah-ubah. Sekejap baik yang melampau, sekejap kasar. Sekejap marah, sekejap baik. Sekejap cium isteri, sekejap malas nak pandang isteri. Pada dasarnya, bila suami ada dua orang perempuan lain dalam satu-satu masa, dia berasa takut dan cemas.

5. Sudah pandai bawa telefon bimbit dalam tandas

Sememangnya pelik bukan? Buat apa bawa telefon bimbit atau ‘handphone’ dalam tandas. Alasan suami untuk bermain ‘game’ sebenarnya adalah satu penipuan yang perlu diselidiki. Suami sebenarnya mengambil peluang untuk main mesej dengan skandalnya itu dalam suasana yang tenang tanpa gangguan isteri dan anak-anak.

6. Telefon bimbit ada ‘password‘

Pasangan suami isteri sepatutnya sentiasa berterus-terang antara satu sama lain. Tiada rahsia yang perlu disimpan. Jadi, apabila suami meletakkan ‘password’ pada ‘handphone’, dengan alasan takut anak ‘delete’ mesej penting adalah karut semata-mata.

7. Menjadi seorang perahsia & tidak mahu bercakap

Selalunya, suami akan bercerita apa yang berlaku di pejabat. Apabila dia tidak lagi mahu bercakap dengan isteri dan mula berahsia tentang aktiviti hariannya, isteri kena selidik. Suami akan berkata dia sebenarnya penat dan perlukan rehat. Sebenarnya, dia ‘penat’ untuk melayani dan mencintai dua perempuan dalam satu-satu masa.

8. Asyik suruh isteri balik rumah mak

Dulu selalu marah bila isteri berkeinginan malu melawat mak dan ayah. Sekarang, asalkan hujung minggu sahaja, nak hantar isteri dan anak-anak balik kampung. Apatah lagi cuti sekolah. Kalau boleh sepanjang cuti sekolah dia mahu bersendirian. “Ada banyak kerja, selalu balik lambat” katanya. Alasan yang tidak munasabah.

Dulu tidak pernah tolong ‘packing’ beg untuk balik kampung. Sekarang suami terlebih rajin pula tolong siapkan beg, kemas baju dan permainan anak untuk dibawa pulang.

9. Naluri seorang isteri, ‘6th sense‘ atau ‘woman instinct‘ selalunya betul

Ini ialah tanda yang paling jelas dan terakhir. Bila isteri rasa “Macam ada ‘something’ yang tak kena je“, ia sebenarnya memang ada sesuatu yang tidak kena. Jarang sekali telahan isteri itu salah. Tidak perlu diperkatakan, setiap isteri memang dikurniakan deria keenam yang tiada siapa boleh menidakkannya.

10. Terlebih ‘caring’ pada isteri

Selalunya, suami kita tidak begitu. Tiba-tiba sahaja, dia berubah menjadi teramat baik. Kalau berlaku perubahan mendadak sebegini, tentu ada sesuatu yang tidak kena. Orang dilamun cinta, begitulah hendaknya. Senyum memanjang. Bila bersama isteri sendiri, dia teringat bersama skandal. Sebab itulah asyik senantiasa senyum. Nama pun lelaki, cukup mudah ditafsir.

Akhir kata, semoga anda semua berhati-hati dengan perubahan suami. Sama-sama kita berdoa agar dapat melayari rumahtangga yang harmoni dan bahagia.

Continue Reading

Trending