Connect with us

Petua Berguna

Apa Itu Penyakit Kayap? Bagaimana Cara Mengubatinya?

Published

on

Apa itu Penyakit Kayap?

Dalam istilah perubatan kayap dikenali sebagai Herpes Zoster. Penyakit kayap ini adalah merupakan penyakit kulit dan saraf yang disebabkan oleh jangkitan Virus Varicella Zoster (VZV). Virus ini dikatakan mula menghuni di badan seseorang pesakit apabila dia menghidap panyakit cacar air atau chiken pox. Selepas chiken pox sembuh,virus berkumpul di pusat saraf. Apabila sistem imun menjadi lemah ia menjadi aktif semula dan mula menyerang urat saraf dan menyebabkan keradangan saraf berlaku.

Umur yang semakin meningkat seperti lebih 50 tahun ke atas dikatakan merupakan risiko utama terdedah penyakit kayap. Ini kerana pada usia sebegini ketahanan sistem imun semakin berkurangan dan kelemahan sistem pertahanan badan dalam melawan penyakit.

Jenis-jenis kayap

Kayap terdapat beberapa jenis. Antaranya ialah :

1. Kayap ular (paling bahaya)

2. Kayap api

3. Kayap bunga

4. Kayap setompok

Tanda-tanda Penyakit Kayap

Kayap biasa melibatkan satu bahagian badan sahaja dan ia tidak melibatkan banyak bahagian. Lazimnya melibatkan bahagian muka dan dada.

Tanda-tanda awal penyakit ini ialah :

1. Rasa sakit, kebas dan panas di bahagian urat saraf

2. Demam

3. Sakit kepala

4. Letih, lesu

5. Hilang selera makan

6. Badan rasa sengal-sengal dan bisa-bisa

7. Kulit terasa gatal-gatal

8. Timbul ruam panas

9. Kulit sakit bila disentuh

10. Timbul gelembong-gelembong air di kawasan tertentu kulit

Tanda-tanda ini biasa berlaku antara 3 hingga 5 hari sebelum tompok-tompok pada kulit timbul.

Komplikasi penyakit saraf boleh berlaku, jika kayap melibatkan bahagian muka, ia boleh menyebabkan komplikasi pada mata termasuk menjadi buta dan komplikasi kepada saraf muka yang boleh menyebabkan paralisis otot-otot muka (facial palsy)

Selain itu kayap akan menyebabkan keradangan organ dalaman termasuk otak, jantung, paru-paru, usus, buah pinggang, hati dan sebagainya.

Komplikasi lain penyakit kayap adalah jangkitan kuman dan bakteria serta pendarahan pada gelombang air di kulit. Kadang-kadang gelombang merebak ke kawasan lain. Keadaan ini biasa berlaku kapada pesakit yang mempunyai sistem imunisasi yang lemah.

Pantang Larang Ketika Kayap

Antara pantang larang bila terkena kayap. Pantang larang ni dapat membantu kayap sembuh dengan lebih cepat. Antaranya ialah :

1. Jangan makan makanan berminyak

2. Jangan makan buah tempatan

3. Jangan masak menggoreng (elakkan minyak)

4. Tidak boleh terkena sabun

5. Tidak boleh makan makanan yang menjalar atau berjalur seperti tembikai, timun dan labu

5. Tidak boleh makan makanan yang gatal-gatal

Petua-petua untuk merawat Kayap

Petua 1

Gunakan daun cili dan kapur makan. Tumbuk atau ramas daun lada serta campurkan sedikit kapur kemudian dan sapukan dibahagian yang terkena kayap. Lakukan 1 hari dua kali pagi dan malam.

Petua 2

Menggunakan daun pokok duit-duit yang ditumbuk hancur kemudian ambil daun serta airnya perahannya dan ditekap pada tempat yang terkena kayap dan bengkung semalaman

Petua 3

Menggunakan daun delima ditumbuk lumat+ bedak sejuk(tanpa pewangi). Tampal kat tempat kayap itu. 3 hari jer dah kering. Tapi makan kena jaga agar cepat baik. Yang penting sekali bila dah baik jangan dikopek parutnya, biarkan ia tanggal sendiri sebab kalau bahagian kulit belum betul-betul kering ia akan terluka dan merebak semula

Petua 4

Pucuk daun bunga melur, pucuk daun delima, daun setawar dan pucuk daun mambu. Semua daun ini ditumbuk atau di belender dan di campurkan dengan bedak sejuk dan di bancuh pekat. Di sapu atau tampal pada kawasan terkena kayap.

Petua 5

Ubi larut, tenyeh atau gosok belakang lesung batu pastu ambil pastinya buat sapu di kawasan kayap

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Petua Berguna

Sebelum Keluar Bekerja, Amalkan Perkara Ini Untuk Kekalkan Kebahagiaan Rumah Tangga Anda

Published

on

Sebelum Keluar Bekerja, Amalkan Perkara Ini Untuk Kekalkan Kebahagiaan Rumah Tangga Anda

Setiap perkahwinan, mana mungkin kita harapkan kecundang di kemudian hari. Mestilah kita doakan yang baik-baik dan indah sahaja sepanjang bersama pasangan, sehingga akhir hayat.

“Hai sekelian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, daripadanya pula Allah menciptakan pasangannya, dan dari keduanya dikembangkan laki-laki dan wanita-wanita yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah dengan (menggunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain; dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu.” (An-Nisa’: 1)

Tips yang ingin admin kongsikan ini, bukan sahaja untuk pasangan yang baru berkahwin. Juga boleh diamalkan bagi pasangan-pasangan lama yang ingin memupuk kembali rasa cinta seperti pertama kali mengucapkan “Aku terima nikahnya”.

Tips bahagia dalam rumah tangga merupakan sesuatu yang selalu kita dengar, samada di media cetak atau elektronik. Ramai pakar motivasi memberikan petua dan cara tersendiri, namun masih lagi ramai yang merasakan tidak bahagia.

Kehidupan rumah-tangga bukan semata-mata satu tuntutan atau Sunnah Rasulullah S.A.W, malah ia adalah merupakan satu medan untuk kita belajar lebih menghargai dan mensyukuri nikmat dari Allah

Sebelum diri berangkat pergi bekerja seharian, biasakanlah diri cium anak dan isteri anda. Cara yang mudah ini memberi serba sedikit kebahagiaan kepada mereka yang menyatakan kasih sayang ayah terhadap anak dan isteri.

Ketahuilah bahawa kening perempuan merupakan sumber ketenangan dan semangat untuk suami, kerana kening adalah saksi dari ketaatan pada Tuhan. Pada kening perempuanlah Tuhan menghebuskan sumber ketenangan. Maka tidak hairanlah, jika suami dapat merasakan ketenangan setelah mengucup kening isterinya.

Perempuan menciumkan tangan suami bukan semata menempelkan bibirnya. Ternyata ada doa yang dipanjatkan di tangan suami, meletakkan doa di sana, kerana dengan tangan itulah suaminya bekerja demi orang-orang yang dicintai dan disayanginya.

Ciuman adalah salah satu saranan untuk menyampaikan rasa sayang kepada orang yang kita cintai. Kucupan lembut dan mesra dari suami kepada isteri atau dari seorang kepada anak-anaknya amat diperlukan.

kredit zayan

Continue Reading

Petua Berguna

Ibu Bapa Jangan Sesekali Beri Air Rebusan Ini Kepada Bayi, Ini Sebabnya

Published

on

Ibu Bapa Jangan Sesekali Beri Air Rebusan Ini Kepada Bayi, Ini Sebabnya

Banyak petua orang dulu-dulu yang masih menjadi amalan sehingga ke hari ini, meskipun ada yang tidak ditentu sahkan keberkesanannya dari sudut sains dan kesihatan. Antaranya, petua memberi bayi minum air rebusan nasi atau air kanji sebagai tambahan kepada susu anak-anak.

Menerusi satu perkongsian oleh Dr Imelda Balchin, amalan memberikan air kanji kepada bayi adalah tidak digalakkan sama sekali kerana air daripada rebusan nasi ini hanyalah mempunyai karbohidrat dan tidak cukup protein buat bayi membesar dengan sihat.

Berikut merupakan perkongsian beliau:

Jangan laaa bagi baby minum air rebusan nasi atau air kanji. Ini petua orang tua-tua pada zaman dulu. Petua orang dulu tu untuk zaman dulu, bukan untuk zaman sekarang. Kita kena faham,

  1. Zaman dulu, kematian ibu bersalin ialah 20 kali ganda lebih tinggi dari zaman sekarang. Zaman dulu, ibu-ibu bersalin di rumah tanpa bidan bertauliah. Punca utama kematian ibu bersalin zaman dulu ialah pendarahan yang tidak terhenti semasa dan selepas bersalin. Bila ibu meninggal dunia dan tiada ibu susuan lain, mana depa nak cari susu formula? Kalau bagi susu lembu atau susu kambing, bayi akan dapat sakit perut, cirit-birit dan demam, sebab bayi manusia susah nak hadamkan protin dari susu lembu dan kambing. Protin yang susah hadam ini juga membebankan buah pinggang bayi yang masih belum cekap dan akibatnya ramai bayi zaman dulu pun sakit atau meninggal dunia. Jadi zaman dulu, depa terpaksa bagi air kanji.
  2. Zaman dulu, jika ibu-ibu yang mengalami pendarahan yang teruk ini hidup, mereka sangat lemah, sebab zaman dulu tak ada transfusi darah. Ibu-ibu yang kekurangan darah yang teruk ini tak boleh bangun dan badan tak boleh buat susu sehingga kuat semula. Sebab itu mereka tiada pilihan, mereka bagi bayi minum air kanji. Mereka tak bagi ibu bangun, dan ibu kesejukan kena pakai setokin. Bila kekurangan darah, kita kena tahu saluran darah ke kaki akan menguncup untuk mengalihkan darah ke organ-organ ibu yang penting. Sebab itu lah kaki ibu-ibu yang bersalin di zaman dulu sangat sejuk dan kena pakai setokin kerana mereka ada lebih masalah kekurangan darah.
  3. Zaman dulu, ada banyak pantang larang untuk ibu-ibu baru bersalin. Mereka yang bersalin di rumah zaman dulu ada lebih masalah obstetric fistula, iaitu koyakan teruk yang menyebabkan ada lubang di antara pundi kencing dan vagina. Sebab itulah bila mereka minum, air dari pundi kencing yang bocor boleh meleleh keluar ke vagina. Sebab itu lah zaman dulu depa kata kalau minum air banyak selepas bersalin, boleh dapat becak, basah, busuk, rahim kembang. Sebab itu lah zaman dulu, orang tua tak bagi ibu yang baru bersalin minum, sebab ramai ibu di zaman dulu dapat obstetric fistula. Jika ibu tak minum, tak boleh buat susu. Sebab itulah depa terpaksa bagi bayi minum air kanji.

Zaman sekarang, ibu-ibu bersalin di Hospital, kami pastikan pendarahan berlebihan dihentikan untuk menyelamatkan nyawa ibu. Ada ibu, ada susu ibu. Zaman sekarang, Ibu yang lemah sebab kekurangan darah akan ditambah balik darah ibu dengan transfusi darah, supaya kuat semula dengan cepat sebelum pulang ke rumah. Ibu sihat, ada susu ibu.

Zaman sekarang, kami tak benarkan masalah obstetric fistula ini berlaku lagi. Kami tak benarkan ibu melalui proses labour terlalu lama berhari-hari dan kami tak benarkan ibu teran terlalu lama berjam-jam. Jika susah nak bersalin, kami buat pembedahan Caesar, atau kami bantu dengan vacuum. Jika koyak, kami jahit semula. Kami tak benarkan ibu-ibu dapat obstetric fistula seperti zaman dulu dan seperti yang masih lagi berlaku kepada 140 ribu ibu setahun di benua Afrika di zaman sekarang. Kami akan pastikan yang ibu-ibu selepas bersalin TIADA becak, dan boleh kencing dengan betul, melalui saluran kencing yang betul, sebelum dibenarkan pulang ke rumah dari Hospital. Jadi ibu-ibu yang bersalin di zaman sekarang, digalakkan minum air dengan cukup supaya tidak kehausan dan boleh buat susu ibu banyak-banyak.

Kami galakkan ibu-ibu supaya kerap menyusukan bayi supaya meningkatkan produksi susu badan. Kami tak bagi ibu pantang makanan berkhasiat di Hospital supaya boleh buat susu ibu. Jika ibu sakit dan tak boleh buat susu, baru bagi bayi tambahan susu formula, bukan air kanji dan bukan susu lembu atau susu kambing.

Kenapa tak boleh bagi air kanji? Sebab air kanji hanya karbohidrat, tak cukup protin untuk bayi membesar. Sebab inilah di Indonesia di mana masih ramai yang masih mengamalkan air kanji untuk bayi ada masalah pembesaran bayi yang TERBANTUT. Sebab inilah kerajaan Indonesia membuat kempen AIR SUSU IBU untuk rakyat Indonesia, semoga berhenti memberi air kanji kepada bayi.

Nak bagi air kanji atau bubur nasi, boleh bagi selepas umur 6 bulan sebagai makanan pelengkap.

Semoga ilmu pengetahuan ini bermanfaat untuk anda semua. Yakin lah dengan perkhidmatan Kementerian Kesihatan Malaysia dan doktor-doktor perubatan Malaysia. Dengarlah nasihat kami. Kami hanya mahukan kesihatan yang terbaik untuk ibu-ibu dan bayi.

Continue Reading

Petua Berguna

Anda Sukar Untuk Hamil? Jom Baca 6 Tanda Rahim Wanita Jatuh Atau Jatuh Peranakan

Published

on

Assalamualaikum. Selamat petang semua. Ibu harap anda semua sihat. Ibu Dhia dalam entri kali ini ingin berkongsi pada semua tentang satu situasi yang kerap berlaku oleh ibu-ibu selepas bersalin iaitu Rahim Jatuh. Mesti semua pernah dengar kan? Masalah rahim jatuh ini amat bahaya sekiranya tidak dirawat seawal mungkin.

Punca-punca rahim turun

1. Jatuh terhentak yang kuat
2. Angkat benda yang berat
3. Tidak berpantang dengan baik selepas bersalin
4. Tolak benda dengan kaki terutama sekali menggunakan ibu jari
5. Obesiti (Berat berlebihan)
6. Pergerakan yang lasak

Kesan akibat peranakan jatuh

1. Sakit perut yang luar biasa.
2. Keluar cecair dari rahim.
3. Keputihan/lendir putih yang banyak dari kebiasaan.
4. Sakit pada ari-ari.
5. Sakit pada dinding faraj.
6. Sakit ketika ‘bersama’ suami.
7. Rasa kejang pada bahagian bawah perut.
8. Terasa seperti mahu bersalin/macam ada benda nak keluar dari faraj.(Ini peringkat yang teruk).

Tanda awal rahim jatuh

1. Selalunya waktu petang lepas asar badan rasa nak demam, kaki tangan rasa sejuk.
2. Terasa nak buang air kecil dengan kerap.
3. Sakit pinggang dan sengal-sengal di bahagian bawah perut.(ari-ari)
4. Kalau berdiri, terasa seperti rahim seakan jatuh dan rasa sengal.
5. Cepat rasa penat kalau buat kerja.
6. Peha dan betis rasa kebas-kebas.

Cuba Check

1. Baring lurus, jangan guna bantal.
2. Sapu minyak pada perut dan atas ari-ari especially di bawah pusat.
3. Gosok minyak ke seluruh tempat perlahan-lahan.
4. Mulakan dengan urutan di sebelah kiri perut dan bawa ke tengah.
5. Urut sebelah kanan perut dan tarik ke tengah.
6. Bernafas seperti biasa.
7. Cuba tekan bahagian bawah pusat, betul-betul di atas ari-ari. Kalau rasa sengal dan ada rasa benjolan kecil, itu tanda peranakan anda dah jatuh.

Harapnya dengan perkongsian ini, dapat membantu anda semua menjalani kehidupan yang lebih sihat dan ceria. Lepas baca, tunggu apa lagi? Share la jika bermanfaat ya

Continue Reading

Trending