Connect with us

Islamik

Bolehkah Orang Islam Makan Daging (Kosher) Sembelihan Orang Yahudi?

Published

on

Orang Islam dan Yahudi hanya dibenarkan makan produk Halal dan Kosher yang terjaga kesucian dan mematuhi kehendak ajaran agama. Di sesetengah negara terutama sekali negara-negara yang sekular, kekurangan daging Halal menyebabkan ramai orang Islam memilih untuk memakan daging Kosher yang dipercayai sama taraf kedudukannya dengan Halal.

Sebenarnya, adakah orang Islam dibenarkan memakan daging yang disembelih oleh orang Yahudi?

Secara umumnya, undang-undang halakha orang Yahudi adalah lebih ketat dan rumit daripada hukum Islam. Ini bukan sahaja dapat dilihat dalam aspek halal dan haram sesuatu makanan, ia juga lebih ketat dari segi cara haiwan disembelih, cara memasak dan cara memakan.

Larangan dalam pemakanan

Kedua-dua undang-undang Yahudi dan Islam melarang umatnya memakan bangkai, khinzir, serangga, tikus dan darah. Selain itu, mana-mana makanan yang beracun dan boleh mendatangkan mudarat kepada tubuh juga dilarang keras.

Walau bagaimanapun, ada sesetengah makanan yang dilarang agama Yahudi tapi masih dibenarkan dalam Islam. Sebagai contoh:

1. Ikan yu, kerang-kerangan dan krustasia (udang kara, ketam dan sebagainya)

2. Sesetengah jenis burung seperti burung unta dan burung emu

3. Unta (kerana tidak mempunyai kuku telapuk yang terbelah)

Ada satu persamaan menarik antara kedua-duanya iaitu kebenaran memakan belalang dari segi halakha mahupun syarak.

Selain itu, orang Yahudi ditegah mencampurkan daging dan susu bersama. Ada sesetengah orang Yahudi yang mempunyai pandangan bahawa wujud keperluan mengasingkan dua set peralatan memasak dan kawasan simpanan dalam peti sejuk untuk kedua-dua produk ini. Larangan seperti ini bagaimanapun tidak terdapat dalam ajaran Islam.

Orang Yahudi juga tidak membenarkan umatnya memakan produk seperti susu dan keju yang bukan datang daripada haiwan yang kosher.

Cuma ada satu sahaja larangan dalam Islam yang dibenarkan dalam ajaran Yahudi iaitu minuman beralkohol. Ajaran Yahudi masih membenarkan pengambilan arak dan wain selagi ia kosher.

Banyak lagi sisi yang boleh difahami tentang perbezaan atau persamaan makanan halal dan kosher. Tapi kali ini kami ingin berkongsi fakta tentang isu penyembelihan. Bolehkah umat Islam memakan daging yang disembelih secara kosher?

Persamaan penyembelihan halal dan kosher
Dari segi teknikal, ajaran Islam dan Yahudi telah menitikberatkan perkara-perkara berikut semasa proses penyembelihan:

1. Haiwan mestilah hidup semasa disembelih. Disebabkan itu teknik renjatan elektrik atau apa-apa kaedah yang membuatkan haiwan berada dalam keadaan tidak sedar tidak dibenarkan.

2. Haiwan mestilah disembelih menggunakan pisau atau parang yang tajam.

3. Pisau tajam itu mestilah memutuskan urat di bahagian leher haiwan. Urat yang perlu diputuskan termasuklah saluran trakea, esofagus, arteri karotid dan vena jugulum. Hanya saraf tunjang sahaja yang dibiarkan.

4. Darah haiwan perlulah mengalir.

5. Mati dengan sekali sembelihan sahaja agar tidak menyeksa haiwan.

Perbezaan penyembelihan halal dan kosher

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perbezaan kecil antara kedua-dua konsep penyembelihan. Kebanyakan perbezaan ini tidak relevan kepada kaum Muslimin tetapi tidak boleh dipandang ringan oleh orang Yahudi:

1. Tukang sembelih

Kaum Yahudi ortodoks memerlukan orang tertentu sahaja yang digelar shochet bagi menyempurnakan proses penyembelihan. Kebiasaannya, shochet ini merupakan seorang lelaki yang alim dan dilatih khusus untuk melakukan penyembelihan.

Manakala agama Islam tidak begitu menekankan jantina, usia atau latar belakang tukang sembelih. Malah, kanak-kanak yang mumayyiz juga dibenarkan menjadi tukang sembelih. Selain itu, orang Islam dibenarkan makan daging yang disembelih oleh ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) selagi mereka mematuhi rukun dan syarat sah sembelihan.

Disebabkan itu, orang Yahudi ortodoks tidak boleh memakan daging halal kerana ia tidak disembelih oleh seorang shochet.

2. Peralatan menyembelih

Pisau atau parang sembelih yang digunakan oleh orang Yahudi memerlukan pemeriksaan teliti dari segi visual dan fizikal kerana ia harus berada dalam keadaan yang lurus serta sempurna. Selain itu, saiznya juga perlulah dua kali ganda daripada leher haiwan yang ingin disembelih.

Undang-undang Islam hanya menggariskan bahawa pisau perlu tajam, namun tidak mengapa sekiranya terdapat sedikit kesan calar, karat atau sumbing.

3. Haiwan yang putus kepala

Walaupun kedua-dua konsep penyembelihan tidak membenarkan leher dipotong sehingga kepala haiwan terputus, namun agama Islam hanya menganggap ia makruh dan haiwan itu tidak jatuh hukum haram. Manakala orang Yahudi terus menganggap haiwan itu sebagai treif apabila lehernya terputus dan tidak boleh dimakan.

4. Organ dalaman

Menurut ajaran Yahudi ortodoks, haiwan yang telah disembelih juga perlu diperiksa paru-paru serta beberapa organ dalamannya yang lain. Jika terdapat kecacatan spesifik pada organ-organ ini, haiwan itu akan jatuh hukum treif.

Darjah kosher juga ada dua tahap yang berbeza. Glatt kosher, atau kosher tahap tertinggi, hanya boleh didapati apabila tiada sebarang cela pada organ dalaman haiwan yang disembelih. Namun, jika ia tidak begitu sempurna tetapi kesemua prosedur masih diikuti dengan betul, ia akan menjadi kosher tahap biasa.

Jika dilihat perbandingan antara kedua-dua teknik penyembelihan ini, jelas bahawa daging kosher tidaklah haram hukumnya bagi umat Islam. Malah, keperluan halakha Yahudi lebih rumit dan tegas berbanding keperluan syarak.

Ahli Kitab

Orang Islam hanya boleh memakan daging kosher yang disembelih penganut agama samawi iaitu orang Islam dan juga ahli Kitab. Ahli Kitab ini pula terdiri daripada penganut agama Yahudi dan Nasrani (Kristian) yang merupakan pengikut Nabi Musa dan Nabi Isa dan memegang teguh kepada ajaran kitab Taurat dan Injil.

Hukum memakan sembelihan ahli kitab adalah harus. Ianya ijma’ para ulama’ berdasarkan firman Allah S.W.T. dalam surah Al-Maidah ayat 5 yang bermaksud:

“Dan makanan (sembelihan) orang yang diberikan Kitab itu adalah halal bagi kamu, dan makanan (sembelihan) kamu adalah halal bagi mereka (tidak salah kamu memberi makan kepada mereka)”

Namun, menurut Ustaz Khalid Basalamah, ramai mempunyai tanggapan bahawa kita sudah tidak boleh memakan daging sembelihan ahli Kitab zaman kini tetapi pendapat itu sebenarnya tidak wajar.

Ini disebabkan penyelewengan ahli Kitab telahpun dihuraikan dengan panjang lebar di dalam Al-Quran dari zaman dahulu lagi, tetapi Allah masih lagi menurunkan ayat yang membenarkan umat Islam memakan daging sembelihan ahli Kitab. Jadi, selagi mana ahli Kitab itu menyembelih daging mengikut rukun dan syarat sah sembelih serta berniat kerana Allah, ia masih halal buat kita.

Tasmiyyah

Tapi masih ada satu perbezaan antara kedua-dua hukum yang tidak boleh dipandang ringan dan boleh menyebabkan daging kosher itu menjadi haram. Perbezaan utama ini merangkumi isu tasmiyyah.

Tasmiyyah merupakan perbuatan menyeru nama Allah semasa menyembelih yang banyak diperdebatkan oleh ilmuwan Islam. Namun, jumhur ulama menyatakan tukang penyembelih perlu mengucapkan tasmiyyah (Bismillah) dan berniat sembelihan dilakukan kerana Allah SWT sebelum haiwan dipotong lehernya.

Hukum halakha pula menyatakan shochet perlu ‘merahmati’ proses penyembelihan itu secara lisan. Walaupun ia bukan perkara yang wajib dibuat, amalannya masih dipraktikkan hingga kini.

Ayat rahmat yang digunakan oleh shochet itu diterjemahkan seperti berikut:

“Semoga dirahmati, Adonai (perkataan Tuhan dalam bahasa Hebrew), Tuhan Kami, Tuhan sekalian Alam, yang telah membersihkan kami melalui perintah-Nya dan memerintahkan kami tentang cara penyembelihan yang betul.”

Ayat ini jelas sekali memuji Allah dan membuatkannya diterima pakai oleh majoriti mazhab dalam Islam kerana tidak wujud kewajipan untuk mengucapkan niat itu dalam bahasa Arab. Adapun begitu, isu timbul apabila terdapat proses ‘merahmati’ dibuat mengikut kumpulan haiwan yang berbeza-beza.

Ajaran Yahudi ortodoks memerlukan mereka menyebut nama Tuhan untuk tujuan baik, maka shochet tidak perlu mengulang menyebut ayat itu bagi setiap ekor haiwan yang ingin disembelih. Mereka hanya boleh menyebut ayat itu sekali sahaja bagi sekumpulan haiwan dengan syarat haiwan-haiwan itu disembelih tanpa henti seekor demi seekor.

Jadi, secara teorinya, seorang shochet boleh menyembelih beberapa ekor lembu ataupun puluhan ekor ayam hanya dengan sekali lafaz tasmiyyah.

Di sinilah kekeliruan boleh timbul bagi orang Islam yang ingin memakan daging kosher kerana perbezaan pendapat mengikut mazhab.

Mazhab Syafie mengatakan ucapan Bismillah ketika penyembelihan adalah satu perkara sunat. Justeru, ini bermakna daging kosher halal dimakan oleh pengikut Mazhab Syafie.

Berbeza pula dengan tiga mazhab lain (Hanafi, Hanbali, Maliki) yang mewajibkan pengucapan Bismillah secara lisan. Selain itu, Mazhab Hanafi juga memerlukan setiap ekor haiwan sembelihan itu dibacakan Bismillah.

Halal dan tayyib
Secara umumnya, daging kosher dan masakan kosher halal dimakan oleh orang Islam selagi ia tidak mengandungi sebarang khinzir, najis, alkohol atau gelatin yang berasal dari haiwan yang tidak disembelih. Sembelihan itu juga perlu diniatkan kerana Allah dan memenuhi rukun serta syarat sah penyembelihan mengikut hukum syarak.

Selain itu, penentuan sama ada daging kosher itu halal juga bergantung kepada pegangan Mazhab seseorang individu kerana ia berkaitan dengan tasmiyyah ketika penyembelihan.

Apa-apapun, sebagai seorang Muslim, keutamaan haruslah diberikan kepada tempat makan atau daging sembelihan orang Islam sendiri yang halal dan tayyib berbanding sembelihan ahli Kitab. Kalau tiada sangat pilihan lain, bolehlah memilih daging kosher. Tapi kalau timbul rasa ragu-ragu, eloklah ditinggalkan. Menjadi vegetarian mungkin pilihan yang paling afdal.

Jangan lupa baca Bismillah sebelum makan.

Rujukan:

1. Texas A&M University

2. Muslim Matters

3. Mufti Melaka

4. Jabatan Agama Islam – Halal

5. Konsultasi Syariah

6. Islam Q&A

7. Mufti Ebrahim Desai

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Islamik

12 Tahun Mak Meninggal, Jenazah Mak Masih Elok dan Cukup Sifat

Published

on

12 Tahun Mak Meninggal, Jenazah Mak Masih Elok dan Cukup Sifat

Sesungguhnya m4ti itu pasti dan setiap yang bernyawa pasti merasai m4ti. Namun, bagaimanakah kem4tian kita? Tiada siapa yang tahu. Semuanya bergantung kepada amalan kita di dunia ini sebagai hamba yang Maha Kuasa.

Seorang wanita yang dikenali sebagai Amina Jasmine telah berkongsi sebuah kisah mengenai ibunya yang sarat dengan pengajaran untuk dijadikan pedoman hidup. Kisah mengenai jasad ibunya yang masih terpelihara dan tidak berbau walaupun sudah dikebumikan 12 tahun lalu. Jom kita ikuti perkongsiannya dibawah.

Alhamdulillah selesai pemindahan kubur mak.

12 tahun mak pergi mengadap Illahi. Jenazah mak elok, masih dlm keadaan kiam. Kain kafan mak tak koyak, bantal dan tali masih ada. Susuk badan mak jelas dipandangan mata kami yang menyaksikan tadi. Cukup sifat dan tak berbau. Allahuakhbar, Maha Suci Allah.

Dia wanita yang lembut. Tak suka mengata org lain, tak suka menc3rca orang lain. Mak sangat mudah mengalirkan air mata. Hatinya bak tisu mudah terkoyak. Setiap c3rca orang mak balas dengan senyuman dan air mata. Dengan suami mak bersabar.

Dan siapa sangka dalam kepadatan Tanah Perkuburan Bukit Alip, mak dapat dikebumikan sebelah ku bur arwah ayah. Maha Suci Allah.

Setelah 12 tahun mak pergi, Allah beri aku ‘sesuatu’, tentang hidup ni, hati ini dan keinsafan ini. Cari redha Allah.

Tali kain kafan mak setelah 12 tahun. Masih elok tak reput berada disisi m4yat.

Mayat Tidak Hancur Tanda Allah Redha?

Tidak kurang kisah penyebaran peristiwa ajaib seperti mayat seseorang yang telah meninggal dunia dikalangan masyarakat kita. Kisahnya bermacam versi, kebanyakkan adalah kisah setelah lama kematian seseorang itu lalu kuburnya digali semula didapati mayatnya tidak reput dan tidak hancur malah seakan-akan baru sahaja ditanam. Fenomena ini dikenali sebagai incorruptible body. Lalu hasil dari kejadian sebegitu, ramai orang menyandarkan peristiwa itu adalah petanda Allah menjaga jasad tersebut. Lalu mereka akan mengaitkan bahawa individu ini dahulunya adalah seorang huffaz yang menghafal al Quran, orang soleh, atau orang yang baik-baik dan sebagainya.

Peristiwa mayat tidak reput ini tidak dinafikan sememangnya berlaku. Malah di dalam sebuah hadis nabi Muhammad SAW menyebut:

اَفْضَلُ اَيَّامِكُمُ الْجُمْعَةُ فِيْهِ خُلِقَ آدَمُ وَ فِيْهِ قُبِضَ وَ فِيْهِ النَّفْخَةُ وَ فِيْهِ الصَّعْقَةُ فَاكْثِرُوا عَلَيَّ مِنَ الصَّلاَةِ فَإِنَّ صَلاَتَكُمْ مَعْرُوضَةٌ عَلَيَّ قَالُوا وَ كَيْفَ تُعْرَضُ صَلاَتُناَ عَلَيْكَ وَ قَدْ اَرمَتَّ يَقُولُونَ بَلِيْتَ فَقَالَ اِنَّ اللهَ حَرَّمَ عَلَى الْأَرْضِ اَنْ تَأْكُلَ اَجْسَادَ الْأَنْبِيَاءِ

“Hari yang paling utama adalah hari Jumaat. Pada hari itu Adam diciptakan, pada hari itu dia meninggal, pada hari itu sangkakala ditiup dan pada hari itu terjadi kiamat, maka perbanyaklah kalian berselawat kepadaku di hari itu, kerana selawat kalian akan diperlihatkan kepadaku”). Para sahabat bertanya, “Bagaimana selawat kami diperlihatkan kepadamu padahal kamu telah menjadi debu?” Baginda menjawab, “Sesungguhnya Allah ta’ala telah mengharamkan bumi dari memakan jasad para Nabi.”

Hadis di atas diriwayatkan oleh Said bin Manshur, Ibnu Abu Syaibah, Ahmad dalam Musnad-nya, Ibnu ‘Ashim dalam bab berselawat, Abu Daud, al-Nasa’i dan Ibnu Maajah dalam kitab sunan mereka, al-Thabrani dalam kitab Mu’jam-nya, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan al-Hakim dalam kitab Shahih mereka, dan al-Baihaqi dalam Hayat al-Anbiya’ dan Syu’ab al-Iman dan karangannya yang lain.

Perlu diketahui hadis, “Sesungguhnya Allah ta’ala telah mengharamkan bumi dari memakan jasad para Nabi.”, telah datang dari jalan yang banyak yang dikumpulkan oleh al-Hafiz al-Mundziri dalam bahagian khusus dan dia berkata dalam al-Targhib wal Tarhib, “Hadits tersebut diriwayatkan oleh Ibnu Maajah dengan sanad yang jayyid (sangat bagus) dan diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, Ibnu Hibban dalam kitab shahihnya dan al-Hakim, dan dia juga menshahihkan hadits tersebut.”

Dalil hadis hanya mengkhususkan bahawa jasad para nabi sahaja dijaga dan tidak dimakan oleh tanah. Sememangnya jasad para nabi akan dijaga berdasarkan hadis ini, dan hadis ini tidaklah mengkhususkan bahawa kesemua jasad yang tidak dimakan tanah itu kesemuanya adalah jasad para nabi kerana terdapat juga jasad-jasad yang lain turut tidak dimakan oleh tanah. Ini kerana dalam konteks hadis ini tidak juga memberi isyarat bahawa perkara itu tidak berlaku kepada orang lain. Malah ia juga berlaku kepada orang yang Allah murkai.
Malah fenomena ini juga berlaku kepada mana-mana manusia di dunia ini. Jika dilihat di negara-negara lain juga terdapat kejadian seperti ini. Tetapi untuk menyandarkan peristiwa ini semata-mata sebagai penanda aras mayat itu diredhai oleh Allah adalah suatu yang perlu berhati-hati.

Sedangkan hal tersebut juga terjadi kepada orang jahat yang dilaknat oleh Allah sepertimana Firaun, firman Allah yang bermaksud:

“Maka pada hari ini Kami selamatkan badanmu supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudahmu dan sesungguhnya kebanyakan dari manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami.” (Yunus: 92)

Jika ingin dikatakan jasad yang ditanam tidak reput dan rosak dimamah tanah itu adalah petanda aras adalah kebenaran kepada agama, maka bagaimana pula dengan jasad firaun juga yang dipelihara oleh Allah sehingga kekal pada hari ini? Begitu juga dengan peninggalan mayat-mayat di Pompeii yang diselaputi dengan letusan gunung berapi yang masih tersisa sehingga hari ini, adakah peninggalan itu menjadi tanda aras Allah meredhai mereka?

Begitu juga hal ini menjadi modal yang dijaja oleh penganut Kristian di Barat terutama denominasi Katolik. Mereka memiliki banyak koleksi mayat dari kalangan paderi (saint) yang tidak reput malah diletakkan di dalam bekas kaca untuk ditonjolkan kepada orang ramai bahawa paderi itu merupakan orang baik dan mayatnya itu dirahmati oleh Tuhan. Antaranya adalah St. Luigi Orione, St. John Neumann, St. Pio da Pietrelcina, St. Bernadette Soubirous dan banyak lagi.

Malah terdapat ramai tokoh agama yang saling mengejar peristiwa seperti ini untuk dijadikan sebagai penanda aras bagi kebenaran dan keredhaan Tuhan berpihak kepada mereka.

Kita tidak menafikan kuasa Allah dalam menguruskan alam ini. Apa yang mahu dibawa dalam perbicangan ini adalah perlunya mengubah cara berfikir dengan menyandarkan sesuatu perkara itu dengan aras ‘kebenaran’ dan ‘keredhaan’ Allah. Sedangkan kejadian Allah menjaga mayat seseorang dengan petanda Allah meredhainya itu tidak disebut khusus di dalam nas kecuali mengenai jasad para nabi sahaja.

Akan tetapi, masyarakat kita menyebar peristiwa itu seakan agama yang bercakap soal ukuran aqidah keimanan itu. Oleh itu membina pemikiran yang bebas dari sangkaan dan sikap rasa-rasa dalam beragama bukanlah sesuatu yang mudah untuk melawan arus masyarakat yang sedia terjinak dengan perkara-perkara ajaib ini. Terutama untuk membezakan diantara perkara itu berlaku bukan sebagai petanda aras kebenaran semata-mata. Perkara ini perlu diperhalusi dan jangan dirangkul pukal sekali bahawa ia adalah dalil semata-mata untuk kita.
Oleh itu untuk kembali berdiri dengan aqidah yang dibawa oleh al Quran dan Hadis adalah penting untuk membina pemikiran yang berhati-hati terhadap perkara yang melibatkan dengan sentimen keimanan.

Sumber : Amina Jasmine

Continue Reading

Islamik

Rezeki Datang Mencurah-Curah Bila Kita Amalkan Menyuap Isteri & Anak Makan

Published

on

Rezeki Datang Mencurah-Curah Bila Kita Amalkan Menyuap Isteri & Anak Makan

Semasa pergi ke hospital semalam, datang seorang lelaki yang baik mengajak saya duduk berbual kerana dia ada masalah. Dia bercerita yang kehidupan keluarganya sangat sempit dan tidak tenteram. Asyik bergaduh saja dan rasa sakit jiwa.

“Saya dah usaha macam-macam cara dah. Tak tahu nak buat macam mana dah,” katanya.

“Abang makan, ada suapkan makanan dalam mulut isteri tak?” saya tanya.

“Tak pernah ustaz,” jawabnya.

“Abang pernah menyuap makanan ke dalam mulut anak-anak tak?” soalan saya kemudian dijawab dengan jawapan yang sama.

“Orang dulu-dulu tak adalah kaya sangat tetapi kehidupan keluarga penuh dengan kasih sayang, rezeki pun cukup saja, rasa tenang dan berkat. Sebab janji Allah dengan menghargai keluarga, rezeki bertambah.

Sekarang? Dah banyak keluarga yang tak makan sekali apatah lagi suami menyuap isteri dan anak-anak. Ada yang masih makan bersama tetapi sambil makan, tangan sibuk melayan handphone, mata sibuk melayan tv. Ya Allah.

“Bila isteri makan dari tangan kita, terasa bahagia sangat. Bila kita menyuap isteri makanan kerana cinta, kerana Allah walaupun cuma beberapa suap, terasa nikmatnya. Buat pula tergigit jari sikit. Hehe! Sunnah berjemaah.
Juga makan satu bekas yang sama. Sekarang satu dulang rumah saya, kami makan berlima. Kadang-kadang anak pula berebut nak menyuap makanan ke mulut mak dan ayahnya sekali sekala.

“Cuba abang amalkan menyuap isteri dan anak-anak. Orang yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi. Kasihilah keluarga, lihatlah bagaimana rezeki datang mencurah-curah,” jelas saya padanya.

“Baiklah ustaz. Saya nampak itulah jalan yang saya tidak pernah fikir. Rezeki datang bila kita berkasih sayang dan menghargai keluarga,” katanya.

Bila isteri suapkan saya, terasa best sangat nikmat. Ya Allah, inilah nikmat dunia ini. Ya Allah, berilah kami terus dapat menikmatinya dan bersama dalam syurga.

Oleh: Ustaz Ebit Lew

Continue Reading

Islamik

6 Jenis Penat Yang Meletihkan Tapi Tinggi Pahalanya Di Sisi Allah. No 3 Yang Paling Besar Ganjarannya

Published

on

6 Jenis Penat Yang Meletihkan Tapi Tinggi Pahalanya Di Sisi Allah. No 3 Yang Paling Besar Ganjarannya

Ada orang penat kerana kerja seharian, ada yang penat belajar, bahkan ada yang penat kerana tengah sarat mengandung. Dan macam-macam lagi jenis kepenatan yang dirasai oleh kita. Lain orang pasti lain pengalamannya dan ujian yang perlu ditempuh.

Namun, jika apa yang anda lakukan itu adalah kerana diri sendiri, agama dan juga untuk Allah, pasti akan ada ganjaran yang Allah berikan. Sedarkah anda, setiap kepenatan dan peluh yang dilalui itu ada jenisnya yang disukai Allah? Ada diceritakan melalui beberapa dalil mengenai jenis kepenatan yang disukai Allah, antaranya;

1. Penat Dalam Mengajak Kepada Kebaikan

Dalam kita menegur atau berdakwah ke arah kebaikan, tidak semua orang suka kepadanya. Ada yang akan mengambil masa yang lama untuk menerimanya dan ada juga yang langsung tidak mengendahkan apa yang kita sampaikan.

Jangan berputus asa! Yang paling penting ialah kita sendiri yang perlu sentiasa sabar dan terus berdakwah ke arah kebaikan. Walau kita penat kerana apa yang dilakukan itu kadang-kadang sehingga boleh menimbulkan kecaman, namun percayalah setiap usaha yang dilakukan amatlah disukai Allah.

Mafhum: “Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh.” (Surah Fussilat, 41:33)

2. Penat Dalam Beribadah

Hati manusia itu sentiasa berbolak-balik. Ada masa-masanya mungkin perasaan suka akan beribadat itu boleh diganti dengan perasaan yang lesu dan lemau. Apabila berada dalam situasi ini, salah satu sebabnya adalah kerana penat. Penat dalam beribadah ialah penat yang disukai Allah. Kerana kita telah meletakkan tenaga kita kepadaNya.

Jangan risau. Perasaan itu boleh sembuh jika kita tidak memaksa. Cuba untuk berehat dan cari balik motivasi untuk beribadah.

Mafhum: “Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan).” (Surah Al-Ankabut, 29:69)

3. Penat Mengandung, Melahirkan Dan Menyusukan

Wanita yang mengandung, melahirkan dan menyusu anaknya akan mengalami kepenatan dan kesakitan yang hanya dilalui oleh mereka. Betapa hebatnya wanita sehingga Allah memberi kekuatan kepada mereka sedemikian rupa.

Kepenatan yang dialaminya itu merupakan salah satu perkara yang disukai Allah kerana ia adalah pengorbanan yang luar biasa yang dilakukan untuk melahirkan khalifah di muka bumi. Hatta, ibu bapa yang penat membesar dan mendidik anak juga akan diberi ganjaran pahala yang tidak ternilai.

Mafhum: “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusuinya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun.” (Surah Luqman, 31:14)

4. Penat Dalam Mencari Nafkah

Mencari nafkah dan rezeki itu adalah perkara yang dituntut bahkan ia adalah keperluan untuk meneruskan kelangsungan hidup. Sama ada yang bekerja dari awal pagi sehingga lewat malam atau yang bekerja secara shift, semuanya pasti ada kepenatan sendiri yang perlu dilalui.

Namun, percayalah jika ia adalah rezeki dan nafkah yang halal, maka ia adalah sesuatu yang disukai Allah.

Mafhum: “Kemudian, setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).” (Surah Al-Jumu’a, 62:10)

5. Penat Dalam Menuntut Ilmu

Apabila kita lihat cabaran-cabaran yang dilalui mahasiswa hari ini, ujiannya adalah pelbagai. Ditambah pula dengan episod COVID-19 yang perlu dilalui. Ada yang berjaga malam untuk menyiapkan tugasan, ada yang perlu menghabiskan wang untuk keperluan pelajaran dan sebagainya.

Itu semua adalah asam garam dalam belajar. Kepenatan ini, jika ia membuahkan hasil suatu hari kelak pastinya akan membuatkan anda mampu mengukir senyum lebar dan merasa berbaloi dengan kesusahan yang dialami itu.

Mafhum: “Hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbaniyyin (yang hanya menyembah Allah dengan ilmu dan amal yang sempurna), kerana kamu sentiasa mengajarkan isi kitab Allah itu dan kerana kamu sentiasa mempelajarinya.” (Surah Ali-Imran, 3:79)

6. Penat Dalam Urusan Keluarga

Menggalas tanggungjawab sebagai ibu bapa mahupun kakak atau abang merupakan salah satu amanah yang perlu dijalankan dengan baik. Tidak semestinya tugas menjaga keluarga itu jatuh di atas bahu orang tua sahaja, namun juga kepada anak-anak.

Setiap keluarga itu pasti mempunyai ombak dan badai yang perlu diharungi. Bukan hari-harinya disinari pelangi. Justeru, walau penat menjengah, jangan pernah berputus asa dengan ujian itu.

Mafhum: “Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala).” (Surah At-Tahrim, 66:6)

Continue Reading

Trending