Connect with us

Islamik

Isteri Yang ‘Boros’ Menjadikan Rezeki Suami Lebih Bertambah.. Mesti Baca!

Published

on

Dalam setiap perhubungan, lagi-lagi bagi yang sudah mendirikan rumahtangga sudah pasti tidak akan pernah lari dari prmasalahan sebegini. Jika mendapat isteri yang pandai berjimat itu sudah bonus dalam kehidupan. Tapi jika dapat isteri yang gemar boros dalam berbelanja macam mana pula?

Mengikut kajian, lelaki yang memiliki isteri yang berperangai suka bermewah ini akan mendapat kesenangan dalam kehidupan yang akan datang. Andai kata dapat isteri yang sikap borosnya melampau-lampau bagaimana?

Sekiranya seorang suami itu berkira memberi keperluan ataupun wang belanja kepada isteri, rezekinya juga akan menjadi sempit dan tidak pernah cukup, walaupun dia bekerja keras siang dan malam. Ini kerana jika si isteri rasa bahagia dengan apa yang telah disediakan oleh si suami, disitu jugalah terletaknya rezeki yang datang melimpah ruah tanpa anda sangkakan.

Semakin boros si isteri, semmakin banyak rezeki yang si suami akan dapat. Semakin kita berjimat. semakin itu juga kita kan rasa semakin kedekut dan berkira.

Janganlah pula kamu terkejut jika rezeki yang kamu dapat seperti itu saja. Semakin banyak kita mengeluarkan rezeki ke jalan Allah semakin lancarlah rezeki kamu nanti. Insha Allah Allah akan menampah berkali ganda rezeki kepada kamu dan setiap harta yang kamu belanjakan. Gunakan rezeki yang ada dengan sebaik-baiknya.

Sentiasalah berkongsi rezeki kerana dengan berkongsi harta anda tidak akan pernah hilang malah dengan hasil perkongsian, kita akan mendapat dua kali ganda keuntungan. Bagi yang masih tidak mempercayai, sebolehnya anda cuba dulu dan rasai sendiri ketenangannya.

Buat para suami di luar sana, janganlah kamu berkira sangat dengan isteri jika kamu menginginkan rezeki yang melimpah ruah.

Pada masa yang sama, kita juga seharusnya melihat sikap isteri yang boleh melancarkan rezeki para suami juga.

Disini juga kami kongsikan beberapa penerangan tentang sikap si isteri yang boleh mendatangkan rezeki buat si suami.

Berikut merupakan sifat-sifat isteri yang boleh mendatangkan rezeki untuk suami

Memiliki seorang isteri yang solehah adalah menjadi idaman setiap lelaki. Walau seburuk mana perangai lelaki itu, sudah pasti ia menginginkan isteri yang solehah. Bagi lelaki yang ditemukan dnagn seorang wanita seperti itu, ia sudah dianggap sebagai bonus dari Allah Swt.

Satu nasihat buat para suami-suami di luar sana. “Sentiasalah mengembirakan hati isteri, Nescaya ia boleh memberikan rezeki”. Berikut adalah sifat-sifat bagi seorang isteri yang boleh mendatangkan rezeki kepada suaminya.

Taat pada perintah Allah Swt dan Rasul

Setiap wanita yang taat dengan segala suruhan Allah dan Nabi ia akan sentiasa memberikan ketenangan dan turut membawa ke syurga.

Suasana rumah yang aman dan tenang dan selesa adalah kunci utama yang sangat berharga. Dengan adanya kehadiran seorang suami yang beramal soleh juga boleh memgiringi isteri yang solehah dan membuat keadaan rumah menjadi semakin berseri dan dilimpahi keberkatan. Mendidik anak-anak yang soleh dan solehah juga dapat rahmat yang banyak dari Allah Swt.

Wanita yang Taat kepada suami

Setiap wanita yang sudah bergelar isteri wajib mematuhi segala arahan suami selagi tidak bertentangan dengan agama. Seorang isteri harus taat kepada suami supaya suami sentiasa berada dalam keadaan yang tenang dan aman dalam tugasnya mencari rezeki yang halal untuk ahli keluarganya. Bagi wanita yang mempunyai kerjaya sendiri juga dibolehkan asalkan mendapat keizinan dari suami dan menjaga maruah diri dan menjalankan kewajiban sebagai seorang isteri.

“Lelaki adalah pemimpin tertinggi wanita kerana Allah telah mengalahkan sebahagian daripada mereka (lelaki) ke atas yang lain (perempuan) dan untuk tujuan apa yang mereka (lelaki) menghabiskan dari kekayaan mereka. Kemudian wanita-wanita yang soleh adalah taat lagi menjaga diri mereka di belakang suami mereka sebagaimana Allah telah menyembuhkannya, “(Q.S. An Nisa: 34).

Wanita yang melayan suaminya dengan baik

Tugas yang sangat penting yang harus dilakukan oleh para isteri adalah melakukan sebaik yang mungkin dari rumah. Cara melayani suami dengan baik serta mendidik anak-anaknya. Contoh bagi seorang isteri yang melayan suaminya dengan baik adalah seperti menyediakan makan dan minum termasuk menyediakan segala keperluannya. Memenuhi hak yang harus didapatkan oleh seorang suami. Apa yang lebih penting adalah sentiasa menjaga perasaan suami agar suami tidak akan tersa hati dengan perbuatan kita sebagai isteri.

Ciri-ciri wanita seperti inilah yang menjadi idaman setiap lelaki yang bergelar suami. Pada masa yang sama ia boleh menjadi sebagai rakan baik dalam melayari bahtera yang penuh dengan ujian. Sentiasalah menarik aura positif di dalam suasana rumah termasuklah rezeki untuk suami.

Wanita yang berhias cantik semata-mata untuk suaminya saja

“Sesungguhnya dunia itu adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita shalihah,” (H.R. Muslim).

Sudah menjadi sifat wanita sejak azali lagi sukakan perhiasan dan kecantikan. Tapi bagi wanita yang solehah, dia hanya akan berhias dan kelihatan cantik hanya di depan suaminya saja. Bagi wanita yang selalu dilihat kelihatan bersenang lenang mereka akan tahu bagaimana ingin menyenangkan hati suaminya. Malaikat juga akan turut mendoakan serta memudahkan datangna rezeki kepadanya.

Wanita yang sentiasa menjaga kehormatan dan harta suami

Sekiranya seorang suami keluar rumah untuk menjalankan tugasnya mencari nafkah yang halal dan pada masa yang sama si isteri juga tutut meninggalkan rumah tapi dia seharunya pandai menjaga kehormatan dirinya daripada orang asing. Kepercayaan yang diberikan suami kepadanya seharusnya digunakan ke jalan yang lebih memberikan manfaat dengan keizinan dari suami. Wanita seperti itulah yang turut memudahkan perjalanan rezeki menjadi lebih mudah dan lancar ke dalam rumah dan boleh dianggap sebagai hadiah kepada Allah di atas kesetiaan dan kejujuran terhadap suaminya.

Wanita yang sentiasa meminta keredhaan dari suami

Sifat wanita seperti ini adalah sangat memahami dan tahu bagaimana untuk menyenangkan hati suaminya. Untuk mengekalkan sikap dan tingkah laku supaya suaminya tidak akan terasa dan menguris perasaan suaminya. Dia juga akan sentiasa berjaga-jaga supaya suami tidak menyimpan perasaan marah terhadapnya. Jika dia ada membuat salah, isteri yang baik tidak akan terus tidurmalah dia akan meminta maaf dahulu kepada suami atas perbuatannya. Sentiasa memberikan pendidikan yang berguna kepada anak-anak serta merahsiakan aib keluarga dari orang lain.

“Bolehkah anda beritahu isteri-isteri syurgawi isteri-isteri yang penuh kasih sayang, banyak anak, selalu kembali kepada suami mereka, jika suami mereka marah datang kepada suaminya dan meletakkan tangannya pada suaminya dan berkata” Saya tidak dapat tidur sebelum kamu bahagia, “(HR An Nasai).

Ciri-ciri isteri seperti inilah yang boleh memudahkan rezeki melalui tapak tangan suaminya disebabkan kesetiaan dan kejujuran terhadap suami.

Wanita yang sentiasa menerima pemberian suami dengan hati yang ikhlas

Wanita yang baik, dia tidak akan pernah merungut tentang rezeki yang dibawa pulang oleh si suami. Dia akan sentiasa menerima dengan hati yang terbuka dan akan menghargai setiap pemberian suami kepadanya. Sudah pasti ramai wanita yang turut bersyukur walaupun apa yang diberikan tidak seperti yang diharap. Allah Swt juga telah berjanji, andai kita bersyukur dengan apa yang telah diberi, dia akan meningkatkan lagi rezeki yang melimpah kepada kita.

Wanita yang boleh menjadi pasangan untuk meraih redha Allah

Bagi wanita yang menjadikan rumahnya tempat untuk beramal ibadah dan memberikan seluruh kesetiaan kepada Allah Swt. Sangat sesuai untuk dijadikan sebagai teman untuk berbincang sangat sesuai dengan suami. Cara penyampaian yang lembut apabila membetulkan sesuatu.

Apabila suami menyampaikan nasihat dan pesan, sebagai seorang isteri kita seharusnya memberi perhatian kepada kata-kata suami dengan penuh minat. Sebelum menjalankan amalan sunnah seperti berpuasa sunat, seharusnya meminta keizinan dari suami dahulu. Jika suami tidak membenarkan maka janganlah isteri melakukannya juga.

Sentiasa menjadi sumber motivasi untuk mencapai kejayaan di dunia dan juga di akhirat. Oleh itu ada fasa yang mengatakan ” Di sebalik kejayaan lelaki dengan adanya seorang wanita yang hebat dibelakangnya”. Dengan adanya wanita seperti ini, ia menjadi tulang belakang dan menjadi rezeki utama untuk suaminya.

Wanita yang tidak pernah berhenti berdoa untuk suaminya

Wanita yang sentiasa bersyukur adalah jenis wanita yang sentiasa menerima semua apa kehendak Allah Swt. Wanita yang sentiasa mendoakan yang terbaik buat anak-anak dan suami. Wanita seperti ini juga tidak akan pernah putus untuk berdoa dan menjadikan perbuatan itu sebagai rutin hariannya. Wanita seperti ini juga percaya akan rezeki yang diberikan kepada suaminya dan diberkati.

Seorang suami yang bertuah saja akan memiliki ciri-ciri seperti di atas. Andainya masih ada di antara isteri-isteri di luar sana yang masih belum mempunyai seperti berikut, suami haruslah memainkan peranan yang penting dan didik dan pimpinlah isteri anda ke arah yang diredhai Allah Swt. Tanggungjawab sebagai suami adalah sangat besar dan di akhirat nanti sudah pasti anda akan disoal mengenai perkara yang melibatkan isteri. Wallahualam.

Sumber: Momonganak.org

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Islamik

Fenomena Skandal Di Tempat Kerja Sangat Merisaukan, Ramai Bercinta Dengan Isteri Atau Suami Orang!

Published

on

Fenomena Skandal Di Tempat Kerja Sangat Merisaukan, Ramai Bercinta Dengan Isteri Atau Suami Orang!

CINTA dan kasih sayang itu anugerah. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sungguh, orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, kelak Allah Yang Maha Pengasih akan menanamkan rasa kasih sayang (wudda) dalam hati mereka. (Maryam, ayat 96).

Apakah maksud cinta? Cinta sebenarnya adalah perasaan yang muncul dalam diri apabila berhadapan dengan satu situasi sahaja iaitu memerlukan.

Lantas, apabila diri memerlukan dan diperlukan, usia, rupa atau pangkat bukan lagi halangan. Sifat cinta adalah bebas tanpa alasan.

Paling penting, sama-sama memerlukan seperti firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 14, Allah SWT menyebut tentang cinta iaitu keinginan: “Diperhiaskan (pada pandangan) manusia kecintaan terhadap apa yang diingini.”

Haram, harus dan makruh dalam Skandal

Bertitik tolak daripada kedua-dua dalil mengenai cinta inilah, setiap individu mendambakan cinta. Hari ini, kisah percintaan antara seorang wanita dengan lelaki berstatus suami orang merupakan cerita biasa, malah kisah cinta antara seorang lelaki dengan wanita berstatus isteri juga bukan luar biasa.

Hakikatnya, syariat telah menentukan haram bagi lelaki mempunyai skandal dengan mencintai isteri orang dan haram juga bagi wanita yang masih sah menjadi isteri orang, atau masih dalam idah, atau masih menjadi tunangan orang, untuk skandal bercinta atau menaruh perasaan terhadap lelaki lain.

Hukum haram meminang perempuan yang telah menjadi tunangan orang lain berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Janganlah seorang lelaki meminang perempuan yang telah dipinang oleh saudaranya sebelum perempuan itu ditinggalkan oleh tunang sebelumnya.” (Hadis Riwayat Bukhari).

Kalaulah mengambil tunangan orang menjadi haram, apatah lagi isteri orang.

Berbeza pula jika wanita yang bukan isteri orang bercinta dengan lelaki suami orang, tidak menjadi haram tetapi ada dua hukum yang berkaitan iaitu harus atau makruh.

Harus jika si lelaki yang anda cintai dan mencintai anda itu kekal melaksanakan tanggungjawab yang wajib dan perlu kepada isterinya dan anak-anak.

Makruh pula jika setelah mengenali dan mencintai anda telah menyebabkan lelaki itu tadi sengaja melalaikan dan mengabaikan tanggungjawabnya yang wajib dan perlu kepada isteri dan anak-anak.

Makruh juga jika anda maklum, si lelaki yang anda cintai dan mencintai anda itu tidak mampu untuk menjadikan anda isterinya yang sah menurut syariat. Ia sama ada si lelaki tidak layak berpoligami ataupun tidak berniatpun untuk menjadikan anda isterinya kerana tidak mahu mengambil tindakan yang boleh menyakiti hati isterinya yang sedia ada.

Faktor pencetus cinta yang salah menuju ke arah Skandal

Dalam kebanyakan kes, faktor utama pencetus cinta salah dan terlarang ini ialah perkongsian masalah diri. Ada suami orang yang berkongsi kisah dengan kawan wanita. Ada juga isteri orang yang berkongsi kisah dengan kawan lelaki dan tidak kurang juga isteri orang yang berkongsi kisah dengan suami orang.

Mulanya hanya simpati dan berusaha memberikan nasihat dan pandangan tetapi akhirnya simpati bertukar menjadi jatuh hati. Perkongsian demi perkongsian menyebabkan timbulnya rasa keserasian dan saling memerlukan.

Rasa serasi dan jatuh hati akan lebih mudah terjadi jika seseorang itu mampu melihat kelebihan yang ada dalam diri kekasih baharu berbanding pasangan sedia ada.

Ditokok tambah dengan kesilapan dan kekurangan yang ada dalam diri pasangan menjadikan seseorang itu buta hati. Maka, apabila seorang suami orang atau isteri orang itu dilayan lebih baik biarpun hanya secubit rasa, segala-galanya akan dirasai lebih nikmat dan bahagia berbanding bersama pasangan sendiri.

Mereka juga akan rasa lebih selesa dan selamat apabila kehendak yang selama ini tidak dipenuhi oleh isteri sendiri atau suami sendiri, mampu dilaksanakan sebaiknya oleh si kekasih.

Dalam kebanyakan kes, pasangan tidak pernah dimaklumkan mengenai kesilapan diri yang perlu diperbaiki agar mereka kekal dikasihi. Hal ini menyebabkan mereka terus tertanya-tanya dan tersalah memberikan layanan yang sepatutnya.

Keadaan layanan taraf lima bintang daripada si kekasih ‘rahsia’ ini menjadikan suami orang atau isteri orang merasai nikmat cinta terlarang. Adakalanya mereka sendiri sedar bahawa tindakan mereka menyalahi moral masyarakat dan kehendak syariat.

Di samping tiga faktor pendorong ini, sebab utama ialah kerana tiada niat yang ikhlas ketika mendirikan rumahtangga. Niat yang ikhlas bermaksud bersedia untuk menerima pasangan seadanya, susah senang bersama-sama dan sama-sama mahu memperbaiki diri demi keharmonian rumah tangga.

Niat yang ikhlas ketika berkahwin perlu sebab keikhlasan yang wujud boleh mendorong seseorang menerima kelemahan pasangan dan berusaha untuk memperbaiki kelemahan tersebut bersama-sama dan bukannya dengan melakukan kesilapan yang sama.

Hindari Skandal Cinta Salah

Sebagai langkah pencegahan dari berlaku skandal, perkara paling utama yang perlu dilakukan ialah berterus terang, berbincang dan cuba atasi segala masalah yang ada bersama pasangan.

Rata-rata isteri akan setia kepada suami kecuali apabila merasakan ada orang lain yang lebih memahami atau lebih bersikap melindungi.

Sebaik-baiknya, apabila isteri merasakan ada yang kurang dalam layanan suami, isteri perlu berterus terang dan suami pula perlu bersikap terbuka. Sama juga jika suami berada dalam situasi yang sama. Berbincang dan berterus-teranglah dengan isteri lebih baik dari terus memilih untuk mempunyai skandal.

Ketepikan ego seketika, isteri anda pasti memahami anda jika diberikan peluang kepadanya. Jika masing-masing sayangkan perkahwinan, ikhtiar dan usahakan jalan penyelesaian dan bukan memilih untuk skandal.

Paling penting, elakkan berkongsi masalah anda terutama masalah rumah tangga anda dengan rakan berbeza jantina tidak kiralah apa juga status dirinya.

Jangan sangka suami orang lebih memahami atau isteri orang lebih mengerti. Pengertian dan pemahaman yang anda dambakan sukar bersifat profesional jika perkongsian berlaku hari ke hari dicampur rasa simpati yang tinggi.

Tiada istilah teman tapi mesra dalam sebuah rumah tangga jika kemesraan itu mampu mengoyak jiwa dan emosi pasangan anda.

Kita sentiasa diberikan pilihan maka berhati-hatilah dalam memilih agar pilihan yang dibuat tidak menjadikan kita hamba yang derhaka kepada-Nya dengan memilih jalan untuk skandal dengan bukan yang halal untuk kita.

Continue Reading

Islamik

6 Jenis Isteri Perosak Rumah Tangga. Jangan Jadi Macam Ni Ya

Published

on

6 Jenis Isteri Perosak Rumah Tangga. Jangan Jadi Macam Ni Ya

Anda mungkin sering membaca atau mendengar tentang makanan dan bahan kimia tertentu yang diam-diam mengikis kesihatan tubuh. Sama seperti makanan, ada kebiasan-kebiasaan tertentu yang juga sedikit demi sedikit menghancurkan perkahwinan anda.

Semakin cepat anda dapat mengesan salah satu jenis-jenis isteri yang boleh merosakkan rumah tangga, kemungkinan besar hubungan anda tetap harmoni. Berikut 6 jenis isteri perosak rumah tangga :

1. Tidak berusaha membantu suami

Dalam kes ini si isteri tidak berusaha untuk membantu suami menyelesaikan hal-hal seperti; anak-anak berkelahi, membeli barang dapur pun tidak pandai, jika diajak berbincang sering mengelak dengan menyerahkan semua perkara kepada suami.

Hal ini boleh menyebabkan semangat dan motivasi suami merundum kerana kurang mendapat kerjasama daripada isteri yang sepatutnya bertindak sebagai penasihat jika diperlukan.

Kepada para isteri, jadilah isteri yang menyejukkan hati suami dan sentiasa menyokong usahanya tidak mengira kecil ataupun besar sesuatu yang diimpikan suami itu.

2. Suka berleter dan merungut

Apa sahaja yang dilakukan oleh suami, tidak kena di matanya. Ada sahaja yang tidak betul dan sering menceritakan perkara yang tidak baik sahaja tentang suaminya. Kadangkala leteran itu berpanjangan hingga 1 atau 2 jam. Jika begini sikap anda lebih baik berubah sekarang.

Wanita yang suka berleter tak tentu pasal memang menjadi perosak rumah tangga dalam institusi keluarga yang dibina. Sang suami sukakan persekitaran yang tenang dan damai di rumah kerana telah cukup tekanan yang diterima di tempat kerjanya.

3. Gilakan kuasa

Isteri jenis ini dipanggil diktator atau queen control. Segalanya hal ehwal dalam rumah tangga, membuat keputusan yang penting tentang suami dan anak-anaknya hanya dia yang ada hak membuat keputusan. Segalanya dibawah kawalan sang isteri seperti wang gaji suami, duit perbelanjaan dan kadang-kadang bertindak sebagai penyiasat persendirian yang ingin tahu apa yang dilakukan oleh suaminya di luar rumah, sehingga suami jadi tidak ada masa untuk diri sendiri.

Sikap isteri sebegini memang menjadi perosak rumah tangga kerana orang lelaki pun ada egonya masing-masing. Jika isteri berterusan gila kuasa macam ini, suami dan anak-anak akan berasa rendah diri dan lemah untuk melakukan segala-galanya. Untuk membuat keputusan yang kecil pun mereka tidak berani!

4. Suka menyibuk

Jangan jadi seorang isteri yang suka menyibuk. Maksudnya, apabila suami anda mempunyai projek yang sedang dilaksanakan di pejabatnya, biarlah dia menyelesaikannya dengan cara sendiri.

Tidak perlu mengampu bos suami untuk mempercepatkan kenaikan pangkat suami ataupun memberikan projek yang bernilai tinggi.

Orang lelaki tidak suka wanita atau isteri mencampuri urusan kerja yang tiada kena mengena dengan sang isteri. Lain halnya jika suami meminta pendapat kita, barulah kita berikan pandangan dan buah fikiran yang diperlukan. Jadi isteri kena faham sikap lebih sudu dari kuah ini merupakan perosak rumah tangga.

5. Tidak pandai berjimat

Wanita yang tidak pandai berjimat juga tidak disukai suami. Sementelah suami hanya berpendapatan sederhana, jadi memang patut dia berjimat cermat. Apatah lagi jika hanya suami seorang yang bekerja. Sikap tidak pandai berjimat bakal jadi perosak rumah tangga!

Jangan mudah terpengaruh dengan promosi di laman sesawang atau terikut-ikut gaya kawan wanita anda. Berbelanja mengikut kemampuan. Mungkin sekali-sekala jika suami mendapat bonus, bolehlah minta dia membelikan barangan yang kita mahukan.

6. Tabiat suka bersosial

Jika isteri suka bersosial ia menyebabkan sang suami tidak terurus. Jika telah penat bersosial mana sempat untuk menyiapkan kelengkapan suami kita untuk ke tempat kerja.

Akhirnya imej suami juga yang terjejas di mata rakan-rakannya. Bila sudah bersosial tentu sedikit sebanyak kita akan membanding-bandingkan kemewahan suami rakan yang lain dengan suami kita.

Itu sebabnya isteri yang suka bersosial boleh menyebabkan perosak rumah tangga porak-peranda. Isteri merasakan dia telah tersilap memilih pasangan sedangkan perkara seperti ini boleh dielakkan jika isteri tahu menjaga diri dan bertindak mengikut akal fikiran yang waras.

Continue Reading

Islamik

Subhanallah! Ini Misteri Hajarul Aswad Dan Rahsia Besar Mengucupnya.

Published

on

Subhanallah! Ini Misteri Hajarul Aswad Dan Rahsia Besar Mengucupnya.

Hajarul Aswad adalah batu hitam yang terletak di sudut sebelah Tenggara Ka’bah, iaitu sudut dari mana Tawaf dimulai. Hajar Aswad merupakan jenis batu ‘Ruby’ yang diturunkan Allah dari syurga melalui malaikat Jibril.

Hajarul Aswad terdiri dari lapan keping yang terkumpul dan diikat dengan lingkaran perak. Batu hitam itu sudah licin kerana terus menerus di kecup, dicium dan diusap-usap oleh jutaan malah milion manusia sejak Nabi Ibrahim a.s, iaitu jamaah yang datang ke Baitullah, baik untuk haji mahu pun untuk tujuan Umrah.

Hadist Sahih riwayat Imam Bathaqie dan Ibnu ‘Abas RA, bahawa Rasul SAW bersabda: “Allah akan membangkitkan Al-Hajar (Hajarul Aswad) pada hari kiamat. Ia dapat melihat dan dapat berkata. Ia akan menjadi saksi terhadap orang yang pernah memegangnya dengan ikhlas dan benar”.

Hadis tersebut mengatakan bahawa disunatkan membaca doa ketika hendak istilam (mengusap) atau melambainya pada permulaan thawaf atau pada setiap putaran, sebagai mana, diriwayatkan oleh Ibnu Umar RA. Artinya:

“Bahawa Nabi Muhammad SAW datang ke Ka’bah lalu diusapnya Hajarul Aswad sambil membaca Bismillah Wallahu Akbar”. Asal Usul Hajarul Aswad Ketika Nabi Ibrahim a.s bersama anaknya membina Ka’bah banyak kekurangan yang dialaminya.

Pada mulanya Ka’bah itu tidak ada bumbung dan pintu masuk. Nabi Ibrahim a.s bersama Nabi Ismail mahu membinanya dengan meninggikan bangunannya dan mengangkut batu dari berbagai gunung. setelah bangunan Ka’bah itu hampir selesai, ternyata Nabi Ibrahim masih merasa kekurangan seketul batu lagi untuk diletakkan di Kaabah.

Nabi Ibrahim berkata pada Nabi Ismail, “Pergilah engkau mencari seketul batu yang akan aku letakkan sebagai penanda bagi manusia.” Kemudian Nabi Ismail a.s pun pergi dari satu bukit ke satu bukit untuk mencari batu yang baik dan sesuai. Ketika Nabi Ismail a.s sedang mencari batu di sebuah bukit, tiba-tiba datang malaikat Jibril a.s memberikan sebuah batu yang cantik.

Nabi Ismail dengan segera membawa batu itu kepada Nabi Ibrahim a.s. Nabi Ibrahim a.s. merasa gembira melihat batu yang sungguh cantik itu, beliau menciumnya beberapa kali. Kemudian Nabi Ibrahim a.s bertanya, “Dari mana kamu dapat batu ini?” Nabi Ismail berkata, “Batu ini kuterima dari yang tidak memberatkan cucuku dan cucumu (Jibril).

” Nabi Ibrahim mencium lagi batu itu dan diikuti oleh Nabi Ismail a.s. Sehingga sekarang Hajarul Aswad itu dicium oleh orang-orang yang pergi ke Baitullah. Siapa saja yang bertawaf di Ka’bah disunnahkan mencium Hajarul Aswad.

Rahsia Besar Yang Tidak Pernah Kita Bayangkan Sebelumnya

1. Satu riwayat Sahih dinyatakan: “Hajarul Aswad dan Makam Ibrahim berasal dari batu-batu ruby syurga yang kalaulah tidak kerana sentuhan dosa-dosa manusia akan dapat menyinari antara timur dan barat.

Setiap orang sakit yang memegangnya akan sembuh dari sakitnya” Hajarul Aswad dicium oleh berjuta-juta jemaah haji Duhulunya batu Hajarul Aswad itu putih bersih, tetapi akibat dicium oleh setiap orang yang datang menziarahi Ka’bah, ia menjadi hitam seperti terdapat sekarang. Wallahu a’alam.

2. “‘Barangsiapa menunaikan ibadah haji, dan ia tak berbuat rafats dan fasik, maka ia kembali (suci dan bersih) seperti anak manusia yang baru lahir dari perut ibunya.” (Muttafaqun alaihi).

3. Mencium hajarul aswad pada masa menunaikan Haji Di Baitullah tidak dapat diwakilkan, Ia menjadi penyedut dosa tanpa kita sedari, alangkah beruntungnya orang yang boleh menyentuh, mengusap dan memegangnya. Hadis Siti Aisyah RA mengatakan bahawa Rasul SAW bersabda :

“Nikmatilah (peganglah) Hajarul Aswad ini sebelum diangkat (dari bumi). Ia berasal dari syurga dan setiap sesuatu yang keluar dari syurga akan kembali ke syurga sebelum kiamat”. Akhir kata, Kita semua tahu jika Hajarul Aswad hanyalah batu yang tidak memberikan mudarat atau manfaat, begitu juga dengan Ka’bah, ia hanyalah bangunan yang terbuat dari batu.

Ibadah haji yang dihadiri berjuta-juta umat Islam Akan tetapi apa yang kita lakukan dalam proses ibadah haji tersebut lebih baik kita niatkan sekadar mengikuti ajaran dan sunnah Nabi SAW.

Umar bin Khatab pun juga pernah mengatakan “Aku tahu bahawa kau hanyalah batu, kalaulah bukan kerana aku melihat kekasihku Nabi SAW menciummu dan menyentuhmu, maka aku tidak akan menyentuhmu atau menciummu” Jadi apa yang dikerjakan berjuta juta umat islam bukanlah menyembah Batu seperti yang banyak dituduhkan kaum yang kerdil sekali akalnya.

Kerana ada rahsia besar dibalik setiap perilaku Nabi Muhammad saw dan sebab tentu saja apa yang dilakukan oleh beliau pastilah berasal dari Allah, sebagaimana yang terdapat dalam firmanNya:

“Dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut kemahuan hawa nafsunya.

Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan” (QS. An-Najm : 53) Allaaahu Akbar, tiada tuhan lagi yang berhak disembah selain Allah dan Muhammad Saw adalah utusan Allah.

Muhammad hanyalah seorang Rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang Rasul. Mulai saat ini mari kita cuba berperilaku sebagaimana Nabi Muhammad, mencontohinya dalam segala tindak tanduk, makan, minum, berpakaian, hingga tidurnya. Sesungguhnya ada rahsia disebaliknya.

Continue Reading

Trending