Connect with us

Petua Berguna

Tolong Jangan Sembur Air ke Dalam V4gina

Published

on

JANGAN sesekali anda menyembur air paip ke dalam kem4luan, mugkin anda beranggapan bahawa ia membersihkan bahagian dalam kem4luan anda TAPI anda SILAP!!!

Sebenarnya anda telah membuka ruang udara dlm kem4luan anda! ini boleh mengakibatkan berlakunya ruang udara dan menyebabkan berlakunya “kentut V4gina”.

‘V4ginal flatulence’ atau lebih dikenali kentut v4gina ataupun far4j terkentut merupakan sebuah keadaan dimana alat kem4luan yang sulit milik perempuan mengeluarkan udara dan menghasilkan bunyi seperti kentut.

Kentut ini selalunya berlaku akibat udara terperangkap di dalam far4j atau pun di celah-celah lapisan l4bia majora lalu dilepaskan seperti mana kentut dub ur berlaku.

Kentut v4gina boleh disebabkan oleh lemahnya otot-otot disekitar v4gina yang mampu menyebabkan mudahnya pengaliran keluar masuk udara ketika melakukan apa-apa aktiviti. Jikalau kentut itu berbau yakni tidak ‘odourless’ maka kemungkinan besar fa raj tersebut sudah dijangkiti mikoorganisma yang menyebabkan penghasilan bau-bauan yang tidak menyenangkan. Berbeza daripada kentut du bur, kentut v4gina sepatutnya tidak berbau.

Kentut v4gina boleh diatasi dengan;

  • ▪ Memakai seluar dalam yang tidak terlalu longgar yang mampu membenarkan keluar masuk udara
  • ▪ Mengamalkan senaman kegel ataupun senaman kemut untuk memperkuatkan otot di sekitar alat sulit
  • ▪ Mencuci dan membersihkan alat sulit dengan baik dan pastikan ianya tidak selalu lembab
  • ▪ Elakkan makan sejuk2 dan berair. makanan sejuk beku, tembikai, ais

Kentut jenis ini masih dianggap normal walaupun ramai yang beranggapan kentut v4gina hanya berlaku kepada sesiapa yang sudah kehilangan da ra. Hal ini demikian kerana, pergerakan kaki semasa berjalan ataupun ketika apa aktiviti sekali pun, ianya mampu memberi peluang untuk udara keluar masuk ke dalam far aj jikalau dinding dan saluran faraj berkenaan tidak begitu kuat.

Justeru itu, janganlah anda beranggapan mereka yang mengalami kentut v4gina ini sudah kehilangan dara kerana seperti organisma yang lain, setiap sedutan pasti akan ada hembusan.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Petua Berguna

Jika Duduk Ramai-Ramai Bawah Satu Bumbung, SEMUA Tetap Kena Keluarkan Bahagian Masing-Masing

Published

on

Jika Duduk Ramai-Ramai Bawah Satu Bumbung, SEMUA Tetap Kena Keluarkan Bahagian Masing-Masing

Bila duduk beramai-ramai dengan mak ayah, adik beradik, ipar duai di bawah satu bumbung, permulaannya memang seronok belaka, namun lama kelamaan jika beberapa perkara diambil ringan, yang ‘mewangi’ mula jadi ‘busuk’. Silap-silap boleh timbul pergaduhan dan persilihan faham dalam keluarga.

Ada perkara yang patut dilakukan dan dielakkan untuk mengekalkan keharmonian dalam hubungan kekeluargaan, bila tinggal sebumbung ni.

Jemput baca perkongsian daripada Firdaus Shakirin ini apa yang perlu kita lakukan jika kita duduk ramai-ramai bawah satu bumbung.

1. Barang Dapur (Mentah dan Kering)

Sama-sama kena beli, kena tambahkan apa yang kurang dalam rumah tu…tak boleh setiap bulan, hanya 1 keluarga sahaja yang keluarkan duit belanja untuk barang-barang tersebut dan yang lain-lain hanya guna apa yang ada dalam peti ais, di dapur dan bawah tudung tu. Jangan bagi alasan anda bergaji rendah untuk ditanggung orang lain…kalau dah berkeluarga dan hidup ramai-ramai bawah 1 bumbung, semua tetap kena keluarkan bahagian masing-masing.

2. Pakaian Kotor

Ambik bakul, letak dalam bilik masing-masing. Baju-baju kotor, longgokkan dalam bakul tu dan bila ada masa lapang, hari cuti, sendiri yang basuh, sendiri yang jemur dan sendiri yang lipatkan. Jangan longgok atau letak dalam mesin basuh dan biar. Orang lain nak guna mesin basuh tu dan takde siapa yang bermurah hati sanggup tolong basuh, jemur dan lipat baju-baju awak setiap hari…diorang bukan orang gaji awak.

3. Pinggan Mangkuk

Dah guna, basuh. Jangan letak dalam sinki sahaja sebab sinki tu bukannya jenis automatik basuh pinggan dengan sendirinya…perlu ada manusia untuk basuh pinggan mangkuk yang diletakkan dalam sinki tu.

4. Makanan

Apa yang awak nak makan, masak sendiri. Jangan tunggu orang lain untuk masak mengikut selera awak.Bila orang sibuk kat dapur, jangan awak sibuk tengok tv.Masuk dapur, buat kerje sekali.Jangan time makan ja nampak muka, kalau nak makan sedap-sedap dan tak nak orang lain tumpang, makan kat luar. Bila dah balik, jangan cerita apa yang awak makan…lagi bagus, kalau boleh tapau, bungkus makanan tu untuk orang lain pun rasa sorang sikit.

5. Kebersihan

Kebersihan rumah yang banyak keluarga bawah 1 bumbung adalah tanggungjawab bersama.Nampak rumah kotor, bersihkan…nampak rumah tak kemas, kemaskan…walaupun awak bekerja dan ada orang lain yang tak bekerja tinggal situ, itu bukan alasan untuk awak tak bersihkan rumah, tak kemaskan rumah…awak tetap kena jaga kebersihan rumah tu bersama-sama.

6. Anak-Anak

Jaga dan kawal tingkah laku anak-anak sendiri. Jangan biar anak-anak tu buat sesuatu yang boleh menyebabkan orang lain marah. Jangan bagi anak-anak ganggu privacy keluarga lain yang ada sekali disitu. Jangan bagi anak-anak rosakkan harta benda yang ada dalam rumah tu. Jangan bagi anak-anak buat sampah dalam rumah tu.

7. Privacy

Apa yang keluarga lain nak buat, nak beli, nak pergi mana-mana pun, itu hak sepenuhnya diorang dan awak tak berhak nak masuk campur urusan keluarga tu walaupun tinggal sama-sama bawah 1 bumbung. Itu hal keluarga diorang dan awak jaga hal keluarga awak sendiri.

Duduk ramai-ramai bawah 1 bumbung ni sebenarnya tak digalakkan namun jika ada penghalang untuk tinggal berasingan, maka silalah patuhi do and don’t yang disenaraikan. Usahakanlah untuk cuba bina keluarga sendiri di tempat berasingan, di bumbung berlainan tanpa perlu menumpang tinggal ramai-ramai di bawah 1 bumbung.

Banyak mudarat dari manfaat.

Semoga perkongsian ini bermanfaat, terutama yang ketika ini terkandas di kampung ‘terpaksa’ duduk beramai-ramai, tinggal bersama-sama di bawah satu bumbung. Perlu saling bertolak ansur, lebih bertimbang rasa patuhi ‘pantang larang’ yang dikongsikan ini, agar lebih bahagia dan tenang walaupun tinggal beramai-ramai.

Continue Reading

Petua Berguna

16 Tahun Suami Lumpuh, Isteri Tetat Setia Tolak Kerusi Roda Sama-Sama Mencari Rezeki

Published

on

16 Tahun Suami Lumpuh, Isteri Tetat Setia Tolak Kerusi Roda Sama-Sama Mencari Rezeki

Ketika keluar mencari rezeki demi menyara keluarga, seorang wanita Noor Aklima Husin setia ditemani suaminya yang terbaring di kerusi roda sejak 16 tahun lalu.

Dahulunya wanita berusia 41 tahun menjual buah di tepi jalan, tetapi kini dia cuba menanam nanas di Kampung Bukit Gading, Tanah Merah dengan tunjuk ajar suami yang lumpuh akibat kecederaan saraf tunjang.

Menurut Noor Aklima, suaminya yang berusia 38 tahun itu tahu selok-belok mengenai penanaman nanas bagi menguruskan 50,000 pohon nanas jenis madu kaca yang mula ditanam hampir tiga minggu lalu.

“Dalam keadaan terbaring di kerusi roda, suami akan memberi tunjuk ajar apa yang perlu saya lakukan bermula dari peringkat awal penanaman lagi kerana saya langsung tiada ilmu dalam bidang pertanian.

“Setiap hari bermula pagi sehingga petang kami akan berada di kebun ini dan sama-sama memantau proses penanaman nanas…

“…dan boleh dikatakan kami saling melengkapi kerana saya ada kudrat untuk bekerja manakala suami pula walaupun tidak berdaya tapi dia ada ilmu (penanaman nanas),” katanya menerusi laporan Harian Metro.

Oleh kerana kerap diserang sawan dan sesak nafas, dia tidak sanggup meninggalkan suami berseorangan di rumah malah akan mengusung ke mana sahaja.

Tambah ibu kepada dua cahaya mata itu, menjaga suami lumpuh tidaklah sukar walaupun perlu menolak kerusi roda sambil membawa beg air kencing yang tersangkut di sisi.

“Walaupun suami lumpuh dia tetap cuba sedaya upaya memainkan peranan sebagai ketua keluarga dan tidak membiarkan saya berseorangan.

“Menguruskannya pun tidaklah sukar walaupun makan perlu disuap dan memakai lampin pakai buang kerana ada kalanya saya dibantu dua anak yang berusia 13 dan 17 tahun,” ujarnya.

Sumber : Harian Metro (Siti Rohana Idris)

Continue Reading

Petua Berguna

Sikap Lelaki Yang Suka Mengusik, Apa Sebenarnya Yang Mereka Nak?

Published

on

Sikap Lelaki Yang Suka Mengusik, Apa Sebenarnya Yang Mereka Nak?

Lelaki memang terkenal dengan sikap suka mengusik. Kadang-kala perangai mereka yang suka mengusik tu boleh meriuhkan suasana dan membuatkan si wanita ketawa, tetapi ada juga gurauan mereka yang melampaui batas.

Dan apabila asyik orang yang sama je disakatnya macam ada sesuatu yang tak kena. “Kenapa asyik sakat orang tu je? Kau suka kat dia ke apa?”.

Ada pula tu yang sampai perhati dekat-dekat nak tengok sama ada wanita tu ketawa atau tak endah ketika disakat. Rasa annoying kan?, lagi-lagi kena sakat masa mod tengah serius.

Namun, adakalanya juga mereka seolah-olah macam nak buat si wanita berasa marah, sengaja cabar tahap kesabaran. Apa yang dorang nak sebenarnya?

Ini antara penyebab kenapa lelaki suka mengusik wanita.

Sifat semula jadi lelaki

Mengusik, menyakat atau mengenakan orang sudah menjadi perangai lelaki untuk cuba merapatkan hubungannya atau mendapatkan perhatian dari wanita itu. Bagi dorang, bosanlah hidup kalau tak dapat mengusik orang dalam sehari.

Rasa macam tak lengkap je aktiviti seharian. Lagi-lagi bila orang yang diusiknya respon dengan marah-marah, lagi bertambah seronok la dia nak mengusik.

Tak nak suasana krik-krik

kadang-kala bosan juga bila suasana sunyi je, atleast bila dapat sakat sikit sorang dua barulah suasana riuh dan ceria kan. Tak nak lah asyik serius je memanjang.

Tapi biasanya lelaki macam ni dah standby geng dorang untuk datang mengusik. Kalau sorang-sorang manalah berani, senang-senang la kalah dengan perempuan.

Berkenan atau suka dalam diam

Dah berkenan tapi malu nak mengaku, malu nak luahkan perasaan suka, atau kerana tidak tahu cara untuk memulakan perbualan. Oleh itu mengusik adalah teknik yang dorang rasakan sesuai untuk memulakana komunikasi dengan wanita yang diminati.

Bila dah mula mengusik ni secara tak langsung boleh mengurangkan perasaan malu yang dirasainya itu.

Sebab cantik dan mempunyai senyuman yang manis

Mungkin korang rasa macam pelik je dengan sebab ni. Tapi memang benar, senyuman dan gelak tawa si wanita dengan mimik muka dan riaksinya yang comel membuatkan si lelaki suka untuk mengusik. Dahsyat kan.

Testing mood marah wanita

Dalam banyak-banyak cara sakat yang paling menyakitkan hati adalah bila dorang sengaja menguji tahap kesabaran. Buat lawak yang hambar atau kasar yang kadang tu seperti mengejek dan menghina.

Memang tak suka tengok orang lain senang agaknya. Tetapi menurut satu sumber, lelaki sengaja membuatkan seseorang wanita tu marah sebab mereka suka dengan perempuan tu dan sebab perempuan tu nampak comel ketika sedang marah.

Logik juga, kalau tiada perasaan takkan lah nak mengusik pula. Lagi-lagi bila si wanita boleh terima gurauan tersebut.

Antara faktor lain adalah kerana wanita tu garang. Jadi dorang terhibur bila tengok si wanita marah-marah. Macam ni pun ada ya.

Oleh itu, dinasihatkan pada korang, dalam gurauan ada batasnya, jangan niat kita nak mengusik bagi merapatkan hubungan tapi pada akhirnya berlaku sebaliknya, ada yang bergurau kasar sehingga dibenci.

Dan tips untuk wanita pula kalau nak hentikan lelaki yang sering mengusik korang, tak kira la semasa dalam kelas atau pun di tempat kerja. Cuba buat-buat tanya dia dengan suara lantang, “aku tengok kau selalu sangat kacau aku, kau suka aku eh?”. Mungkin dengan soalan macam ni membuatkan si lelaki tersebut rasa malu dan berhenti dari mengusik korang. Selamat mencuba.

Continue Reading

Trending