Kisah Umat Islam Berperang Menggunakan Teknologi NANO!

Diceritakan bahawa hebatnya pedang Salahuddin Al-Ayubi mampu membelah sapu tangan sutera yang melayang jatuh di atasnya, dapat memotong pedang lawan dan dapat membelah batu tanpa ia jadi tumpul. Sejauh mana kita semua tahu sudut kehidupan pahlawan Islam terhebat semasa perang salib, Salahuddin Al-Ayyubi? Dia terkenal sebagai tokoh yang kuat yang dapat menimbulkan rasa gerun dan rasa hormat kepada tentera musuh. Yang lebih manis lagi, keperibadian inilah yang selama hampir seratus tahun memimpin pembebasan Tanah Suci ketiga umat Islam dari cengkaman Kristian.

Prof. Dr. Peter Paufler dan kumpulannya di Universiti Teknologi Dresden, Jerman, ketika mereka menemui NANO CARBON TUBE (karbon nanotube) di dalam pedang yang digunakan oleh Salahuddin Al-Ayubi dan tentera Islam semasa perang salib.

Nanotube karbon inilah yang menjadikan pedang pejuang Islam begitu istimewa. SANGAT TAJAM tetapi fleksibel. Penemuan ini diterbitkan oleh jurnal Nature (salah satu jurnal saintifik paling berpengaruh di dunia) pada tahun 2006. Pada tahun 1192, Richard the Lion Heart, raja Inggeris yang memimpin Pasukan tentera Kristian dalam Perang Salib III, bertemu dengan musuh utama mereka, pemimpin Islam Salahuddin al-Ayyubi. Kedua-dua pemimpin ini saling hormat-menghormati.

Kedua-dua pemimpin yang kemudian menjadi legenda, seperti yang digambarkan oleh Sir Walter Scott dalam novel The Talisman, memamerkan senjata mereka. Richard mengeluarkan pedang lebar serta tajam berkilat buatan pandai besi terbaik Kepulauan
Inggris. Salahuddin menghunus pedang kegemarannya. Pedang besi melengkung buatan pandai besi di Damsyik yang tidak berkilat.

Kemudian Richard membelah kotak dari besi hingga tebelah dua dan Shallahudin Al Ayubi kemudian meleparkan kain sutera halus terbang dan jatuh di permukaan Pedang Melengkung Damaskus dan kemudian sutera itu tersebut putus karena sangat tajamnya pedang. (Cerita Logam, buku saku yang diterbitkan oleh Perpustakaan Ladybird)

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*