Connect with us

Petua Berguna

Mengayuh Basikal Berlebihan Boleh Menyebabkan Kegagalan Buah Pinggang? Baca Penjelasan Ini

Published

on

Mengayuh Basikal Berlebihan Boleh Menyebabkan Kegagalan Buah Pinggang? Baca Penjelasan Ini

Senaman berbasikal dalam gimnasium merupakan antara yang menjadi pilihan khususnya bagi individu yang sibuk bekerja kerana senaman berbasikal menggerakkan kesemua anggota badan secara serentak itu mempunyai banyak manfaat bagi kesihatan.

Begitu pun, menurut kajian yang dijalankan oleh sekumpulan penyelidik daripada Universiti Queensland, Australia, senaman berbasikal di gimnasium secara berlebihan boleh mendatangkan kesan buruk terhadap kesihatan.

Ketua Penyelidik, Dr. Rob Eley berkata, senaman mengayuh basikal yang dilakukan secara berlebihan akan menyebabkan tenaga seseorang individu berkurangan lalu sel-sel dalam badan boleh pecah.

“Apabila sel pecah, ia akan mengeluarkan protein yang seterusnya merosakkan buah pinggang dan keadaan itu dipanggil rhabdomyolysis,” ujarnya.

Beliau menambah, sekiranya seseorang itu mahu melakukan senaman atau mula bersenam, dia tidak seharusnya melakukan sesuatu yang melebihi kemampuan diri.

“Pastikan anda berasa selesa ketika bersenam, bukan rasa terseksa,” ujarnya.

8 Kebaikan Bersenam Secara Berbasikal

Kebaikan bersenam secara umumnya kita sudah tahu kepentinganya. Walaubagaimanapun ada sukan yang kian diminati ramai iaitu berbasikal. Sejak Azizul Hasni Awang, pelumba negara telah banyak merangkul pelbagai pingat di luar negara, aktiviti berbasikal di Malaysia semakin rancak. Sukan ini meningkat naik bukan sekadar kerana populariti, semestinya berbasikal mempunyai banyak kelebihan dan kebaikannya.

Apakah kebaikan bersenam secara berbasikal sebenarnya? Kami akan kongsikan 8 kebaikan bersenam secara berbasikal.

1. Meningkatkan Kesihatan Mental

Kajian oleh YMCA menunjukkan bahawa orang yang mempunyai gaya hidup aktif secara fizikal, mempunyai skor kesejahteraan 32% lebih tinggi berbanding individu yang tidak aktif.

Ada begitu banyak cara yang dapat meningkatkan mood anda, peningkatan adrenalin dan endorfin, dan keyakinan yang lebih baik selepas mencapai matlamat atau target baru. Sebagai contoh, seperti kejayaan menyudahkan kayuhan 50KM atau menyingkatkan masa daripada sebelum ini.

Kebaikan bersenam secara berbasikal menggabungkan latihan fizikal dengan aktiviti luar, disamping meneroka pemandangan baru. Anda boleh berkayuh solo untuk menghilangkan rasa resah dan risau, ataupun meluaskan jaringan kenalan dengan berkayuh secara berkumpulan.

Bekas pemegang rekod Jam Graeme Obree, mengalami kemurungan sepanjang hayatnya dan memberitahu, ” Keluar dan mengayuh akan membantu orang yang mengalami depresi, tanpa berbasikal, saya seakan hilang arah.

2. Berbasikal Membantu Mengurangkan Berat Badan

Secara ringkas, jika ingin menurunkan berat badan, ‘Kalori yang dibakar semestinya lebih dari kalori yang masuk’. Jadi, anda perlu membakar lebih banyak kalori daripada yang anda makan untuk mengurangkan berat badan. Berbasikal membakar kalori antara 400 sehingga 1000 dalam satu jam, bergantung kepada intensiti dan berat pengayuh.

Sudah tentu, terdapat faktor – faktor lain; seperti menjaga waktu rehat ataupun tidur. Ia juga berkait rapat dengan bagaimana kita menikmati aktiviti yang dijalankan.

Mengandaikan anda sangat meminati sukan berbasikal, anda akan terus membakar kalori akan tetapi bergantung juga pemakanan secara sihat. Ini semestinya akan menurunkan berat anda.

3. Berbasikal Membina Otot

Unsur rintangan berbasikal bermaksud bahawa ia tidak hanya membakar lemak, ia juga membina otot – terutamanya di sekitar glutes, hamstrings, quads, dan betis. Otot lebih kurus daripada lemak, dan orang yang mempunyai peratusan lebih tinggi otot membakar lebih banyak kalori walaupun tidak aktif.
Akan tetapi, quads anda tidak akan seperti pelari trek melainkan anda melabur masa yang serius di membuat senaman squat. Yang pasti, tone otat anda akan lebih menarik.

4. Dapat Breakfast 2 Kali.

Jika anda ingin berbasikal ke tempat kerja, anda boleh mendapatkan makanan ringan sebagai sebahagian makanan harian anda.
Perjalan ke tempat kerja memakan masa setengah jam, kalori yang mampu dibakar adalah sekitar 200 – 500 kalori, dengan ini anda dapat menikmati breakfast buat kali kedua. Jadi kebaikan bersenam bukan sahaja menjaga kesihatan malah memboleh kita makan dengan lebih banyak.

Jika anda betul – betul ingin membakar lemak, anda boleh mengayuh ke tempat kerja dengan perut kosong. Cara ini akan membakar lemak lebih cepat.

5. Kesihatan Paru – Paru Yang Lebih Baik

Ini sedikit pelik, akan tetapi kajian menunjukkan bahawa orang yang bersenam secara basikal kurang menghirup asap luar berbanding orang yang menaiki kereta.

Satu kajian oleh Kempen Udara Sihat, Kings College London, dan Majlis Camden, menyaksikan pengesan pencemaran udara dipasang pada pemandu, pengguna bas, pejalan kaki dan pelumba menggunakan laluan sibuk melalui pusat London.
Hasilnya menunjukkan bahawa pemandu mengalami tahap pencemaran lima kali lebih tinggi daripada pengayuh basikal.

6. Mengurangkan Sakit Jantung Dan Risiko Kanser

Berbasikal meningkatkan kadar degupan jantung anda dan mengalirkan darah dengan baik ke seluruh tubuh anda. Berbasikal juga membakar kalori, ini mengurangkan risiko peningkatan berat badan. Oleh kerana itu, ia adalah antara pilihan bentuk latihan yang dicadangkan oleh NHS sebagai cara yang sihat untuk mengurangkan risiko anda mengalami penyakit utama seperti penyakit jantung dan kanser.

Dr. Jason Gill dari Institut Kardiovaskular dan Sains Perubatan mengatakan: “Berbasikal ke tempat kerja dikaitkan dengan risiko yang jauh lebih rendah untuk mengalami kesihatan yang buruk.”

Bukti baru daripada kajian yang dijalankan oleh University of Glasgow awal tahun ini. Para penyelidik mengkaji lebih 260,000 individu dalam tempoh lima tahun, mendapati bahawa berbasikal ke tempat kerja boleh mengurangkan risiko pengayuh untuk mengalami penyakit jantung atau kanser kepada separuh.

7. Berbasikal Mempunyai Impak Rendah

Kebanyakan dari kita dapat membincangkan apabila kita bercakap tentang manfaat berbasikal adalah berkaitan latihan. Menganggap mungkin lebih mudah hanya untuk berlari?

Berlari mendapat impak dari berat badan – dan oleh itu kadar kecederaan lebih tinggi. Berbasikal, sebaliknya.

Apabila para saintis membandingkan kumpulan latihan – pelari jarak jauh dan penunggang basikal, mereka mendapati pelari mengalami 133-144 peratus lebih kerosakan otot, 256 peratus lebih, keradangan dan DOMS 87 peratus lebih tinggi.
8. Berbasikal Menjimatkan Masa

Bandingkan ketiga pengalaman ini:

  1. Masuk ke dalam kereta, duduk di lalu lintas, beratur untuk masuk ke tempat letak kereta, parking kereta, membayar, tiba
  2. Berjalan ke perhentian bas, tunggu bas, mengadu tentang bas yang terlambat, dapatkan bas (membayar), memberhentikan anda setengah batu dari rumah anda.
  3. Dapatkan basikal, trafik lalu lintas, kunci basikal, tiba
    Perjalanan jarak dekat menjadi penyumbang besar kepada ke tahap pencemaran global. Manakala dengan berbasikal, anda akan menjimatkan petrol atau wang tunai di pengangkutan awam, serta masa.

Petua Berguna

India Cipta Cip Telefon Dari Taik Lembu “Najis Lembu Mampu Mengurangkan Radiasi Dan Melindungi Manusia”

Published

on

India Cipta Cip Telefon Dari Taik Lembu “Najis Lembu Mampu Mengurangkan Radiasi Dan Melindungi Manusia”

New Delhi: Cip mesra alam untuk telefon pintar diperbuat daripada najis lembu.

Penemuan itu diperoleh sebuah agensi di bawah kerajaan India, Rahstriya Kamdhenu Aayog (RKA) yang mengumumkan penghasilan cip anti-radiasi yang mampu mengurangkan kadar radiasi daripada penggunaan telefon pintar itu.

Media tempatan melaporkan, Pengerusi RKA, Vallabhbhai Kathiria berkata, cip diberi nama Gausatva Kavach ini dikilangkan syarikat Shrijee Gaushala di bandar Rajkot, India.

Katanya, najis lembu mampu mengurangkan radiasi dan mampu melindungi manusia.

“Secara saintifiknya, cip ini boleh digunakan di telefon pintar untuk melindungi manusia dari penyakit.

“Kami sudah memulakan penyelidikan ini. Kami mahu ada penyelidikan yang kami dianggap sebagai mitos.

“Pelakon terkenal Bollywood Akshay Kumar juga mengamalkan meminum air kencing lembu untuk kesihatan,” katanya.

Menurutnya, cip itu boleh disimpan di dalam kenderaan dan pengurangan radiasi dapat dilihat secara signifikan. Ia dijual pada harga 50 Rupee (kira-kira RM2.80) hingga Rs70 (kira-kira RM4) setiap satu. RKA ialah institut penyelidikan di bawah Kementerian Perikanan, Penternakan Haiwan dan Tenusu di India.

Ia juga berperanan mengendalikan penternakan mengikut garis moden dan saintifik dan mengambil langkah untuk memelihara, memperbaiki keturunan,melarang penyembelihan lembu, anak lembu, lembu lain dan ternakan.

Agensi itu adalah badan penasihat tertinggi tinggi dengan mandat untuk membantu kerajaan India mengembangkan program yang sesuai untuk pemuliharaan, pembangunan lestari dan peningkatan genetik baka asli.

Continue Reading

Petua Berguna

Cara Bersihkan Kuisyen Kereta Hanya RM10 Je! Kalau Hantar Kedai Confirm Kena Kaw2

Published

on

Cara Bersihkan Kuisyen Kereta Hanya RM10 Je! Kalau Hantar Kedai Confirm Kena Kaw2

Kalau kereta famili biasanya tak sah kalau kusyennya tiada kesan kotoran hasil tumpahan air minuman, makanan, malah air liur anak pun ada. Punyalah banyak dah nampak macam peta. Jika dah begini keadaannya rasanya wajar dicuci. Kita boleh hantar di kedai dan sediakan kos pembersihanyang mungkin cecah lebih RM100.

Tapi kan buat apa nak bazirkan duit kalau kita boleh bersihkan sendiri, modal pun tak sampai RM10. Yang kena tambah cuma tenaga, itu pun tak banyak. Caranya dikongsi oleh Farizah Mohamed.

Kalau hantar kedai mahal

Nak share benda best untuk cuci kusyen kereta. Takdelah berpeta/berdebu lagi. Boleh juga bersihkan karpet, sofa & tilam ! Nak hantar cuci kat kedai mahal kan! Jom buat sendiri. Murah je beli kat MR. DIY RM6+ saja. Memang puas hati. Saya ajar macam mana nak cuci bagi bersih ya Ada 2 jenis foam cleaner ni. Yg saya beli ni RM6.75. Satu lagi utk tough stain RM15.25 mungkin lagi best. Boleh try. Saya beli yg RM6+ ni sebab siap dengan berus sekali.

Step by step bersihkan kusyen

  1. Vacum dulu kusyen kereta. Ini supaya habuk/debu tak kacau proses pembersihan.
  2. Kemudian goncang tin foam cleaner. Selepas itu sembur dengan jarak lebih kurang 10cm dari kusyen. Banyak pun tak apa. Semburan akan keluarkan buih-buih putih.

3. Lepas tu guna berus yang disertakan pada penutup untuk gosok kotoran dan supaya meresap dalam kusyen tu.

4. Tunggu dalam 2-3 minit, biar meresap kemudian boleh berus lagi. Lagi best ambil kain basah dan tonyoh pada kotoran.

5. Kalau tak puas hati spray lagi. Kesan kotoran yg dah lama mungkin kena buat 2-3 kali dan kena gosok. Lepas dah ok boleh la jemur jap kereta kat matahari bagi kering. Tadaa…bersih dah! Jimat pun jimat!

Hasilnya!

Continue Reading

Petua Berguna

10 Tanda-Tanda Yang Perlu Isteri Tahu Bila Suami Ada Orang Lain

Published

on

10 Tanda-Tanda Yang Perlu Isteri Tahu Bila Suami Ada Orang Lain

Tanda Suami Curang

Benar dan tidak disangkal, ramai juga isteri curang. Namun, apa yang selalu kita dengar ialah suami curang. Tanda suami curang itu tidak perlu dicari. Tiba masanya, ia bocor sendiri. Jangan ingat suami yang baik di depan anda itu tidak curang. Usah pandang remeh. Banyak tanda suami curang pada isteri, yang isteri sendiri tidak sedar. Percayalah, suami yang tampak bagai seorang ‘family-man’ itulah yang cukup berbahaya. Mereka pandai merahsiakan sesuatu dari isteri sendiri.

Mari kita tengok, apakah ciri-ciri atau punca suami curang?

1. Marah-marah apabila isteri tanya lokasi suami

Bila isteri tanya, “Malam semalam pergi mana?”. Suami jawab, “Eh, pergi rumah Mizan la, tengok bola Manchester United lawan Arsenal. Kalau tak percaya, pergilah ‘call’ Mizan tu”, sambil mendengus. Tampak biasa bukan?

Percayalah, bila lelaki bersikap defensif apabila ditanya ke mana dia pergi, itu adalah satu petanda besar yang tidak baik. Kalau betul, buat apa nak tinggikan suara? Seperkara lagi, suami sangat fobia dengan fungsi ‘location tracking’. Fungsi moden ini, contohnya dari Maxis, iaitu produk Maxis Friend Finder akan membuatkan suami tidak senang duduk.

2. Menjadi samada lebih ghairah atau tidak ghairah dengan isteri

Kalau suami tidak melayan isteri di ranjang untuk memenuhi tuntutan sek sual, ia sesuatu yang pelik. Walau apa pun alasannya, lelaki normal tidak akan menolak ajakan isteri untuk melayari bahtera rumahtangga.

Namun, apabila suami ghairah tidak bertempat, lain dari kebiasaan, ia juga satu petanda dia menyimpan perempuan lain. Suami sebenarnya rasa bersalah dan ingin menebus kesalahan itu dengan melayani isteri sebaiknya. Lebih teruk, apabila suami telah ‘bersama’ dengan skandalnya itu, ia akan menaikkan hormon testosteron. Lantas, isteri di rumah juga menjadi mangsa rakusnya, walaupun ia halal.

3. Tiba-tiba berperwatakan kemas & berpenampilan menarik

Dulu tidak pernah peduli dengan penampilan diri. Sekarang, tiba-tiba suami ‘tuck-in’ baju ke dalam seluar. Baju kemeja atau t-shirt, hatta jika ingin pergi ke kedai, suami akan seterika sendiri. Suami juga sudah pandai beli minyak wangi. Seluar dalam yang sebelum ini isteri beli, suami sudah pandai memilih. Janggut dan misai sudah pandai ‘trim’.

Hati-hati bila perkara di atas berlaku. Pada zahirnya, nampak seperti perubahan positif, sebenarnya ‘ada udang di sebalik batu’.

4. Perubahan sikap suami yang ketara

Sekadar ingatan, antara tanda lain ialah ‘mood‘ suami juga berubah-ubah. Sekejap baik yang melampau, sekejap kasar. Sekejap marah, sekejap baik. Sekejap cium isteri, sekejap malas nak pandang isteri. Pada dasarnya, bila suami ada dua orang perempuan lain dalam satu-satu masa, dia berasa takut dan cemas.

5. Sudah pandai bawa telefon bimbit dalam tandas

Sememangnya pelik bukan? Buat apa bawa telefon bimbit atau ‘handphone’ dalam tandas. Alasan suami untuk bermain ‘game’ sebenarnya adalah satu penipuan yang perlu diselidiki. Suami sebenarnya mengambil peluang untuk main mesej dengan skandalnya itu dalam suasana yang tenang tanpa gangguan isteri dan anak-anak.

6. Telefon bimbit ada ‘password‘

Pasangan suami isteri sepatutnya sentiasa berterus-terang antara satu sama lain. Tiada rahsia yang perlu disimpan. Jadi, apabila suami meletakkan ‘password’ pada ‘handphone’, dengan alasan takut anak ‘delete’ mesej penting adalah karut semata-mata.

7. Menjadi seorang perahsia & tidak mahu bercakap

Selalunya, suami akan bercerita apa yang berlaku di pejabat. Apabila dia tidak lagi mahu bercakap dengan isteri dan mula berahsia tentang aktiviti hariannya, isteri kena selidik. Suami akan berkata dia sebenarnya penat dan perlukan rehat. Sebenarnya, dia ‘penat’ untuk melayani dan mencintai dua perempuan dalam satu-satu masa.

8. Asyik suruh isteri balik rumah mak

Dulu selalu marah bila isteri berkeinginan malu melawat mak dan ayah. Sekarang, asalkan hujung minggu sahaja, nak hantar isteri dan anak-anak balik kampung. Apatah lagi cuti sekolah. Kalau boleh sepanjang cuti sekolah dia mahu bersendirian. “Ada banyak kerja, selalu balik lambat” katanya. Alasan yang tidak munasabah.

Dulu tidak pernah tolong ‘packing’ beg untuk balik kampung. Sekarang suami terlebih rajin pula tolong siapkan beg, kemas baju dan permainan anak untuk dibawa pulang.

9. Naluri seorang isteri, ‘6th sense‘ atau ‘woman instinct‘ selalunya betul

Ini ialah tanda yang paling jelas dan terakhir. Bila isteri rasa “Macam ada ‘something’ yang tak kena je“, ia sebenarnya memang ada sesuatu yang tidak kena. Jarang sekali telahan isteri itu salah. Tidak perlu diperkatakan, setiap isteri memang dikurniakan deria keenam yang tiada siapa boleh menidakkannya.

10. Terlebih ‘caring’ pada isteri

Selalunya, suami kita tidak begitu. Tiba-tiba sahaja, dia berubah menjadi teramat baik. Kalau berlaku perubahan mendadak sebegini, tentu ada sesuatu yang tidak kena. Orang dilamun cinta, begitulah hendaknya. Senyum memanjang. Bila bersama isteri sendiri, dia teringat bersama skandal. Sebab itulah asyik senantiasa senyum. Nama pun lelaki, cukup mudah ditafsir.

Akhir kata, semoga anda semua berhati-hati dengan perubahan suami. Sama-sama kita berdoa agar dapat melayari rumahtangga yang harmoni dan bahagia.

Continue Reading

Trending