“Saya Dah Lama Pasang Niat Nak Bertudung. Saya Percaya Semua Wanita Juga Mahu Berubah Ke Arah Yang Lebih Baik”

Mereka yang mengikuti perkembangan pelakon, pengacara dan penyampai radio, Siti Elizad di media sosial pasti perasan perkongsian di IG Story-nya sejak sambutan Maah Hijrah yang memperlihatkan dia tampil dengan gaya baharu iaitu sudah bertudung.

Namun semalam, Elizad atau nama penuhnya Siti Elizad Mohamad Sharifuddin mula memuat naik foto mengenakan shawl di IG Post dengan kapsyen yang mencuri tumpuan iaitu ‘slowly but surely’ seolah memberi bayangan yang dia secara rasmi sudah bertudung.

Ianya kemudian disahkan apabila Elizad memberitahu portal Harian Metro yang dia sudah membulatkan hati untuk berhijrah ke arah yang lebih baik dalam penampilannya.

“Saya dah lama pasang niat nak bertudung. Saya percaya semua wanita juga mahu berubah ke arah yang lebih baik cuma nak istiqamah ini yang menjadi ketakutan.

“Namun pada Selasa lalu, ketika saya membuka satu bungkusan tiba-tiba saya menerima beberapa koleksi shawl yang dibeli suami. Ketika menyarungnya, dia beritahu saya kelihatan cantik, tapi dia tidak pernah paksa saya selama ini.

“Alhamdulillah empat hari mengenakan tudung, saya rasa sangat selesa walaupun cara pemakaian tudung saya tidak begitu sempurna. Namun, sekurang-kurangnya saya cuba dan tiada paksaan daripada mana-mana pihak. Saya memang dah lama nak pakai tudung tapi tiada kekuatan itu lagi. Lagipun bertudung ini wajib dan saya perlu pujuk dan paksa diri,” katanya.

  • Impian suami termakbul

Tambah Elizad lagi, keputusan dia untuk mengenakan tudung juga adalah impian suaminya sejak dahulu lagi malah dia tidak pernah berhenti mendoakannya.

“Setiap kali saya dan suami solat berjemaah, dia pasti selitkan doa supaya saya menjadi isteri yang sempurna, baik dan menutup aurat. Alhamdulillah selepas enam tahun dia menantikan detik ini, saya kini belajar mengenakan tudung perlahan-lahan.

  • Sedih ada yang mempertikaikan

Elizad bagaimanapun mengakui berasa sedih selepas beberapa netizen mempertikaikan pemakaian tudungnya yang tidak sempurna.

“Sebelum nak kecam, saya ingin bertanya adakah mereka sudah sempurna kerana soal sempurna atau tidak hanya Tuhan saja yang tahu. Siapa kita nak hakimi orang itu sempurna atau tidak.

“Sepatutnya mereka ini mendoakan supaya saya terus istiqamah, tapi saya sedih mereka pilih jalan untuk terus kecam sekali gus akan membuatkan orang lain yang ingin berubah berasa tertekan.

“Ingatkan zaman perli ini sudah lama berlalu, tapi tak sangka masih ada manusia sebegini. Ada saja yang tak kena di mata mereka. Saya sudah tegaskan yang saya masih belajar secara perlahan-lahan. Saya tak suka bergaduh dengan orang, cuma pesan saya jangan melampaui batas sehingga menjatuhkan maruah,” katanya dipetik dari Harian Metro. Perkara sama turut diluahkan Elizad di ruangan IG Story-nya.

kredit buzzkini

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*