Connect with us

Uncategorized

Seorang Ulama Menyedekahkan Hartanya Kepada Pelacur & Memohon Mereka Mendoakannya. Lihat Apa Terjadi Selepas Itu! Allahuakhbar!

Published

on

Tolong Sampaikan Sedekahku Ini Kepada Para Pelacur ..

Seorang ulama besar Hadis sedang asyik membacakan serta mensyarahkan maksud hadis kepada para muridnya. Tiba-tiba sang guru berhenti membacakan hadis dan bertanyakan sesuatu yang membuatkan semua murid terpinga-pinga.

“Muridku sekalian, aku punya hajat yang sangat besar. Adakah sesiapa yang mampu menunaikan hajatku ini?” Tanya sang murabbi pada seluruh muridnya.

Salah seorang murid kanan Syeikh menjawab dengan penuh adab, “ Hajat apakah wahai Tuan Guru? Khabarkanlah kepada kami,moga kami mampu untuk menunaikannya untuk Tuan Guru”.

Sang Guru menarik nafas dengan perlahan seraya berkata “ Aku punya sedikit harta yang ingin aku sedekahkan, adakah sesiapa yang ingin membantuku mengagihkan harta ini?”

“Kami bersedia membantumu wahai Tuan Guru untuk mengagihkan harta ini” jawab Murid tersebut dengan bersemangat.

“Bolehkah Tuan Guru perincikan kepada siapakah harta ini akan dibahagikan?” seorang murid yang lain bertanya dengan lebih lanjut.

“Hartaku ini akan aku sedekahkan kepada para pelacur yang berada di tempat sekian-sekian” Jawab Tuan Guru dengan tenang.

Keadaan menjadi bingit, masing-masing keliru dengan tujuan utama Tuan Guru yang terkenal alim dan soleh ini.

“Aku sudah mengagakkan bahawa kamu semua tentu tidak akan mampu untuk melaksanakan hajatku ini.Kalau begitu tidaklah mengapa.Biarlah aku sendiri yang pergi menyampaikannya.”Tuan Guru menjawab dengan tenang.

Para murid rasa bersalah di atas sikap yang mereka tunjukkan. Salah seorang murid kanan Tuan Guru menawarkan dirinya untuk menyampaikan harta tersebut. Mana mungkin dia boleh membiarkan Tuan Guru yang terkenal hebat dan wara’ ini dibiarkan masuk dan bertandang ke tempat hina seperti itu.

“Ketuklah setiap pintu rumah pelacuran tersebut dan ketika kamu menyampaikan sedekah ini katakan bahawa ini adalah sedekah daripadaku (Nama tuan guru) dan doakan aku semoga diberkati oleh Allah taala” Tuan Guru memberikan pesanan kepada muridnya tersebut.

Maka sang murid yang mulia ini terus memulakan tugasnya dengan penuh tanda tanya di dalam pemikirannya mengapakah Tuan Guru ingin benar memberikan sedekah kepada golongan hina ini.Namun arahan Tuan Guru perlu dilaksanakan.Sang murid menutup mukanya dan terus masuk ke kawasan pelacuran tersebut.

Beliau mengetuk setiap pintu rumah pelacuran di kawasan itu dan menyampaikan apa yang dipesan oleh Tuan Guru kepadanya.

“Assalamualaikum, maafkan saya mengganggu,saya adalah utusan daripada Tuan Guru fulan bin fulan ingin menyampaikan sedekah daripada beliau kepada kalian.Beliau berpesan agar mendoakan beliau semoga dirahmati oleh Allah taala”.

Terkejut para pelacur bila mendengar nama Tuan Guru yang alim dan wara tersebut sudi memberikan sedekah kepada mereka.Setelah selesai tugasnya, sang murid terus beredar daripada kawasan hitam tersebut sambil menghelakan nafasnya.

Masing-masing ternanti-nanti apakah yang akan berlaku selanjutnya setelah peristiwa tersebut. Keesokkan paginya , sesuatu yang mengejutkan telah berlaku. Seluruh bumi Syria gempar apabila keseluruhan pelacur yang ada di kawasan tersebut telah beramai-ramai datang menunaikan solat Subuh di Masjid Tuan Guru.Mereka datang mendengar majlis pengajian daripada Tuan Guru dan bertaubat daripada segala dosa-dosa yang telah mereka lakukan. Barulah semua murid faham mengapakah Tuan Guru benar-benar ingin menyampaikan sedekah tersebut kepada golongan pelacur berkenaan.

Ini merupakah karamah yang Allah taala kurniakan kepada Tuan Guru yang wara’ ini.Dakwahnya yang sangat lembut dan berkesan memberikan impak yang sangat besar kepada kehidupan pelacur-pelacur tersebut.

Tuan Guru yang saya maksudkan di sini ialah al-Alim al-Allamah Muhaddis al-Syam Sayyid Badruddin al-Hasani rahimahullahu taala.

Beliau wafat pada 1354 Hijriyah.Beliau digelar “Khatimah al-Huffaz dan al-Muhaddissin” yang bermaksud penutup kepada para ulama Hadis yang terkemuka. Mula mengarang kitab ketika umurnya belumpun sampai 20 tahun. Beliau mengajar di Masjid Umawi pelbagai bidang ilmu seperti Nahwu, Sarf, Balaghah, Mantiq, Fiqh dan lain-lain.Menurut Syeikh al-Allamah Mahmud Rashid al-Attar rahimahullah (wafat 1362 Hijriyah), Syeikh Badruddin al-Hasani juga mengajar kitab Tafsir Baidhawi tanpa melihat kepada kitab dan tanpa memegang apa-apa kertas pun ditangannya.Tafsir tersebut telah dihafalnya dan dikuasainya dengan begitu hebat.

Ketika umur Syeikh al-Allamah Badruddin al-Hasani mencapai 30 tahun beliau mula mengajar Sahih Bukhari di Masjid al-Sadat.Ini juga dilakukan tanpa melihat kitab sedikitpun.Beliau menghafal keseluruhan Sahih Bukhari di dalam dadanya.Menurut para ulama tidak pernah dilihat seseorang yang begitu alim menyampaikan pengajian dengan keseluruhan bidang ilmu seperti Syeikh Badruddin al-Hasani rahimahullah.Ketika mensyarahkan Sahih Bukhari , keseluruhan ilmu dibahaskannya termasuklah ilmu perubatan, hikmah-hikmah, falsafah dan lain-lain.

Antara kelebihan Syeikh Badruddin al-Hasani rahimahullah juga ialah, semuanya mampu untuk memahami apa yang disampaikannya,bukan hanya para ulama dan penuntut ilmu, malah para petani dan orang awam yang biasa juga mampu untuk memahami apa yang disampaikan oleh Syeikh al-Murabbi rahimahullah.Ini kerana keikhlasannya yang begitu tinggi ketika menyampaikan pengajian.Beliau juga digelar Qutb al-Zaman (Wali Allah yang menjadi paksi kepada seluruh para wali ketika itu)dan Mujaddid pada zaman tersebut.

Semoga Allah taala merahmatimu wahai Tuan Guru yang mulia.

Saya mendengar kisah tersebut daripada Guru Saya yang Mulia, Syeikhuna al-Allamah Dr Wafiq al-Hijazi al-Hanafi hafizahullah.

Al-Fatihah buat Syeikh al-Allamah al-Muhaddis Sayyid Badruddin al-Hasani rahimahullah.

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Al-Azhar al-Syarif,
Kaherah Mesir

Sumber : nazrulnasir.blogspot.my

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uncategorized

Saya Loan Mama Saya RM12 Ribu Demi Untuk Bersama Duda Beranak 2 Yang Menjanjikan Bulan Bintang

Published

on

Saya Loan Mama Saya RM12 Ribu Demi Untuk Bersama Duda Beranak 2 Yang Menjanjikan Bulan Bintang

Hi, Assalammualaikum admin and semua warga krt, Tolong hide profile saya. Terima kasih min. Saya nak mintak pendapat korang, apa patut saya buat? Okay macam ni cerita nya saya berkahwin dengan duda yang memiliki anak dua, yang sebelum kahwin menjanjikan bulan dan bintang. Yang manis manis. Yang katanya sanggup menempuh segalanya bersama, dan akan layan sebaik baiknya.

Kisahnya berkahwin lah kami dengan hantaran sebanyak RM12K Loan dengan mama saya and segalanya persiapan majlis semua daripada family saya dan duit saya dan dia sikit2. Okay cukup dengan itu makan pakai minum susu anak dia bil api bil rumah semuanya saya yang tanggung. Saya faham pkp buat hasil pencarian dia terjejas. Tapi dia seolah macam tak reti nak menghargai, dan malu dengan diri sendiri, saya skrg mengandung trimester yang pertama.

Mual pening mabuk sangat teruk, dengan saya seseorang yang bekerja menjaga anak dia lagi. Dia seperti buta kayu tak nampak akan pengorbanan saya, lebih penting kan game. Bila marah dia delete game, dia provoke. Saya balik kerja malam tiada lagi nak tunggu terus tido balik rumah semua gelap. Bila telefon kita cuba la nak cakap i love you terus diletakkannya telefon.

Saya balik kerja malam, saya sengaja pergi rumah mama tak bgtau dia, saya ingat dia cari lah saya terus risau ke, hahahaha main game habis game baru chat tanya kat mana. lepas 40 minit baru nak cari. Baru baru ni saya ada bertekak dengan dia saya marah sebab saya nak mengadu pasal anak dia urgent tapi dia abai chat saya sebab main game , tapi saya tahu dia kerja dia lapar tkde duit.

Saya orderkan jugak dia food panda, order dah received tapi takde sebarang chat pun rupanya saya masuk game tengok dia tengah main. Dah habis baru dia cakap jemput terima kasih. Saya tak larang dia main game nak jadi gamer yang bukannya power mana pun main tapi berpadalah kan? Bini cari pasti ada sebab, bukan suka suka mana tahu urgent atau apa.

Sebab saya bukan jenis suka chat 24 jam bila ada benda perlu je saya chat. Sebab duduk serumah malam pun boleh bercerita. Betul tak? Tapi bila balik skrg rumah dah gelap, saya mual ke lapar ke layan diri sendiri jelah sedangkan bila dia lapar kita fikirkan dia. Dia baru bekerja, belum gaji lagi dah cakap nak beli jam beli itu beli ini. Saya macam speechless. Apa dia lupa dia hutang dengan mama saya? Hutang nafkah dengan saya?

Baru baru ni pagi dia bukak beg duit saya amik duit, lepastu pergi kerja dia tolak badan saya cakap eh nak pergi kerja, dulu kalau nak pergi kerja, salam cium dahi pipi hahaha skrg di tolaknya je pakai jari seolah macam kacau kucing tido, lepastu bila call dulu ye sayang ye awak, skrg “haa ape” “ape” hahaha bila kita marah anak dia, nanti mesti dia cakap dia dengan anak dia menyusahkan.

Allah saya marah bila anak saya ni perangai je tak perangai tak marah, mula la nanti dia buat muka. Jadi skrg saya biar je apa anak dia nak buat, dia kerja pagi, saya skrg dah nekad nak lepas tangan. Biasa pagi saya kejut dia bangun, tapi skrg saya biar je saya tido je, Macam dia tnye ada duit tak lapar saya biar je, sebab rumah ada makan balik rumah masak la semua kemudahan saya dah lengkapkan hari hari makan luar bengkok la saya.

Lepasni susu ke apa ke saya taknak dah beli, dia dah kerja nanti gaji biar dia beli sendiri. Selamani saya cuba amik hati dia semua sia sia. Biar dia tahu skrg tanggung jawab dia kat mana. Saya dah masuk part fed up sgt! Mintak pendapat apa patut saya buat? Saya mmg dah sgt sgt bosan, and sangat sangat menyampah bila dia layan saya macam ni. Awal awal kahwin manis je dah lama lama pahit sepahit pahitnya.

Kadang kadang nangis sendiri, pujuk diri sendiri. Haha sampai bila macam ni? Saya tunjuk depan org yg saya happy, tapi org tak tahu macam mana keadaan sebenarnya. Penat lah. dari tadi haha baru skrg menitik air mata. Dulu saya seorang periang ramai kawan sejak berkahwin semua berubah 360° kawan2 tegur saya dah tk mcm dulu.

Hentah la mungkin saya termakan dengan kata kata manis dia. Skrg menjawab la haa saya mula tawar hati, terkilan dengan sikap dia yg tak reti hargai saya skrg. Hari hari bergado pasal benda bodo sama yang berulang-ulang. Apa patut saya buat korg rasa?

Continue Reading

Uncategorized

Inilah 5 Petanda Ajal Menghampiri.. Adakah Anda Sudah Bersedia?

Published

on

Jangan tertipu dengan usia muda kerana syarat mati itu hidup. Apabila kita hidup maka kematian itu pasti akan mengejar kita tidak kira dimana kita bersembunyi. Kadang kala ada yang kelihatan berbeza di mata orang lain tetapi kita tidak menyedari petanda-petanda bakal di jemput malaikat maut.

1. 40 hari sebelum kematian

Salah satu tanda yang boleh menjadi tanda kematian manusia yakni terlihat setelah masuk waktu asar, segi pusat dari tubuh kita bakal berdenyut. Tanda – tanda ini mengartikan jika diri kamu akan mengalami kematian dalam 40 hari kedepan.

Saat kondisi tubuh dalam keadaan 40 hari terlebih dulu kematian , malaikat maut akan mengambil sebuah daun kematian dan akan mulai mengawasi kita setiap waktu. Dan sesekali malaikat maut menunjukkan dianya pada orang yang bakal dicabut nyawanya berbentuk manusia, dan waktu itu juga orang itu akan terasa terkejut dan bingung saksikan malaikat maut.

2. 7 hari sebelum kematian

Tanda – tanda jika manusia akan mengalami kematian 7 hari sebelum ajal ini biasanya ditandai saat masuk waktu asar orang yang tengah sakit tak berselera makan, mendadak ingin makan. Ini menjadi isyarat dari Allah bila kematian memang benar-benar telah dekat.

3. 3 hari sebelum kematian

Tanda seseorang akan mengalami kematian 3 hari sebelumnya dia akan merasa denyutan didalam dahi sebelah kanan dan dahi kiri. Apabila tanda-tanda kematian ini dapat di rasa jadi sebaiknya berpuasalah kita kemudian. Supaya perut kita tak mempunyai kandungan banyak najis, dan ini akan memudahkan orang lain utk memandikan jasad kita. Sementara itu , untuk orang yang sedang sakit, hidungnya perlahan-lahan akan masuk dalam, ini dapat tampak jelas apabila dilihat dari segi tubuh kita. Telinga bakal layu dan beransur-ansur masuk dalam. Tapak kaki tegak berangsur-angsur lurus ke depan dan susah untuk ditegakkan lagi.

4. Sehari sebelum kematian

Dan salah satu tanda seseorang akan mengalami kematian sehari setelah kematian ini yakni saat waktu ashar tiba dia bakal rasakan denyutan bahagian ubun-ubun, ini mensyaratkan kita sudah tak akan lagi saksikan waktu ashar di keesokan harinya.

5. Tanda terakhir

Dan jika ajal sudah dekat , malaikat pencabut nyawa sudah bersiap , maka seseorang yang hendak mengalami kematian dan hendak menghembuskan nafas terakhirnya ini akan rasakan sejuk di bagian pusat, lalu turun ke pinggang dan selalu naik ke sisi halkum. Dianjurkan mereka umat islam untuk beristighfar memohon ampun pada Allah, dan beberapa sering membaca syahadat. Mengatur hati, fokus fikiran kita hanya pada satu arah iaitu Allah swt agar dipermudahkan jalan untuk menghadapi-Nya di alam baqa.

Continue Reading

Trending