Connect with us

Petua Berguna

6 Petua Mudah Mengecutkan Cyst

Published

on

Ovarian Cysts adalah nama yang diberikan kepada cyst atau kantung yang berisi lendir atau air yang berada di dalam kilang telur ovari. Lendir atau cecair ini boleh jadi seperti air, pekat likat dan ada diantaranya yang mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi.

Ovarian Cyst adalah kejadian yang kerap berlaku dikalangan wanita muda dan kebanyakkannya wanita tidak menyedari yang mereka mengalaminya kerana ia jarang memberikan simtom atau gejala. Ia hanya akan disedari apabila sesorang wanita itu membuat ultrasound ketika menghadapi masaalah kesuburan. Kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakkan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidak-suburan anda.

6 Petua Mudah Mengecutkan Cyst:

1. Haba (Heat)

Haba dikatakan agak berkesan dalam mengurangkan kekejangan otot atau sakit di bahagian perut kerana cyst ovari.

• Letakkan pad panas atau botol air panas di kawasan pelvis dan bawah abdomen anda.

• Lakukan ini untuk sekurang-kurangnya 15 minit.

• Ikut cara ini setiap kali anda mengalami sakit di bahagian abdomen untuk kelegaan cepat.

2. Castor Oil

Pek minyak kastor adalah ubat lama untuk cyst ovari. Minyak Castor membersihkan badan tisu yang berlebihan dan toksin. Ia juga merangsang sistem limfa dan peredaran darah, yang membantu mengurangkan dan mengecutkan cyst ovari.

Nota: Jangan gunakan pek minyak kastor semasa haid. Jika anda cuba untuk hamil maka tidak menggunakan ubat ini selepas ovulasi.

3. Mandi Garam Epsom

Mandi garam Epsom akan juga amat membantu mengurangkan kesakitan dan gejala-gejala lain yang berkaitan dengan cyst ovari. Kandungan Magnesium yang tinggi kandungan sulfat dalam garam Epsom bekerja sebagai relaxant otot yang seterusnya mengurangkan kesakitan.

1 Tambah satu cawan garam Epsom untuk tab mandi anda dipenuhi dengan air suam.

2 Tambah lima hingga 10 titik minyak pati seperti lavender, mawar atau melati.

3 Kacau selama beberapa minit supaya garam larut.

4 Rendam badan yang lebih rendah anda di dalam air ini selama 20 hingga 30 minit.

5 Amalkan ini sekali setiap hari.

4. Chamomile Tea

Teh herba seperti teh chamomile juga dianggap sebagai ubat terbaik untuk merawat cyst ovari dan kesakitan yang berkaitan dan tidak selesa. Kesan sedatif lembut teh chamomile akan mengurangkan kesakitan dan membantu anda untuk berehat. Juga, sifat panas teh ini juga akan membantu mengawal haid yang tidak teratur dengan merangsang aliran darah di bahagian pelvis dan rahim.

1 Campurkan dua sudu teh chamomile kering dalam secawan air panas.

2 Tutup dan curam selama lima minit.

3 Terikan, tambah satu sudu teh madu dan minum teh.

4 Anda boleh minum dua hingga tiga cawan teh chamomile setiap hari sehingga anda menghilangkan masalah ini.

5. Cuka Apple Cider

Cuka Apple cider boleh membantu mengecut cyst ovari yang disebabkan oleh kekurangan kalium. Ia mempunyai kandungan kalium dan disyorkan oleh pakar-pakar kesihatan.

1 Tambah satu sudu cuka sider epal ke dalam segelas air suam.

2 Campurkan satu sudu besar sirap pekat tali hitam.

3 Minum satu atau dua gelas penyelesaian ini setiap hari.

4 Lakukan cara ini sehingga sista hilang sepenuhnya.

5 Rawatan ini juga akan membantu dengan gejala pendarahan haid yang berlebihan dan juga kembung dan kekejangan sepanjang tempoh.

6. Ubi bit

Ubi bit mengandungi sebatian yang dikenali sebagai betacyanin yang meningkatkan keupayaan hati untuk membersihkan toksin daripada sistem anda. Plus, sifat alkali daripada ubi bit membantu mengimbangi keasidan dalam badan anda. Ini seterusnya mengurangkan keterukan gejala banyak cyst ovari.

1 Campurkan satu setengah cawan jus ubi bit yang baru dikeluarkan dengan satu sudu setiap gel lidah buaya

2 Minum ini sekali setiap hari sebelum makan sarapan pagi anda.

Continue Reading
Advertisement
1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Petua Berguna

Kalau Nak Bela Kucing Kena Tahu 4 Tips Untuk Elak Si Comel Cakar Sofa

Published

on

Kalau Nak Bela Kucing Kena Tahu 4 Tips Untuk Elak Si Comel Cakar Sofa

Ini merupakan salah satu daripada masalah utama yang sering kita hadapi apabila memelihara kucing. Pasti sofa kesayangan anda akan dicakar si comel, kerana ‘mencakar’ merupakan tabiat si kucing untuk melepaskan geram.

Ketahuilah sebenarnya kita tidak boleh hentikan tabiat mencakar yg dilakukan oleh kucing kerana itu memang habitat mereka. Apa yg kita boleh buat ialah dengan melatih mereka mencakar pada objek yg dikhaskan.

Berikut ialah beberapa tip yang boleh kita guna untuk mengelak perabot dari menjadi ‘mangsa’ mereka sebelum kita nak bela kucing:

1. Spray

Cara yang paling mudah dan sering digunakan. Pastikan botol spray sentiasa bersebelahan perabot. Kita bertindak menyembur percikan air dari botol bila kita terpandang mereka “dalam percubaan” hendak mencakar.

Katakan ‘tidak’ atau ‘no’ dengan tegas pada kucing anda. Namun cara ini agak kurang berkesan kerana kita sentiasa harus berada di sekitar perabot untuk memastikan mereka tidak mencakar.

2. Scratching Post (Tempat mencakar)

Kucing lazimnya gemar mencakar selepas makan dan juga bila bangun tidur. Oleh sebab itu, letak lah scratching post berdekatan dgn favourite spot mereka. Letak juga tempat mencakar berdekatan dgn perabot atau bersebelahan tempat makanan dan minuman si Comel.

Sekiranya kita nakkan kucing bukan sahaja mencakar tetapi tidur dan memanjat di satu tempat, sediakan juga Cat Tree. Pelbagai tempat mencakar boleh didapati di pasaran.

3. Pelekat

Kebanyakan kucing benci dengan benda2 yg melekat pada bulu atau tapak kaki mereka. Gunakan double-sided tape yg tidak memudaratkan atau meninggalkan sebarang tanda (stain) pada karpet atau sofa juga pd kucing kita.

Pelekat yg bersifat lutsinar ini mudah memperdaya si Comel yg degil. Awas! Jgn anda pula yg terperangkap dan duduk di atas pelekat tersebut.

4. Potong kuku kucing

Memotong kuku kucing mungkin membantu mengurangkan tabiat mencakarnya. Sebaik-baiknya lakukan ketika kucing anda masih kecil. Bela kucing kena tahu jaga penampilan kucing juga ya kalau kuku kucing panjang memang lebih teruk lah sofa kalau dicakar oleh bulus ni.

Continue Reading

Petua Berguna

5 Khasiat Air Rebusan Jagung Selain Merawat Diabetis Dan Batu Karang

Published

on

5 Khasiat Air Rebusan Jagung Selain Merawat Diabetis Dan Batu Karang

Siapa suka makan jagung? Dikatakan Khasiat Air Rebusan Jagung Boleh Merawat Diabetis, Darah Tinggi Dan Batu Karang. Rasanya hampir kesemua orang mesti suka makan jagung bukan? Sebut sajalah jagung rebus, jagung bakar, jagung manis dan sebagainya.

Tapi, tahu tak anda bahawa semasa merebus jagung, air rebusan tersebut jangan dibuang, ini kerana air rebusan jagung sangat berkhasiat untuk menyembuh beberapa jenis penyakit, antaranya ialah untuk mengubati tekanan darah tinggi/hipertensi, kencing manis/diabetes disebabkan gula berlebihan, menyembuhkan batu hempedu, menyembuhkan masalah batu karang serta untuk menghentikan tabiat anak suka kencing malam. Jom tengok caranya.

5 MANFAAT AIR REBUSAN JAGUNG

1. Air rebusan jagung untuk mengubati tekanan darah tinggi

  • Bahan yang diperlukan adalah 5-7 tongkol jagung muda serta 1 genggam bulu jagung.
  • Rebus jagung dan bulu jagung tadi dengan air 110 ml
  • Kemudian tapis air rebusan jagung tersebut, amalkan selama 7 hari.

2. Air rebusan jagung untuk pesakit diabetis

  • Rebus jagung dengan tangkainya sekali, ini kerana di situlah terletaknya khasiat tersebut.
  • Sesudah masak minumlah air rebusan jagung tersebut dengan amalkan 2-3 kali seminggu.

3. Air rebusan jagung untuk menghentikan tabiat anak suka kencing malam

  • Bahan yang diperlukan adalah 1 genggam bulu jagung
  • Jangan menggunakan bulu jagung secara berlebihan,ini kerana bulu jagung boleh menurunkan tekanan darah dengan cara cepat dalam waktu yang singkat.

4. Air rebusan jagung untuk menyembuhkan batu karang

  • Bahan yang diperlukan ialah 4 tongkol jagung muda, 1 genggam bulu jagung serta 8 helai daun Keji Beling
  • Rebus semua bahan tadi dengan 110 ml air
  • tapiskan air rebusan jagung tersebut, serta minumlah setiap hari.

5. Air rebusan jagung untuk mengubati batu hempedu

  • Bahan yang diperlukan adalah 5 tongkol jagung muda serta 5 gram herba misai kucing.
  • Rebus semua bahan tadi dengan 110ml air.
  • Tapis air rebusan jagung tersebut, serta minum setiap hari selama 2 minggu.

Semoga perkongsian ini dapat di kongsikan dengan rakan-rakan anda agar manfaatnya dapat digunakan untuk orang yang memerlukan.

Continue Reading

Petua Berguna

Muka Banyak Jeragat Degil Walau Dah Cuba Pelbagai Produk? Boleh Cuba DIY Toner Air Mawar

Published

on

Muka Banyak Jeragat Degil Walau Dah Cuba Pelbagai Produk? Boleh Cuba DIY Toner Air Mawar

Baik berkulit gelap mahupun cerah, masalah jeragat tetap menjadi dilema kaum wanita. Terpaksalah guna macam-macam krim nak menutup cela noda tu atau menghilangkannya.

Bagi berkulit cerah memang jeragat ini lebih nampak jelas terpaksa tepek make up tebal sikit, tetapi itu hanya menutup noda di muka sementara waktu sahaja. Sampai bila nak menyembunyikan jeragat ni?

Lagi frust bila, puaslah cuba macam-macam, jeragat degil tetap tak nak hilang. Duit dah habis banyak ni. Lebih malang lagi kalau produk yang dipakai tu ada kesan sampingan yang memburukkan lagi wajah anda. Rupa-rupanya ada cara alami yang anda boleh cuba sebagai ikhtiar untuk mengurangkan jeragat di wajah.

Ini yang dikongsikan Nur Arimi Suhada Bakar, Founder Pure Beauty, Green Tea Organic Soap. Panduan bergambar dan video ini diharapkan dapat memudahkan untuk buat DIY Toner Air Mawar RM5 ini.

Akhirnya sis berkesempatan buat video. Air Mawar ini banyak manfaatnya. kalau hampa rajin, hampa boleh buat menggunakan bunga mawar segar.

Tapi cara penyediaannya agak lama. Kena tunggu beberapa jam untuk sejuk segar. Di sini sis share dekat hampa cara penyediaan menggunakan air mawar sedia ada.”petua hilangkan jeragat, petua jeragat, petua air mawar, cara hilangkan jeragat dengan air mawar, bersihkan muka dengan toner air mawar,cara buat toner air mawar

Cara Penyediaan

  • Suku cawan air Mineral
  • 3 sudu air mawar
  • Botol spray

Masukkan suku cawan air mineral dalam botol spray dan masukkan 3 sudu air mawar. Bolehlah spray terus ke muka.

Nota

  • Toner air mawar ini tak ada bahan pengawet jadi paling paling lama tahan seminggu saja.
  • Selepas seminggu refill semula dengan yang lain.
  • Makin kerap anda guna, makin kerap anda refill.

Manfaat Toner Air Mawar

  • Mengecutkan jerawat
  • Menaikkan seri muka
  • Merawat wajah sunburn
  • Mengecilkan pori muka
  • Merawat wajah dari dalam

Boleh digunakan sebagai setting spray(makeup)
Sesuai juga digunakan dirambut (bagi yang berhijab)
Ketika mengantuk / di pejabat bolehlah spraykan wajah dengan toner air mawar ini.petua hilangkan jeragat, petua jeragat, petua air mawar, cara hilangkan jeragat dengan air mawar, bersihkan muka dengan toner air mawar,cara buat toner air mawar

Kalau Nak Jadi, Syarat Ini Kena Ikut

  • Toner air mawar ni tak boleh dijemur di tengah panas, bagi mengelakkan bau dia menjadi masam.
  • Bahan organik tanpa bahan pengawet mudah rosak jadi anda boleh simpan suhu bilik .

Sumber/Foto : Facebook Nur Arimi Suhada Bakar

Continue Reading

Trending