Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Amalkan 3 Doa Ini, Anda Tidak Akan Diganggu Jin dan Syaitan

Syaitan adalah makhluk ciptaan Allah SWT yang telah berjanji akan menggoda dan menyesatkan manusia. Syaitan mengerahkan segala kemampuannya untuk menyesatkan manusia dengan berbagai cara agar manusia agar terjerumus ke dalam api neraka.

Ada beberapa cara untuk menghindari godaan syaitan, salah satunya ialah dengan membaca bacaan Al-Qur’an. Surah apa yang dapat menghindarkan kita dari godaan syaitan?

Al-Qur’an merupakan kumpulan firman Allah SWT sebagai pedoman hidup manusia dan ternyata ada beberapa surah dalam kitab suci ini yang dapat digunakan untuk menghalau syaitan yang sering menggoda manusia agar terjerumus ke dalam lembah dosa.

Dalam hadits Nabi yang telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad telah diceritakan bahawa pada malam hari yang sangat gelap dan turun hujan, para sahabat keluar untuk mencari Rasulullah untuk menjadi imam dalam solat.

Setelah berjumpa dengan beliau akhirnya Nabi menyerukan kepada para sahabat untuk membaca surah Al-Falaq dan An-Nas sebanyak tiga kali pada waktu pagi dan petang hari.

Jika seseorang membaca kedua surat ini di pagi dan petang hari maka Allah akan mencukupi segala sesuatu dalam kehidupannya serta Allah akan menjaganya dari segala tipu daya syaitan yang dapat menyesatkan manusia, inilah bacaan yang dapat mengusir jin dan syaitan yang mudah kita untuk amalkan.

Sebenarnya tidak hanya surah Al-Falaq dan An-Nas saja yang dapat mengusir syaitan yang dapat menggoda kita tetapi dalam Al-Qur’an juga masih terdapat beberapa surah yang dapat digunakan untuk melindungi diri dari syaitan.

Berdasarkan hadist Nabi yang telah diriwayatkan oleh Muttafa’ bahwa Rosulullah telah menjelaskan jika seseorang membaca dua ayat terakhir surah Al-Baqarah dengan ikhlas maka Allah akan mencukupi segala sesuatu dari kehidupannya.

Makna dari kata mencukupi dalam hadis tersebut terdapat beberapa perbezaan pendapat dari para ulama. Sebahagian ulama mengertikan kata mencukupi sebagai mencukupi seseorang dari solat malam, sedangkan ulama lainnya berpendapat bahwa kata mencukupi berarti Allah akan mencukupi seseorang dari semua kejahatan syaitan yang selalu mengintainya.

Ayat al-Quran yang dapat mengusir syaitan dan jin ini juga semakin dikuatkan dengan hadis Nabi yang menerangkan bahawa sebelum langit dan bumi diciptakan, Allah SWT telah menurunkan dua ayat terakhir dari surah Al-Baqarah dan jika seseorang membaca dua ayat tersebut dalam rumahnya maka setan akan mampu untuk mendekatinya hingga tiga malam.

Dua ayat ini merupakan ayat yang dapat melindungi kita dari godaan dan tipu daya syaitan yang dapat menjerumuskan manusia kedalam kegelapan.

Sebagai seorang muslim hendaknya mengamalkan ketiga surat itu di waktu pagi dan petang hari karena Allah akan menjaga kita dari gangguan syaitan yang dapat menjerumuskan kita ke dalam api neraka.

Surah Al-Falaq, An-Nas, dan dua ayat terakhir dari surah Al-Baqarah merupakan doa pengusir setan dan jin yang dapat membentengi diri kita dari bahaya setan yang dapat merosak keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT.

Syaitan tidak hanya menggoda kita dari luar saja tetapi juga dapat membisikkan tipu daya melalui hati manusia sehingga banyak diantara kita yang terjerumus dalam tipu daya syaitan.

Tidak hanya dengan mangamalkan ketiga surat di atas saja kita dapat terhindar dari godaan syaitan, kita juga harus memperbaiki kualiti keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT dengan selalu meningkatkan ibadah dan menjauhi hal-hal yang sdapat menjerumuskan kita ke dalam dosa.

Demikian informasi seputar 3 surah dalam Al-Qur’an yaitu Al-Falaq, An-Nas, dan 2 ayat terakhir dalam surah Al-Baqarah, bacalah! setan tidak akan masuk ke rumah Anda.

Sumber: islamituindah.com.my

Add Comment