Connect with us

Luahan

Cikgu Kerugian RM1.1 Juta Gara-Gara Terpedaya Dengan Panggilan “Polis”, Ini Teknik Yang Digunakan Scammer!

Published

on

Cikgu Kerugian RM1.1 Juta Gara-Gara Terpedaya Dengan Panggilan “Polis”, Ini Teknik Yang Digunakan Scammer!

Kajang: Guru wanita terpaksa menanggung kerugian lebih RM1.1 juta selepas diperdaya oleh sindiket Macau Scam yang menyamar sebagai pegawai polis.

Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisioner Mohd Zaid Hassan berkata, polis menerima laporan kejadian daripada wanita berusia 49 tahun itu semalam.

Menurutnya, mangsa mendakwa menerima panggilan telefon daripada individu tidak dikenali yang mengaku sebagai pegawai polis memberitahu kononnya kereta mangsa terbabit kemalangan maut dan kegiatan wang haram.

“Mangsa diarahkan membuka dua akaun bank miliknya dan memasukkan nombor telefon diberi suspek sebagai nombor telefon pemilik akaun.

“Selepas akaun simpanan dibuka, mangsa memindahkan wang simpanan miliknya ke dalam akaun diberikan suspek kononnya bagi tujuan siasatan.

“Dalam pada itu, mangsa juga diarahkan menyediakan wang jaminan menyebabkan mangsa membuat pinjaman peribadi di beberapa bank dan memasukkan wang itu ke dalam akaun diberikan suspek,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Zaid berkata, selepas kejadian itu mangsa menyedari ditipu lalu membuat laporan polis.

Katanya, pihaknya masih menjalankan siasatan lanjut bagi mengenal pasti suspek.

Beliau menasihati orang ramai supaya berwaspada dengan sindiket terbabit dan tidak terpedaya dengan tipu helah mereka yang menyamar sebagai pegawai polis, pegawai bank, pegawai kastam dan sebagainya.

“Nombor telefon digunakan memang dari agensi berkaitan tetapi sindiket menggunakan teknik ‘spoofing’ untuk memperdaya mangsa,” katanya.

Beliau juga menasihatkan orang ramai untuk hadir ke balai polis berdekatan untuk sebarang pertanyaan atau keraguan berhubung perkara itu.

Luahan

“Tolonglah Duduk Rumah Dalam Tempoh Dua Minggu Ini”

Published

on

“Tolonglah Duduk Rumah Dalam Tempoh Dua Minggu Ini”

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, meminta rakyat terus berada di rumah jika tidak ada urusan penting di luar dalam tempoh dua minggu ini bagi memutuskan rantaian COVID-19 dengan lebih berkesan.

“Kalau kita tiada urusan penting di luar, kalau boleh duduk di rumah untuk tempoh dua minggu, kalau kita boleh duduk di rumah untuk tempoh dua minggu kita boleh memutuskan penularan COVID-19.

“Kalau kita terpaksa keluar daripada rumah pastikan patuh kepada prosedur operasi standard (SOP), pakai pelitup muka, amalkan penjarakan fizikal sekurang-kurangnya satu meter dan kerap mencuci tangan,” katanya.

Mesej itu dinyatakan oleh beliau setiap kali sidang media harian kementerian dan dalam bentuk video dalam media sosial bagi mengingatkan rakyat supaya patuh kepada SOP dan bersama-sama melandaikan lengkuk jangkitan dalam gelombang ketiga ini.

Beliau berkata orang ramai perlu mengamalkan 3C iaitu elakkan berada di tempat sesak dan sempit serta berbual dalam jarak dekat.

“Itulah vaksin yang kita ada, sekarang ini kita tidak ada vaksin, kita tiada ubat tetapi kita boleh elakkan dijangkiti kalau kita patuh pada SOP yang diketengahkan,” katanya.

Katanya isu utama pada masa ini adalah ketidakpatuhan kepada SOP dan semua pihak harus sama-sama menjaga diri, keluarga, masyarakat dan negara.

Continue Reading

Luahan

“Ada hikmah kenapa perkahwinan ini dibatalkan. Allah nak tunjuk siapa diri kita sebenarnya terhadap pasangan”

Published

on

“Ada hikmah kenapa perkahwinan ini dibatalkan. Allah nak tunjuk siapa diri kita sebenarnya terhadap pasangan”

Kuala Lumpur: “Ada hikmah kenapa perkahwinan ini dibatalkan. Allah nak tunjuk siapa diri kita sebenarnya terhadap pasangan. Terima kasih Allah.”

Itu kata penyanyi dan pelakon, Nonny Nadirah mengenai keputusannya membatalkan perkahwinan bersama pelakon, Niezam Zaidi pada Isnin lalu.

Nonny, 31, atau nama sebenarnya Nonny Nadirah Zainuddin berkata, dia dan Niezam sudah lama membuat keputusan itu iaitu selepas mereka mengikuti kursus kahwin pada September lalu.

“Saya anggap apa yang berlaku sudah tiada jodoh. Kalau nak paksa pun, bimbang nanti ia hanya memudaratkan. Takkan saya perlu melalui fasa perceraian sekali lagi. Jadi, saya reda dengan ketentuan ini.

“Sebenarnya, keputusan ini dibuat sudah lama. Cuma, saya tidak mahu kongsikan. Apa boleh dikatakan, mungkin saya belum cukup baik. Jadi, saya perlu perbaiki diri untuk menjadi pasangan yang lebih baik untuk pasangan saya.

“Apa yang penting, buat masa sekarang saya nak gembirakan diri sendiri dan keluarga. Tidak ada istilah serik, cuma apa dirasakan sekarang adalah, solo lagi bagus,” katanya.

Ditanya mengenai reaksi ibunya, Nonny berkata ibunya sentiasa menghormati keputusan yang dibuat.

“Mak saya boleh cakap, santai saja di posisi. Sebab dia pun cakap jangan terlalu mencari kesempurnaan. Dia hanya mahu tengok saya bahagia dan tak lagi saya bersedih. Dia selalu sokong apa saya buat.

“Kalau selepas bercerai dulu saya memang meratap. Tapi, untuk kali ini saya lebih tenang. Malah lebih gembira. Bagi saya, Allah sudah atur segalanya. Apa yang penting, kena sabar dengan ketentuan diberikan,” katanya.

Terdahulu, Nonny mengumumkan pembatalan perkahwinan mereka menerusi hantaran di Instagram yang turut mengucapkan hari jadi kepada Niezam.

Continue Reading

Luahan

rumahtangga saya diuji dengan kecurangan saya bila saya dah terlanjur dengan suami orang menyesal tak terkata hanya allah saje yang tahu pada masa tu

Published

on

rumahtangga saya diuji dengan kecurangan saya bila saya dah terlanjur dengan suami orang menyesal tak terkata hanya allah saje yang tahu pada masa tu

Aslm min tolong hidekn acc fb saya.saya seorang isteri surirumah sepenuh masa. Anak dah 5 orang. Saya kwin dah lama bersama suami saya. Macam2 dugaan pahit manis susah senang bersama2. Bole dikatakn dari segi nafkah zahir dan batin suami seorang yang bertanggung jawab. segala perbelanjan semue saya yang urus. Duit2 semue saya yang control. Semue harta dibeli suami diletak kan di atas nama saya dan anak2.

Tak ade satu pon harta atas nama suami. masalahnye disini suami saya selalu ade perempuan. bile saya dapat tahu tentang perempuan tu. Suami saya just cakap saje suke2. dan suami saya putus kan hubungan dengan perempuan tu. Suami saya pernah luahkan hasrat kat saya agar saya ni jadi seorang isteri yang romantik. itu yang suami saya nak kan tapi sayag tak bole nak romantik kat suami saya dan saya tak pernah nak cube jadi seorang isteri yang romantik. hati saya jadi keras dan ego.

Sehingga lah rumahtangga saya diuji dengan kecurangan saya dengan suami orang. Saya dah terlanjur dengan suami orang. menyesal tak terkata hanya allah saje yang tahu pada masa tu. saya berdosa besar pada suami. saya sujud minta ampun pada suami dan merayu agar suami saya tak ceraikn saya dan saya rela bermadu menyuruh suami saya kawin lain tapi suami tak mau. Suami ampun kan saya demi anak2 dan terima saya kembali semula walau saya tahu bukan senang seorang lelaki dpt menerima nye. saya dpt merasakan yang suami kemurungan dan kesedihan pada masa tu. bertahun juge suami memendam rasa. dekat 10 tahun.

Saya tak henti berdoa agar allah ampuni dosa2 saya dan lembut kn hati suami alhamdulilah allah makbul kn doa saya. Kini rumah tangga saya diuji lg suami pula curang n terlanjur dengan perempuan. suami merayu2 dan menangis kat saya dan suami pastikn yang prempuan tu cuma nak perangkap jer dan suami berjanji tak akan ade sebarang hubungan lg dengan perempuan tu tapi hati saya dh tawar. Saya dh tak kuat nak hadap rumahtangga saya dengan suami. anak2 semue menyokong saya. dan menyalahkan ayahnye. saya mengadu kat anak2 semue diatas kecurangan ayahnye.

Sampai anak2 semue benci pd ayah dan saya failkn fasak kat mahkamah. kes masih lg berjln suami tetap tak akan melepaskan saya. Suami cakap akan berjuang sehabis daya untuk mempertahanakan rumahtangga. Suami tekan kat saya asal masa saya curang dulu saya tak failkn kes fasak? kenapa baru sekarang saya nak failkan fasak? itu yang suami saya tak bole terima. so saya nak tny bole ke kes kecurangan saya suami bangkit kembali kat mahkamah. segala bukti semue suami ade. Saya cadang nak sabit kan suami dengan orang ketiga. Suami dh banyak kali pujuk agar menarik balik kes fasak. disini saya nak minta pendapat dan nasihat yang bernas bukan kecam berjemahaan ye.. zalim tak saya buat ni pd suami. Saya pon dah kuar rumah tak bagi suami berjupe dengan anak yang kecil. perlu ke saya maafkan suami dan memberi peluang kepadanye.? Terima kasih qJiwa kacau.

Continue Reading

Trending