Connect with us

Luahan

Jika Suami Yang Teman Ketika Bersalin Beruntunglah Isteri, Satu Dalam Seribu!

Published

on

Jika Suami Yang Teman Ketika Bersalin Beruntunglah Isteri, Satu Dalam Seribu!

Setiap pasangan pasti mahukan cahaya mata sebagai pelengkap hidup mereka. Tidak hanya itu, anak juga adalah anugerah yang terindah dihantar dari Allah untuk kita. Namun, tahukan suami disaat-saat isteri anda ingin melahirkan zuriat anda ke dunia ini seperti apa? Betapa besarnya pengorbanan seorang isteri untuk melahirkannya. Kepada suami yang akan menimang cahaya mata, anda patut menemani isteri anda ketika bersalin kerana banyak kebaikkan yang akan diperoleh.

Antara Kebaikan Apabila Suami Teman Isteri Bersalin

1. Meredakan debaran di hati isteri

Saat-saat ingin melahirkan anak mestilah saat yang mendebarkan, bukan isteri sahaja yang berdebar, malah suami juga. Kehadiran suami di sisi isteri dapat meredakan debaran yang dirasai isteri. Jadi, sama-sama dapat meredakan debaran antara satu sama lain.

2. Meredakan kesakitan isteri

Kehadiran suami di sisi juga dapat meredakan kesakitan yang ditanggung oleh isteri walaupun hanya sekadar mengusap belakang isteri ketika kontraksi atau sekadar memberi kata-kata perangsang ketika isteri sudah sakit ingin bersalin.

3. Menimbulkan keinsafan di hati suami

Secara tak langsung, boleh timbul keinsafan kepada suami apabila melihat kesakitan yang ditanggung oleh isteri dalam usaha memberikan zuriat yang diinginkan.

4. Lebih menyayangi dan menghargai isteri

Apabila melihat betapa susahnya isteri bersalin anak untuk zuriat, bertarung nyawa dan menanggung segala kesakitan, boleh memberi keinsafan kepada suami untuk lebih menyayangi dan menghargai isteri. Hargailah isteri anda, wahai sang suami.

5. Lebih menghargai keluarga

Melihat proses bersalin, boleh membuatkan kita lebih menghargai keluarga, bukan setakat kepada isteri dan anak-anak, malah juga kepada ibu yang melahirkan kita. Seperti mana kesakitan yang ditanggung oleh isteri, begitu jugalah kesakitan yang ditanggung oleh ibu saat melahirkan kita.

Bagaimana suami boleh membantu, jika takut melihat darah?
Suami yang takut melihat darah, masih boleh menemani isteri pada peringkat awal (tahap pertama proses kelahiran). Pada tahap ini, isteri akan mengalami kontraksi yang lebih kerap.

Suami boleh membantu ketika isteri ingin bersalin dengan cara:

  • Memegang tangan isteri untuk menenteramkannya.
  • Memberi kata-kate semangat untuk isteri.
  • Mengurut bahagian belakang isteri untuk mengurangkan kesakitan.
  • Mengelap muka isteri apabila berpeluh.
    Membasahkan bibir dengan air atau ketulan ais serta beri air kepada isteri.

Jadi, kaum Adam sekalian, yang telah bergelar suami, adakah anda menemani isteri anda ketika bersalin? Apa perasaaan anda?

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Luahan

Wanita Paling Cantik Ketika Berumur 30an. Ini Buktinya

Published

on

Wanita Paling Cantik Ketika Berumur 30an. Ini Buktinya

Satu kajian yang disiarkan dalam British Telegraph menyatakan bahawa seseorang wanita dikatakan mencapai tahap kecantikan yang paling sempurna ketika berusia 31 tahun.

Bila pandang muka Fazura, Sariyanti, Lisa Surihani, Wawa Zainal rasanya macam betul pula.

Bukan saja-saja cakap tapi fakta itu sebenarnya diperolehi daripada tinjauan yang dilakukan ke atas dua ribu lelaki dan wanita di Britain tidak lama dulu.

Hasil tinjauan itu mendapati kecantikan seseorang wanita boleh ditafsirkan bukan sahaja daripada paras rupa tetapi juga personaliti dan penampilan.

Sebanyak 70 peratus responden mentafsirkan wanita dipandang cantik apabila dia berkeyakinan atau memperlihatkan tahap keyakinan diri yang tinggi.

67 peratus daripada responden mengatakan, kecantikan bergantung pada wajah yang menawan. 47 peratus pula melihat kecantikan berdasarkan penampilan.

Tidak kurang yang berpendapat bahawa kecantikan wanita bukan terletak pada yang empunya diri, tetapi mata orang yang melihat.

Hasil kajian juga mendapati perkara berikut :

  • Daya tarik wanita mencapai kemuncaknya pada usia 30 tahun.
  • Tanda penuaan mula muncul pada usia 41 tahun.
  • Mula tidak merasa seksi di usia 53 tahun.
  • Mula kelihatan tua di usia 55 tahun

Mengikut laporan itu, wanita yang lebih dewasa dipandang lebih cantik dan menarik berbanding wanita muda. Turut disebut bahawa wanita berusia awal 30-an sebenarnya jauh lebih cantik berbanding wanita yang berusia 18, 19 atau awal 20-an.

Wanita berusia 30-an atau awal 40-an dianggap paling cantik kerana inilah ketikanya mereka memiliki aset hidup yang paling berharga iaitu kecantikan rupa, kematangan fikiran, keyakinan diri dan juga mungkin kemampuan ekonomi untuk melebihkan belanja bagi memanjakan diri. Jadi jangan bersedih kalau tak cantik. Tunggu umur 30 baru lah cantik. Kah3

Continue Reading

Luahan

[Video] S4MSENG & KURANG AJ4R! Lelaki India ni LUD4H dan MAK1 pekerja wanita ‘PUK1 MAK MELAYU’

Published

on

[Video] S4MSENG & KURANG AJ4R! Lelaki India ni LUD4H dan MAK1 pekerja wanita ‘PUK1 MAK MELAYU’

Allahu, menyirap dar4h admin tengok video kelakuan yang sungguh-sungguh KURANG AJ4R dan S4MSENG seorang lelaki India yang bukan sahaja menengk1ng pekerja wanita di sebuah kedai bahkan telah memak1 h4munnya dengan mengatakan ‘PUK1 MAK LU, BOD0H PUNYA, PUK1 MAK MELAYU’ sambil melud4h kepada wanita tersebut!

Khabarnya kejadian berlaku di Lahat Baharu, Ipoh, Perak malam semalam…. Kejadian yg sangat tidak dikehendaki. Kalau nak mar4h kepada seseorang sekalipun jgn mak1 libatkan kaum seseorang! Harap pihak berkuasa bert1ndak segera…..

Apa nak jadi? Dimana nilai perpaduan? Di mana nilai hormat antara satu sama lain? Korang tengok dan nilai sendiri la.

Kredit: Benson Hedges

Continue Reading

Luahan

‘Macam tak percaya mak dah terkulai kat situ’ – Ibu m4ut nah4s ngerl, enam beradik yatim sekelip mata

Published

on

‘Macam tak percaya mak dah terkulai kat situ’ – Ibu m4ut nah4s ngeri, enam beradik yatim sekelip mata

HULU LANGAT – Pilu, enam beradik menjadi yatim sekelip mata apabila ibu mereka terkorb4n dalam satu kem4langan ngerl di sini kelmarin.

Allahyarhamah Rosni Abd Razak, 44, yang bekerja sebagai pengawal keselam4tan di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Dusun Tua m4ut selepas didakwa dirempuh sebuah kereta dalam satu kejadian sekitar pukul 1 tengah hari di hadapan Maahad Tahfiz Wadi Faham, Batu 17, Dusun Tua di sini.

Anak arw4h, Muhd Amirul Azri, 22, berkata, kem4langan itu mer4gut ny4wa ibunya yang ketika itu sedang dalam perjalanan menaiki motosikal ke tempat kerja dari rumah selepas waktu rehat.

“Dalam perjalanan itu, kereta itu datang dari arah bertentangan dan terus mel4nggar dan seret mak ke pokok (semak). Kereta itu berpusing dua kali tak silap saya dan mak pada waktu itu berada (terseret) di bawah kereta.

“Semasa orang-orang di situ mengalihkan mak, mak masih sedar dan menyahut lem4h. Namun selepas dialihkan, mak terus menghembuskan nafasnya yang terakhir,” katanya ketika dihubungi Siakap Keli semalam.

Jelasnya, arw4h ibunya dilaporkan mengalami keceder4an par4h di bahagian kaki, pinggang, dada dan berlaku pend4rahan di muka, sebelum disahkan meningg4l dunia di tempat kejadian.

Pemandu kereta berkenaan difahamkan mengalami pat4h kaki, manakala seorang penumpang pula mengalami pat4h bahu dan pend4rahan di kep4la.

Laporan polls dan tindakan lanjutan sudah dibuat pada hari kejadian, dalam masa sama jen4zah Rosni telah dibawa ke Hospital Serdang bagi menjalani proses bed4h si4sat serta ujian saringan COVID-19.

“Keputusan saringan mak dijangka mungkin hari ini. (Pengebumi4n jen4zah) paling lewat pun Selasa esok, sebab nak tahu keputusan COVID-19 dulu,” tambahnya.

Kehilangan besar buat mereka

Dalam pada itu, kata Amirul, kehilangan sekelip mata itu memberi kesan besar kepada adik-beradiknya yang lain, tambahan pula mereka sudah lama dijaga arw4h ibunya selepas kedua-dua orang tua mereka berpisah.

“Ayah dengan mak dah bercer4i selama tujuh tahun, jadi maklah yang tanggung kami selama ini. Ketika kejadian itu berlaku, adik saya macam tak percaya benda ini berlaku. Bak kata orang, terngiang-ngiang dalam kepala.

“Paling kecil berumur 13 tahun, dia selalu dengan mak. Memang manja. Kami semua memang rapat dengan mak. Jadi macam satu kehilangan besarlah bagi kami.


“Sebab tujuh tahun mak besarkan kami kan, kami macam tak percayalah benda ni jadi depan mata. Itulah..bahagia, marah, ketawa, bergurau semua dengan mak. Tiba-tiba kali ini tak boleh nak bergurau, tak boleh nak dengar marah, lepas itu tak boleh nak rasa masakan mak lagi. Itulah..” luahnya sebak.

Difahamkan, ketika saat-saat ‘akhir’ sebelum kejadian, arwah Rosni tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda yang pelik.

“Ini bergurau ke apa..”

Sebaik nahas itu berlaku, adiknya menerima panggilan daripada rakan setugas ibunya dari IKBN untuk memaklumkan apa yang terjadi, namun tidak semudah itu berita tersebut ‘diterima’.

“Dia cakap ‘ni gurau ke apa?’. Adik pun pergi sana. Adik nombor empat sampai dulu sebelum saya, kemudian diikuti adik-adik yang lain.

“Macam tak percayalah mak kita terkulai kat situ, kemalangan teruk. Macam mana mak kami jadi macam ni…” luahnya.

Bertindak atas dasar simpati, saksi kejadian, Ramlah Jais memaklumkan pihaknya telah menziarahi dan menyampaikan sumbangan wang tunai kepada mereka semalam sebagai tanda ihsan dan sokongan atas tragedi yang menimpa.


Jelas Ramlah, beliau turut menyampaikan nasihat serta kata-kata positif buat mereka semua agar tabah menghadapi ujian berat tersebut, dalam masa sama memastikan kebajikan adik-adik terbela semuanya.

Difahamkan, selepas tragedi tersebut, ada antara mereka kini berada di bawah jagaan nenek di Lot 680, No. 6F, Jalan Besar Batu 18, Hulu Langat.

Arwah Rosni meninggalkan keenam-enam anaknya sebagai yatim iaitu Muhd Amirul Azri, 25, juruteknik di Melaka; Muhd Amirul Azri, 22, pengawal keselamatan di gudang gas di Batu 1o; Siti Nurul Ain, 20, siswa tahun tiga di Segi College, Subang; Muhd Alan Redza, 18, tidak bekerja; Siti Laila Najwa, 16, dan terakhir Muhd Hairi Izzat, 13, masing-masing pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Abdul Jalil, Hulu Langat.

Bagi yang ingin menyumbang, sumbangan boleh disalurkan kepada Amirul Azri melalui nombor akaun 1641 3759 3048 (Maybank) atas nama MUHAMAD AMIRUL AZRI BIN FAIZUL.

Sebarang maklumat lanjut boleh dirujuk melalui Amirul di talian 019-676 3998 atau Puan Ramlah Jais di talian 011-1058 3034.

Continue Reading

Trending