Kisah Ibu Tebalkan Muka Mahu Beli Ubat Tapi Tiada Duit Undang Sebak Netizen

Kehidupan setiap orang adalah berbeza. Tak semua orang mempunyai jalan hidup yang sama terutamanya dari segi kewangan. Disebabkan ini, kita perlulah mempunyai toleransi sesama manusia supaya dapat menghormati individu yang kurang bernasib baik. Baru-baru ini, seorang gadis lebih dikenali sebagai Maidatul telah berkongsi kisah mengenai ibu yang tidak mampu membayar kos perubatan anaknya dimana mengundang sebak ramai.

Menerusi ciapan yang ditulis sendiri di Twitter @anne_nma, kejadian tersebut berlaku pada 22 Jun yang lalu di sebuah klinik bertempat di Kuala Terengganu.Sewaktu itu Maidatul sedang menemani ayahnya mendapatkan rawatan. Dia kemudian terdengar perbualan petugas farmasi dengan seorang wanita yang tidak dapat membuat sebarang pembayaran selepas kad yang ingin digunakan tidak terima.

“Malam tadi, 22 June, kejadian berlaku dalam pkul10 lebih. Aku pegi kli-nik, hantar ayah sebab s4kit batu k4rang. Klinik semua dah tutup, yang bukak Pusat Perubatan Intan je. Sebab dorg bukak 24Jam. Aku tunggu ayah masuk jumpa do-ctor dpn entrance klinik. Tiba2 aku dengar kakak kat kaunter ubat, tgh sembang dgn org farmasi. Farmasi tu betul2 depan pintu masuk klinik. Ada sorg kakak nak bayar ubat anak dia.

“Aku tgk kakak tu tya org farmasi berapa ringgit total ubat anak dia. “Semua skali RM60++.” Sambil dia hulurkan ubat kat kakak tu. And kakak tu tunjukkan 1 card. ‘Boleh tak saya nak guna card ni?’ Puan farmasi tu bgtau kakak dpn dia.. ‘kat sini tak terima card ni.’Muka kakak tu berubah, sambil tinjau suami dia kat blkg. Muka dia sedih. And tiba2 dia ckp.. “takpe la. Sy takde duit. Sy taknak ubat..” aku terkejut dgr.. sambil jeling skit2 tgk dia ckp ngan org farmasi tu” kongsi Anne. Wanita berkenaan kemudian bergegas meninggalkan klinik berkenaan bersama bayi tersebut dan suaminya.

Petugas farmasi yang terkejut dengan situasi itu segera memanggil wanita itu dan secara spontan menawarkan dirinya untuk membayarkan untuk si ibu. “Eh mana boleh. Awk tak kesian ke anak awk sakit. Takpe. Ambik la ubat ni. Simpan card tu. Takpe sy bayarkan..”

Puan farmasi tu mcm terjerit2 sbb kakak tu dah nak lari. “Dan puan farmasi tu ckp lagi skali yg dia akan byrkan. Ambik je ubat tu. Dia ambik, dan tak henti2 ckp terima kasih. And dia gerak pegi kat suami dia. Dah takde dia kat situ. Aku keluar tggu ubat ayah” kongsinya lagi.

Keseluruhan bil perubatan bayinya kemudian dibayar oleh petugas farmasi dan wanita itu tak henti-henti mengucapkan terima kasih. Selepas kejadian itu, Maidatul ingin membantu membuat pembayaran tetapi ditolak kerana semuanya telah dilunaskan. Kisah yang meruntun jiwa ini telah mendapat perhatian netizen. Rata-rata meluahkan rasa sedih dan berdoa agar rezeki petugas farmasi itu diperluaskan.

kredit buzzkini

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*