Connect with us

Uncategorized

Kronologi Penuh Kenapa Saspex Tergamak Melakukan Perbuatan Jenaya Itu Kpd Kawan Baik Sendiri

Published

on

Kronologi Penuh Kenapa Saspex Tergamak Melakukan Perbuatan Jenaya Itu Kpd Kawan Baik Sendiri

Kronologi Kes: Pihak polis telah berjaya men4han rakan sekolah kepada Allahyarham Siti Nr Srya Ismil yang ditemui meningg4l dunia dengan kes4n keceder4an par4h pada angg0ta bad4n semalam.

Menerusi laporan Berita Harian, Ketua Polis Daerah Hulu Terengganu, Deputi Superintendan Mohd Adli Mat Daut berkata, tangk4pan wanita yang juga kenalan di sekolah m4ngsa dilakukan.

Ini selepas dia hadir bersama ibunya ke balai polis.

Pada awalnya susp3k yang berusia 19 tahun hadir bagi memberikan keterangan berhubung video kamera litar tertutup (CCTV).

Dia did4kwa memperlihatkan susp3k datang ke rumah m4ngsa dengan sebuah motosikal.

“Pagi tadi, jam 7.30 susp3k datang ke Balai Telemong ditemani ibunya untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan.

“Bagaimanapun, keterangan wanita terbab1t mencur1gakan selain terdapat beberapa kesan keceder4an.

Ini termasuk gig1tan pada leng4n dan bad4n m4ngsa sebelum menah4nnya untuk siasatan lanjut jam 8.15 pagi,” katanya.

Berikutan penah4nan itu, polis menjalankan siasatan di rumah susp3k di Kampung Kubang Labu.

Sebelum menemui beberapa barangan yang diambil daripada rumah m4ngsa termasuk wang tunai dan peralatan solek.

Menurut Mohd Adli lagi, menerusi keterangan yang diambil, berkemungkinan wujud salah faham antara susp3k dan m4ngsa sehingga berlaku pergadvhan.

“Ketika bergelvt, susp3k dikatakan mengambil p1sau dapur yang ada di ruang tamu sebelum mengel4r beberapa kali pergel4ngan tangan kiri m4ngsa sehingga pvtus,” katanya.

Kes berkenaan diklasifikas1kan sebagai bvnuh dan bukan s4mun dan bvnuh.

Video: Berlaku Kejadian yg Mengejutkan Semasa Saspex Dibawa ke Mahkamah oleh Pihak PoIis

Dalam pada itu, tular di Facebook mengenai perbualan did4kwa kenalan Allahyarham yang memaklumkan berkenaan kron0logi kejad1an.

Walaupun belum ada sebarang kenyataan sah1h mengenai identiti susp3k.

Namun dapat dianda1kan bahawa kejad1an tersebut sangat menyayat hati.

Berikut kronologi kejadian mengikut laporan Kosmo Online menerusi kenyataan Ketua Polis Terengganu, Datuk Roslee Chik:

Sebelum Kejadian Dan Punca Kejadian Sebenar

Sspek mendkwa pada mulanya dia hanya pergi ke rumah mnngsa sekadar untuk bersembang kosong.

Namun, ketika sedang berbual sspek mendakwa Siti Nr Sria telah merendah-rendahkan dirinya terutama tentang status ekonomi keluarga dan rupa parasnya.

Sspek yang pnas hati kemudian telah menyyrang mnngsa yang kebetulan sedang memegnng sebilah pisau untuk meneetas lebihan benang pada seluarnya.

Menurut Roslee, sspek dan mnngsa kemudian telah bergeelot hingga menyebabkan Siti Nr Sria ceddra diteta4k pada bahagian muka, leher dan dada menggunakan senjjta t4jam.

Panik apabila mendapati mnngsa tidak lagi bergerak selepas ditet4k, suspek nekad mem0t0ng pergelangan tangan kiri mnngsa hingga ptus.

Sspek Cuba ‘Reka Cerita’ Demi Selamatkan Diri Tapi…

Bimbang tindakannya itu terbongkar, sspek mencipta plot kononnya insid3n itu bermotifkan s4mun

Dengan mengambil wang dan telefon bimbit milik mnngsa sebelum mel4rikan diri dengan sebuah motosikal.

Namun, kamera litar litar tertutup (CCTV) yang dipasang di sebuah rumah burung walit berhampiran rumah m4ngsa mer4kam kelibat sspek

Dan motosikalnya berada di rumah tersebut sewaktu kejadian.

Sspek kini direman 14 hari bagi membantu siaasatan mengikut Sekksyen 302 Kanun Kesekksaan.

Menerusi Iap0ran BuIetin TV3, sspek yang berusia 19 thun menggigiI sebaik shaja dibawa trun dari knderaan p0Iis sbeIum dibawa masuk ke dalam mhkamah.

MengaIir air mata

Malah, sspek yang berpakaian I0kap berwrna ungu dilihat mengaIirkan air mata sewktu dia dibawa masuk ke dalam kmar mhkamah oleh angg0ta p0Iis.

Berdasarkan hasiI slasatan awal, sspek mngakku meIakukan prbuatan itu yang berpnca dari kata mengatta sehingga berIaku saIah fham sebelum berlaku pergeIutan.

Prlntah rman tersebut dibnarkan Majlstret Engku Nurul Ain Engku Muda di Mhkamah Majlstret. Kess dislasat menglkut Sksyen 302, Knun Keslksaan kerana membnnuh.

Berikut pula gambar dan profile facebook di percayai milik svspek yang tular di media sosial

“Suspek berlakon acah2 wasap arwah lepas bnuh arwah..

Yang atas , dia otw nak ke rumah Surya. Surya suruh masuk je la dah sampai nanti, dia plak suruh Surya yang keluar.

Then, Surya tanya ‘kau sorang ke? Dia jawab ye. Lepastu dah sampai.

Today punya,

Dia buat-buat tanya Surya (dah meninggal) phone yg Surya beli haritu berapa?

Dia ingat nak pergi survey esok kat kedai. Dia ajak Surya teman sebab tak tahu jalan.”

Video: Berlaku Kejadian yg Mengejutkan Semasa Saspex Dibawa ke Mahkamah oleh Pihak PoIis

Perbualan Wasap Antara Saspek dan Individu ini Juga Didedahkan Selepas Kes Jenaya itu Dilakukan

“Sedih, rasa macam mimpi kakak dah takde (tiada),” kata Siti Nurliyana Syuhada Ismail, 15, adik kepada Siti Nr Srya, 19, yang m4ti dibu-nuh rakan sendiri di ruang tamu rumah keluarganya di Kampung Lubok Batu, Telemong, semalam.

Katanya, pemergian kakaknya secara tiba-tiba meninggalkan ke-san mendalam buat dirinya.

Dia menyifatkan arwah sebagai kakak dan anak yang baik dan bertanggungjawab terhadap keluarga dan kedua orang tua.

“Arwah sangat baik. Saya akan merinduinya selepas ini apatah lagi kakak yang selalu menghantar dan menjemput saya pergi dan balik sekolah,”

Dia yang masih dalam keadaan sugul tidak percaya arwah kakaknya pergi dalam keadaan meny4yat hati.

“Saya tidak menyangka trag3di berd4rah ini berlaku kepada kakak. Ketika melihat m4yatnya dengan pergelangan tangan kiri pu-tus

Saya ta-kut dan terus keluar rumah untuk menelefon bapa,” katanya.

Bapa arwah, Ismail Muda, 58, pula menyifatkan arwah seorang yang baik dan sangat menyayangi ibunya.

“Demi kasih arwah terhadap ibunya, dia sanggup mengorbankan pelajarannya apabila mengambil keputusan tidak menyambung pengajian selepas tamat tingkatan lima.

“Dia bercita-cita menjadi seorang pelukis pelan dan sepatutnya menyambung pengajian dalam bidang lukisan pelan senibina di Akademi Binaan Negara (ABN) Hulu Terengganu Januari tahun ini,” katanya.

Bagaimanapun katanya, memikirkan ibunya yang terlantar s4kit, dia melupakan impian bergelar pelukis pelan hanya kerana mahu menumpukan perhatian menjaga ibu.

Video: Berlaku Kejadian yg Mengejutkan Semasa Saspex Dibawa ke Mahkamah oleh Pihak PoIis

Ismail kelihatan sayu semasa majlis pengebu-mian anaknya, Siti Nr Srya yang meni-nggal dunia.

Ini selepas dibnuh dalam kejadian sam-un di Kampung Lubok Batu, Telemong semalam di Tanah Perku-buran Kampung Beladau Selat di sini malam ini. FOTO Ghazali Kori

Berikut pula perkongsian dari salah seroang senior sekolah arwah dan svspek

“Kes bun-uh mareng, Aliya Saari siap chat dengan suspek lagi, patutlah langsung tak dok prasaan balas wasap gitu gitu je.

“Sian aliya arini tekanan jiw-a kej-utan dok sangka, sampai nangis kediri mekmok wat pade kejutan sebab ye chat nge suspek pembu-nuhan sendiri rupanya.

“Sc4ry dunia sekarang ni. Btw angsa dan suspek junior aliya

“Maaf bagi yang tak faham sy copy yang tolong translate kan dekat komen,

Kakliya: Betul ke kejadian tu

Suspek: Betul kak Liya

Kakliya: Yang mana satu ye? Kak liya tak cam yang mana satu orangnya.

(Suspek bg gambar mangsa)
Kak liya: Yang ni ke? Ya Allah

Suspek: Ye

Kak liya: Rumah dia kena rompak?

Suspek: Dengar macam tu la.

Kakliya: Ada orang ke masa tu? Ke dia sorang je? Kesiannya..

Suspek: Tu tak tahu . Dengar cerita adik dia balik sekolah baru tahu.

Kakliya: Kalau nak ambik barang ambik jelah. Kenapa buat kat orang macam tu.

Suspek: Tu la. Dengar kata tangan kena kelar lagi.

Video: Berlaku Kejadian yg Mengejutkan Semasa Saspex Dibawa ke Mahkamah oleh Pihak PoIis

Dalam pada itu, tentera bawang dan netizan mula m3nyerang facebook di percaya milik svspek dan teman lelakinya

Pesanan terakh-ir mngsa bnuh kepada teman lelaki

“Kali tera-khir dia WhatsApp saya adalah pada pagi sebelum keja-dian.

Saya beritahu nak ke tempat kerja dan dia memb4las, minta saya jaga diri,” kata Muhammad Haiqal Adnan, 19.

Muhammad Haiqal adalah teman lelaki Siti Surya Ismail, 19, gadis yang dibu-nuh di hadapan ibu yang terl4ntar di Kampung Lubok Batu, Telemong, Hulu Terengganu, semalam.

Video: Berlaku Kejadian yg Mengejutkan Semasa Saspex Dibawa ke Mahkamah oleh Pihak PoIis

Muhammad Haiqal Adnan menunjukkan teks perbualan ter4khirnya melalui aplikasi WhatsApp dengan Siti Nur Surya Ismail. – Foto Ghazali Kori

Pemuda dari Kampung Medan Jaya, Rusila, Marang itu, berkata dia yang mengenali Siti Srya sejak dua tahun lalu

Dia dimaklumkan mengenai kej4dian menimpa arw4h oleh kenalan rapatnya jam 4 petang semalam.

“Pada mulanya, saya ingatkan rakan itu bergurau apabila dia memberitahu Siti Nur  m4ti dib-unuh.

Saya kemudian terus ke rumah keluarga arwh dan terkedu selepas mendapati ia benar-benar berlaku.

“Macam tidak percaya, saya dan ibu baru berjumpa Siti Suya pada Sabtu lalu ketika kami menziarahi ibunya di rumah mereka. Ketika itu, arwh mesra bersembang dengan ibu.

“Ketika berbual, ibu sempat berpesan kepada arwh supaya jaga diri dan kesihatan,”

Katanya menambah, mereka berdua merancang bertunang dan kemudian berkahwin pada tahun depan.

Ketika ditemui di rumah datuk dan nenek Siti Suya di Kampung Beladau Kepong, di sini, Muhammad Haiqal berkata, dia terkilan kerana tidak sempat menunaikan hasrat arwh untuk berkahwin tahun depan.

“Kami merancang untuk buat majlis tahun ini tetapi disebabkan Cov-id-19, ditambah pula dengan keadaan ibunya yang s4kit, kami menangguhkan sehingga tahun depan,” katanya.

Uncategorized

lsteri Mavt Ditempat Kjadian, Suami Dan Anak P4rah, Punca Kjadian Dided4hkan

Published

on

lsteri Mavt Ditempat Kjadian, Suami Dan Anak P4rah, Punca Kjadian Dided4hkan

MUAR- Seorang wanita mavt manakala suami dan anak tlrinya p4rah selepas kenderaan dinaiki mereka terlibat dalam sebuah kemaIangan di Pers1mpangan Par1t Set0ngkat, Jalan Salleh, di sini awal pagi tadi.

Ketua PoIis Daerah Muar, Asisten Komisioner Zaharudin Rasip berkata, dalam kejadian jam 2 pagi itu, mngsa, Nor Aina Farahin Jai, 31, mavt di tempat kejadian.

Manakala suaminya, Muhammad Alliashia Othman, 37, dan anak t1ri, Aliya Farhana Abdullah, 20, masing-masing p4rah di kepala.

Menurut Zaharudin, kemaIangan dipercayai berlaku apabila kenderaan jenis Proton Exora dipandu suami yang dinaiki mngsa dan tiga lagi anak tirinya dalam perjalanan menghala ke Pag0h.

“Berdasarkan slasatan, Proton Exora yang datang dari arah Bandar Muar sedang dalam perjalanan menghala ke Pagoh, namun ketika tiba di tempat kejadian, sebuah kenderaan jenis Honda Accord yang datang dari arah sebelah kanan secara tiba-tiba telah keluar dari persimpangan Par1t Set0ngkat untuk menuju ke Jalan Salleh.

“Akibatnya, kereta yang dipandu seorang lelaki berusia 49 tahun itu telah merempvh kenderaan dinaiki mngsa sekeluarga hingga menyebabkan ia hiIang kawalan lalu terb4bas ke kiri jalan,” katanya ketika dihubungi.

Beliau berkata, akibat kemaIangan itu, pemandu Honda Accord mengalami keceder4an ret4k tuIang kaki dan masih tldak sedarkan diri.

“Manakala dua lagi anak tiri mngsa berusia 10 dan tiga tahun ceder4 ringan dan masih dirwat di H0spital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar.

“Ke$ dis1asat di bawah Sksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.

Sumber: K! ONLINE

Continue Reading

Uncategorized

Saksi Nampak Suspek Tidak Berp4kaian Ketika C4mpak Adam

Published

on

Saksi Nampak Suspek Tidak Berp4kaian Ketika C4mpak Adam

KUALA LUMPUR: Seorang s4ksi kejadian budak m4ut dic4mpak dari tingkat 4 sebuah pangsapuri di Danau Kota, Setapak, di sini pagi tadi, mend4kwa mendengar bunyi bising dan orang menjerlt daripada unit kediaman di tingkat atas rumahnya.

Idayu Ismail, 24, berkata dia adalah antara saksi kejadian yang turut sama membantu menyelam4tkan seorang wanita daripada dir0gol oleh bapa tirinya dalam kejadian 7.40 pagi tadi.

“Mula-mula saya terdengar bunyi bising dan ada suara wanita menjerlt meminta pertolong4n kemudian saya keluar dan lihat ada jiran lain men4rik dan menyel4matkan seorang wanita yang tinggal di tingkat atas kediaman saya.

“Pada masa itu wanita terbabit dalam keadaan berlumur4n d4rah serta tidak berp4kaian di tangga hadapan rumah saya,” katanya ketika ditemui BH selepas polis merekod kenyataannya.

Katanya, dia dan keluarga menyelam4tkan wanita itu namun tidak lama kemudian Idayu melihat sus pek juga dalam keadaan b0gel memb4ling telefon pintar dari tingkat atas.

“Sus pek kemudian bertindak menc4mpak seorang budak lelaki berusia empat tahun dari tingkat empat kediamannya menerusi tingkap rumah. Saya p4nik dan segera menghubungi polis.

“Kanak-kanak yang dic4mpak itu memang kami kenali di kawasan kejiranan kami sebagai Adam dan sus pek adalah warga Nigeria yang juga dipercayai datuk tiri kepadanya,” katanya.

Idayu berkata, semua wanita tempatan yang tinggal bersama sus pek dipercayai adalah anak tirinya dan sebelum kejadian hari ini, tiada sebarang kej4dian pelik atau aneh pernah berlaku.

“Sebelum ini keluarga mereka tidak pernah berg4duh dan kerap turun ke tingkat bawah pada waktu petang untuk beriadah,” katanya.

Sementara itu, Ketua Jabatan Sias4tan Jen4yah Kuala Lumpur, Senior Asisten Komisioner, Nik Ros Azhan Nik Abd Hamid, berkata suspek berusia 42 tahun itu cuba mer0gol salah seorang anak tirinya yang sedang tidur di ruang tamu namun dihalang oleh isteri dan anak-anak yang lain.

“Anak tiri m4ngsa berusia antara 19 hingga 29 tahun itu cuba menghalang suspek daripada mer0gol dan sus pek meng4muk, memukui serta menghent4k kesemua m4ngsa yang ada dalam rumah berkenaan.

“Selepas itu isteri dan anak-anak tirinya cuba menyelam4tkan diri dan keluar daripada rumah untuk mendapatkan b4ntuan daripada jiran dan peng4wal keselamatan,” katanya.

Nik Ros berkata, melihat mereka melarikan diri meminta pertolong4n, sus pek berkemungkinan bertambah m4rah dan bertindak mengangkat m4ngsa, Muhammad Adam Sufi, 4, dan kemudian membawa ke tepi tingkap luar bilik utama.

“Sus pek kemudian menc4mpak Adam hingga jatuh ke bawah dan dia kemudian melompat keluar menerusi tingkap sama

“Sus pek yang mengalami keceder4an tidak dapat melarikan diri dan dit4ngkap oleh peng4wal keselam4tan dan orang awam sebelum diserahkan kepada polis,” katanya.

“Sus pek dibawa Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk rawatan lanjut manakala, Adam yang disahkan meningg4l dunia di lokasi turut dihantar ke hospital sama untuk bed4h si4sat dan kes disi4sat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseks4an,” katanya.

Continue Reading

Uncategorized

[Video]Kanak- Kanak 4 Thun Mavt Dic4mpak Dari Tingkat 4, PoIis Ded4h Punca Kjadian

Published

on

[Video]Kanak- Kanak 4 Thun Mavt Dic4mpak Dari Tingkat 4, PoIis Ded4h Punca Kjadian

Kuala Lumpur: Kanak-kanak berusia empat tahun mavt dipercayai dic4mpak dari tingkat empat apartment di Danau Kota, di sini, hari ini.

Ketua Jabatan Si4satan Jnayah Kuala Lumpur, Senior Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Abd Hamid berkata, pihaknya menerima panggilan berhubung kejadian pada 8 pagi.

“Si4satan mendap4ti, svspek warga N1geria berusia 42 tahun cuba merogoI saIah seorang anak t1rinya yang sedang tidur di ruang tamu namun cuba dihaIang oleh isteri dan anak-anak yang lain.

“Anak t1ri mngsa berusia 19 hingga 29 tahun itu cuba menghaIang svspek ber4ng dengan kejadian itu, svspek mengamvk dan memukuI serta menghent4k kesemua mngsa yang ada di dalam rumah berkenaan,” katanya.

Nik Ros Azhan berkata, isteri dan anak-anak cuba menyelamatkan diri dan keluar dari rumah untuk dapatkan bantuan jiran dan pengawal keselamatan.

“Melihat mngsa menjer1t dan meminta tolong svspek kemudian mengangkat mngsa, membawanya ke tingkap luar bilik utama dan menc4mpak keluar hingga jatvh ke bawah.

“Svspek juga turut meIompat keluar melalui tingkap yang sama.

“Svspek yang ceder4 t1dak dapat meIarikan diri dan ditngkap oleh pengawal keselamatan dan orang awam sebelum diserahkan kepada poIis.

“Svspek dan mngsa dibawa ke H0spital Kuala Lumpur (HKL) untuk rwatan sebelum dit4han bagi membantu si4satan mengikut Sksyen 302 Kanun Kesksan,” katanya.

Video:

Video:

Sumber: hmetro

Continue Reading

Trending