Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Pernah Dengar Tentang Neraka Hawiyah? Azab Paling Dasyat. Ramai TERKEJUT Bila Mengetahui Bakal Penghuninya

Bila sebut tentang neraka, ramai boleh menyebut nama Neraka Jahanam. Tetapi tak ramai tahu tentang satu jenis lagi neraka iaitu Neraka Hawiyah. Sama-sama kita baca dan ambil iktibar. InsyaAllah.

Mendengar tempat yang satu ini, tentu banyak orang yang tidak mahu tinggal di dalamnya. Sebab, kita tahu bahawa neraka adalah tempat yang sangat mengerikan. Apalagi, jika kita menempati Neraka Hawiyah. Apa itu?

Pintu neraka yang terletak di paling dasar itulah neraka hawiyah. Ya, tempat yang paling mengerikan. Sebab, dasar dari api akan begitu terasa oleh orang-orang yang menghuni tempat itu.

Dan mereka akan mendapatkan siksaan yang paling dahsyat daripada penghuni neraka lainnya. Siapakah yang menghuni Neraka Hawiyah itu?

Neraka Hawiyah diperuntukkan ke atas orang-orang yang ringan timbangan amalnya, yaitu mereka yang selama hidup di dunia mengerjakan kebaikan bercampur dengan keburukan.

Orang muslim laki-laki dan perempuan yang tindak tanduknya tidak sesuai dengan ajaran agama Islam, seperti para wanita muslim yang tidak menutup aurat, bagi para lelaki muslim yang sering memakai hiasan sutra dan emas, mencari rezeki dengan cara tidak halal, memakan riba dan sebagainya.

Selain itu, pintu neraka ini ditempati oleh orang-orang munafik dan orang non Muslim termasuk juga keluarga Fir’aun. Hal ini sebagaimana dijelaskan dalam firman Allah,

“Maka tempat kembalinya adalah neraka hawiyah,” (QS. Al-Qari’ah: 9).

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman,

“Dan barangsiapa yang ringan timbangannya, maka dia dilemparkan ke neraka hawiyah. Tahukah engkau apakah neraka hawiyah itu? Yaitu api yang sangat panas,” (QS. Al-Qori’ah: 8-11).

Ketika kita terkena api sedikit saja, sudah membuat kulit kita terasa panas, apalagi di dasar neraka. Mungkin tubuh kita sudah tidak lagi berbentuk sempurna. Naudzubillah.

Oleh sebab itu, jika kita tak ingin memasuki neraka hawiyah, perbanyaklah amal kebaikan. Sebab, amal kebaikan itu akan memberatkan timbangan baik kita pula. Sehingga, timbangan amal buruk kita tidak akan lebih berat. Dengan begitu, insyaAllah, neraka hawiyah tidak akan kita singgahi. Kongsikan jika bermanfaat. Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar.

Sumber: Tarbiyah Islam

Add Comment